مالیات حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران به همراه نحوه محاسبه

مالیات حقوق سال ۱۴۰۲

مالیات حقوق، جزئی از بخش‌های مالیات بردرآمد است. مالیات بر حقوق در ردیف قانون مالیات های مستقیم قرار داشته و با نسبت خاصی از درآمد شخصی تعیین می‌شود. طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند. مالیات اشخاص حقوقی را در قالب مالیات شرکت ها توضیح دادیم. مالیات بر حقوق از نظر حجم، ثبات، کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است. مالیات حقوق مربوط به اشخاص حقیقی است. به کمک اطلاعات ارائه‌شده در مقاله مالیات حقوق 1402 سپیدار سیستم شما می‌توانید به صورت شخصی و سازمانی با استفاده از نرم افزار حسابداری ، محاسبه مالیات حقوق 1402 را انجام دهید.

 

معافیت مالیات حقوق سال 1402 چقدر است؟

مطابق بند و تبصره 12  قانون بودجه سال 1402 کل کشور، سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده 84 ق.م.م، معادل 1,200,000,000 ریال تعیین شده است. همچنین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر است:

  • نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون (1,200,000,000) ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (1,680,000,000) ریال، ده درصد (10%)
  • نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (1,680,000,000) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (2,760,000,000) ریال، پانزده درصد (15%)
  • نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (2,760,000,000) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (4,080,000,000) ریال، بیست درصد (20%)
  • نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون (4,080,000,000) ريال به بالا، سی درصد (30%)

 

 

تعریف مالیات حقوق؛ محاسبه مالیات حقوق و پرداخت آن وظیفه کیست؟

مالیات حقوق چیست؟ در یک دسته بندی کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود:

  • مالیات مستقیم: مالیات‌های که مستقیماً از دارایی و درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) حاصل می‌شود؛ نظیر مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی.
  • مالیات غیرمستقیم: مالیاتی که به قیمت کالا و خدمات تعلق می‌گیرد و به مصرف کننده منتقل می‌شود. نظیر مالیات بر ارزش افزوه و مالیات واردات

طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم (ق.م.م) و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جز مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه‌ای ندارند. شرکت‌ها می‌توانند به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد، به راحتی محاسبه مالیات حقوق را انجام دهند.

 

آیا بن کارگری و حق مسکن و حق اولاد در سال 1402 مشمول معافیت مالیاتی هستند؟

به استناد بند 2 بخشنامه شماره 200/1402/5 مورخ 1402/2/27، کلیه وجوه و مزایای رفاهی پرداختی به کارگران تحت عنوان مهدکودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا، بن و خوار و بار، حق مسکن، حق اولاد و… مشمول مالیات حقوق است. بدین ترتیب در سال 1402، بن کارگری، حق اولاد و حق مسکن مشمول مالیات حقوق هستند.

 

نرخ مالیات حقوق 1402 چقدر است؟ جدول مالیات حقوق سال 1402:

بخش زیادی از درآمد دولت در سال جاری را مالیات تشکیل می‌دهد. در این قسمت از مقاله بر اساس آخرین قوانین، خبرها و آپدیت‌ها نرخ و محاسبه مالیات حقوق سال 1402 را بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر 13 میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت10 میلیون تومان از آن کسر می‌شود، باقی مانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌شود. این مبلغ نیز قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌شود.

 

سقف معافیت مالیات حقوق سال 1402:

سقف معافیت مالیات حقوق در سال 1402، به این معناست که اگر درآمد سالیانه یک فرد از مبلغ 1,200,000,000 ریال بیشتر باشد، باید برای مازاد بر آن، مطابق نرخ‌های ارائه شده در قانون بودجه سالیانه برای مالیات بر درآمد حقوق، مبلغی از حقوق کارگر یا کارمند کسر و به عنوان مالیات حقوق به سازمان مالیاتی پرداخت شود.
از آنجا که حقوق کارگران و کارمندان، به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود، معافیت مالیاتی سال 1402 برای حقوق و دستمزد ماهیانه از تقسیم مبلغ فوق بر 12 محاسبه شده و معیار پرداخت مالیات درآمد حقوق کارگران و کارمندان در ماه محسوب می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله  مالیات حقوق سال ۹۹  راهم مطالعه کنید 

 

 

نکته:

♦ در بند پایانی تبصره ۱۲ قانون بودجه ذکر شده که معافیت موضوع مواد57 و 101 ق م م برای سال 1400، 360،000،000 ریال است.

 

 

در مورد ثبت مالیات بر درآمد (عملکرد) این مطلب را بخوانید

 

 

فرایند محاسبه مالیات بر حقوق کارگران چگونه است؟

مالیات و نرخ آن هر ساله یک مسئله مهم برای تما‌می‌مشمولان است و در واقع همه مودیان در ابتدای سال منتظر اعلام بخشنامه مراجع قانونی در خصوص میزان معافیت مالیاتی و چگونگی محاسبه آن هستند. اما در میان همه مودیان و مشمولان، مالیاتِ کارگران و افرادی که در کارخانه‌های تولیدی یا خدماتی کار می‌کنند به دلیل اینکه سطح درامد پایین تری دارند از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همیشه مورد توجه رسانه‌‌ها قرار گرفته است.
اینکه نمایندگان کارگران چقدر می‌توانند حقوق کارگران را رعایت کنند و چقدر شرایط اقتصادی و تورم موثر است همه بستگی به کمسیون تعیین کننده مالیات‌ها دارد و در نهایت خروجی این کمسیون الزامات قانونی را به همراه دارد؛ و کارفرمایان موظف می‌شوند قبل از پرداخت حقوق کارگران خود مالیات تکلیفی آن را کسر کرده و باقی مانده حقوق را به حساب آن‌ها واریز نمایند.

 

 

آیا حق بیمه معوقه مشمول مالیات است:

هرگاه کارفرما نسبت به پرداخت حق بیمه و یا بیمه کردن کارمندان یا کارگران خود کوتاهی کند و از وظیفه خود شانه خالی کند، سازمان تامین اجتماعی با محاسبه حق بیمه معوقه، کارفرما را موظف به پرداخت حق بیمه می کند.

نحوه محاسبه حق بیمه معوقه این گونه است که سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن 30% از دستمزد فعلی کارگر یا کارمند، به تعداد ماه های پرداخت نشدن بیمه، حق بیمه را محاسبه و دریافت می کند.

بنابر این می توان گفت که یکی دیگر از موارد که مشمول بیمه و مالیات می شود که باید توسط کارفرما پرداخت شود، حق بیمه معوقه می باشد.

 

مالیات حقوق کارگران چقدر است؟

تفاوتی بین مالیات حقوق کارگران و کارمندان از نظر کسر مالیات وجود ندارد. در پایان هر سال نرخ مالیات بر درآمد برای همه کارگران و کارمندها به صورت یکسان تعیین می‌شود. نکته‌ای که مهم است به آن توجه کنیم این است که نرخ مالیات با توجه به میزان درآمدی که کارمند یا کارگر دارد تعیین می‌شود. برای تعیین نرخ مالیات بر درآمد برای هر سال، در ابتدا مقدار حقوقی که معاف از مالیات است مشخص می‌شود. برای مثال حداکثر حقوق معاف از مالیات برای سال 1402 برابر با ده میلیون تومان تعیین شده است.

بعد از تعیین میزان حقوقی که معاف از مالیات است، نرخ مالیات به صورت پله‌ای تعیین می‌شود. به عبارت دیگر به میزانی که درآمد بالاتری داشته باشید باید بر اساس نرخ‌های مالیاتی بالاتری مالیات حقوق خودتان را پرداخت کنید. برای درک بهتر موضوع به این مثال مالیات حقوق توجه کنید. برای مثال کسانی که در سال 1402 بین ده میلیون تومان تا چهارده میلیون تومان حقوق می‌گیرند باید 10% مالیات پرداخت کنند و کسانی که بین چهارده میلیون تومان تا بیست و سه میلیون تومان درآمد دارند باید 15% مالیات پرداخت کنند.


 

 معافیت مالیات عیدی سال 1402چقدر است؟

طبق ماده 91 ق.­م.­م عیدی سالانه یا پاداش آخر سال مجموعاً تا میزان یک دوازدهم معافیت مالیات‌های موضوع ماده 84 ق.م.م بدون در نظر گرفتن مدت کارکرد در طول سال از پرداخت مالیات معاف است. به عبارتی مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود. طبق قانون معافیت مالیات عیدی سال 1402، کارگران و کارمندانی که میزان عیدی آن ها کمتر از 4 میلیون تومان باشد، مشمول معافیت مالیات عیدی می‌شوند. بنابراین کسانی که بیش از 4 میلیون تومان عیدی دریافت می کنند، مشمول مالیات عیدی خواهند بود.
پاداش دریافتی در بخش دولتی و خصوصی به مجموع درآمدها اضافه و مشمول مالیات می‌شود. توجه نمایید به استناد ماده 84 ق.م.م معافیت مالیاتی باید بر مبنای درآمد سالانه آن‌ها اعمال شود.

1 × (12 ÷ معافیت مالیاتی سالانه) = معافیت عیدی و پاداش پایان سال

1 × (12 ÷ 480،000،000) = معافیت عیدی و پاداش پایان سال

ریال 40،000،000 = معافیت عیدی و پاداش پایان سال

 

پاداش های پرداختی طول سال مشمول معافیت یک دوازدهم است؟

خیر. حتی اگر در طول سال چندین پاداش به کارگر پرداخت شود، تنها پاداش پایان سال و عیدی پرداختی مشمول این معافیت است.

 

مالیات حقوق بازنشستگان چقدر است؟ نحوه محاسبه مالیات حقوق بازنشستگان:

در ماده 91 قانون مالیات های مستقیم، قانون گذار درباره معافیت‌های مربوط به مالیات بر درآمد صحبت کرده است. مواردی که معاف از مالیات هستند در چند بند آورده شده است. قانون گذار در یکی از بندهای ماده 91، مواردی را به عنوان معاف از مالیات اعلام می‌کند:

“حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده.”

همان‌طور که می‌بینید بر اساس این بند از ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم، حقوق بازنشستگان از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات بر درآمد معاف شده است.

 

جریمه عدم ارسال یا تاخیر در ارسال لیست مالیات بر درآمد چه قدر است؟

طبق ماده 197 ق.م.م در صورت عدم ارسال لیست، 2% حقوق پرداختی و در صورت عدم پرداخت مالیات درصورتی‌که مشمول مالیات شود، بر اساس ماده ۱۹۹ ق.م.م مشمول جریمه‌ای معادل 10% مالیات پرداخت ‌نشده در موعد مقرر و دو­ و نیم درصد (2.5%) مالیات به ازای هرماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود.

 

 

سوالات متداول:

موارد معاف از مالیات حقوق 1402کدامند؟

بازخرید ایام مرخصی؛ هزینه عائله‌مندی؛ حق اولاد ، هزینه‌های سفر و فوق العاده ماموریت؛ عیدی و پاداش آخر سال؛مابه التفاوت کمک هزینه مسکن خوار و بار در ایام بیماری؛ حق شیر؛ پاداش نهضت سوادآموزی؛ حق تضمین کسر صندوق و مواردی که در مقاله بیان شده اند کعاف از مالیات حقوق 1402میباشند.

 

معافیت مالیاتی سال 1402شامل چه مواردی است؟

موارد زیادی شامل معافیت مالیاتی سال 1402 میباشد که برای نمونه حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت و وظیفه، مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده و … که در مقاله بیان شده است نمونه ای از این معافیت ها میباشد.

 

موارد مشمول مالیات حقوق 1402؟

تمام پرداختی های نقدی و غیر نقدی که به کارمندان و کارگران تعلق بگیرد و به طور رسمی در فیش آن ها ثبت شود باعث می شود کارمندان مشمول حقوق و بیمه شوند.مانند حق ایاب و ذهاب، حق غذا، سرپرستی، هزینه تلفن و . . . به غیر از معافیت های مالیات حقوق 1402.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید