مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد سال 1402

 

اظهارنامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی یک سال اشخاص حقوقی و حقیقی است. این سند دربردارنده عملکرد مالی شرکت‌های تجاری، موسسات غیرتجاری و اشخاص حقوقی مشمول مالیات در یک سال مالی است و باید در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود. نیمه اول سال همواره برای تیم حسابداری و مالیاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از سویی با اظهارنامه فصلی ارزش افزوده و مراقبت‌ها و جزئیات آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از سوی دیگر با پایان یافتن سال مالی، سررسید مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی کلیه فعالیت‌های اقتصادی فرا می‌رسد. در روزهایی که حسابداران درگیر تهیه و جمع‌آوری اسناد و مدارک برای معاملات و تنظیم دفاتر و قراردادهای شرکت‌ها هستند؛ و از سوی دیگر مدیران مالی به کنترل صورت‌های مالی اساسی و تطابق حساب‌ها مشغولند؛ کوچکترین بخشنامه یا اطلاعیه از سوی سازمان مالیاتی برای تیم مالی حائز اهمیت است. 

 

 

مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402

همانطور که گفته شد، همه ساله، صاحبان مشاغل یا همان اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی و شرکت ها می بایست، حساب سود و زیان و درآمد خود را، در قالب یک اظهار نامه، تقدیم اداره مالیات نمایند که به این صورت از تعیین مالیات، روش خود اظهاری، گفته می شود. 

  • اما نکته ای که در این بین، بسیار حائز اهمیت است، آن است که، این اظهار نامه های مالیاتی، باید در مهلت قانونی تعیین شده، ارسال شود؛ در غیر این صورت، برای شخص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات بر درآمد، جریمه در پی خواهد داشت.
  • به طور معمول، هر ساله، طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، زمان ارسال اظهارنامه های مالیاتی، برای اشخاص حقیقی، تا 31 خرداد ماه هر سال مالی و زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، در صورتی که پایان سال مالی آن ها اسفند ماه باشد، تا پایان 31 تیر ماه می باشد.

 

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی

سازمان مالیاتی به منظور ارائه خدمات بهتر، برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی مهلت‌های متفاوتی در نظر گرفته است.

 

مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی

بنابر ماده 100 قانون مالیات‌ های مستقیم، اشخاص حقیقی مکلفند، اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌ های شغلی خود را در یک سال مالیاتی، برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد، به اداره امور مالیاتی محل شغل خود، تسلیم و پرداخت نمایند.

 

مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

بر اساس ماده ماده 110 قانون مالیات‌ های مستقیم: «اشخاص حقوقی، مکلفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی، همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌ الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.»

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله رفع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۲

در سال گذشته، بنابر اطلاعیه اتاق اصناف، موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل تا 15 تیر ماه و برای اشخاص حقوقی تا 31 مرداد ماه تمدید شد. سپس، این ستاد با صدور مصوبه‌ جدیدی اعلام نمود، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا پایان 7 شهریور سال گذشته می باشد.

 

مهلت تمدید ثبت نام و ارسال اظهارنامه ۱۴۰۲، اعلام نشده اما، پیش بینی می شود همانند گذشته، بر اساس اعلام، سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی  اشخاص حقیقی و مشاغل 1402، نیز  تمدید گردد و در این صورت، مودیان مالیاتی باید، تا پایان مهلت مذکور، با مراجعه به درگاه ملی خدمات مالیات، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود، اقدام نمایند. 

 

 

مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1402

بر اساس این قانون، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، هر سه ماه یکبار و با پایان فصل، از سوی مشمولین این مالیات، به سازمان امور مالیاتی، ارائه می گردد، با این توضیح که مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل، 15 روز پس از پایان آن فصل می باشد.

به عنوان مثال، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماه زمستان سال گذشته، 15 فروردین ماه بود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و به منظور رعایت سیاست های فاصله گذاری اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده آن را تا 15 اردیبهشت ماه تمدید نمود. بنابراین پیش بینی می شود، در سال 1402 نیز، این مهلت، تمدید شود. به محض اعلام، تاریخ دقیق آن، اطلاع رسانی، خواهد شد.

اگر چه مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1402 هنوز، رسما اعلام نشده، اما با توجه به مهلت آن در سال گذشته، می توان پیش بینی کرد که زمان های مطروح، در سال ۱۴۰۲ نیز به همان منوال می باشد. به محض اعلام رسمی مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1402 زمان مزبور، به این بخش از مقاله اضافه شده و مقاله، به روز رسانی می شود.

 

بر اساس قانون دایمی ارزش افزوده، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای مالیات و عوارض ارزش افزوده، 15 روز پس از پایان هر فصل خواهد بود. به این ترتیب مودیان مشمول باید مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات‌هایی که پرداخت کرد‌ه‌اند، در مهلت مقرر مذکور، به حسابی خزانه داری کل کشور واریز کنند.

نکته: مهلت تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده فصل زمستان به دلیل هم‌زمانی با تعطیلات عید نوروز، تا ۳۱ روز بعد یعنی تا انتهای فروردین ماه فرصت دارد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید