کد اقتصادی شماره ای است 12 رقمی که بر طبق قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات می پردازند وضع شده است. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود.بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده،تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند.
چگونه کد اقتصادی بگیریم؟
فرقی نمی کند که شما به عنوان یک شخص حقیقی قصد دارید برای دریافت اقدام کنید و یا به عنوان یک شخص حقوقی، در هر دو صورت باید به اداره مالیات منطقه ای که شرکت در آن واقع است مراجعه کنید و پرونده اقتصادی تشکیل دهید.
در یک کلام می توان این طور ابراز کرد که اشخاصی حقیقی و حقوقی برای گرفتن این کد مجبورند تشکیل پرونده مالیاتی بدهند.
گرفتن کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است؟
گرفتن کد همراه با ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی برای اشخاصی که به فعالیتهای اقتصادی و تجاری میپردازند، اجباری است؛ بنابراین با توجه به قوانین مربوط واحدهای ذیصلاحِ وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام میشود.
1.طریقه ثبت آگهی شرکت در روزنامه رسمی
هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و برای اخذ کد اقدام نماید.اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی از آن جا معلوم می شود که وقتی شرکت تأسیس می شود بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند برای اخذ کد اقدام نماید. به همین دلیل شرکت نمی تواند اقدام به عقد قرار داد کرده و فعالیت خود را شروع کند. هم چنین شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به دارایی تسلیم کند.
از دلایل نیاز به کد اقتصادی برای امور مهم تجاری عبارتند از:
- اخذ کارت بازرگانی
- شرکت در مزایده ها
- صدور فاکتور
- باز کردن حساب در بانک
- شرکت در مناقصات
- اخذ قرارداد با شرکتها دولتی
مزایای اخذ کد اقتصادی:
- کد اقتصادی شماره ای است که به وسیله سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی داده می شود و هم چون شماره شناسایی این افراد در سازمان مالیاتی محسوب می شود.
- به واسطه ی کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور می تواند دفاتر قانونی، صورتحسابها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی کند.
- از دیگر مزایای این کد کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم است.
- اشخاصی که مکلف به اخذ کد اقتصادی اند:
- تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.
- تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.
پیشنهاد می شود مقاله اهمیت کد اقتصادی را هم مطالعه کنید
اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را برای اخذ کد داشته باشند.
مطابق مصوبه اخیر مجلس، چنانچه شرکتها مراحل اخذ کد اقتصادی را انجام ندهند و این کد را دریافت نکنند از معافیتهای مالیاتی که در ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور قید شده بی بهره خواهند بود. به موجب ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور " درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیانهای (هزینه ها) حاصل از منابع غیر معاف و کسر مالیاتهای مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات حداکثر به نرخ 25 درصد خواهند بود."
مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی:
- درخواست کتبی.
- سه قطعه عکس 2*3 متقاضی.
- کپی از پروانه کسب.
- کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی.
- پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارایه فیش پرداختی.
- تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.
- کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی:
- درخواست کتبی شرکت.
- روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد.
- فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال.
- کپی از تمامی صفحات شناسنامه.
- تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
- کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی:
- تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی
- تکمیل فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارای
- کپی اساسنامه و آگهی تأسیس شرکت
- کپی از مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره
- کپی اظهارات شرکت و پرانه بهره بداری یا مجوز تأسیس
- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت
- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی
پیشنهاد می شود مقاله کد اقتصادی چیست را هم مطالعه کنید
مدارک تکمیل شده را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی تحویل داده و سپس سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی می کند. بعد از تأیید و ثبت در دفتر حوزه، در قبال دریافت مدارک رسیدی را صادر می کند و آن را تحویل می دهد.سپس مدارک به اداره ی نظارت و پی گیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی واداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه بعد ازبررسی مدارک، کارت کد اقتصادی را صادر می کنند.
در رابطه با اشخاص حقوقی نیز همینطور. بعد از تهیه کارت و کامل نمودن فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی که توسط مدیر عامل یا وکیل قانونی تنظیم و با مهر شرکت ممهور شده را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ کد توسط اشخاص حقیقی است.
جهت طی مراحل مربوط به اخذ کد و همچنین دریافت راهنمایی های مورد نیاز با کارشناسان مجرب ما در شرکت کیمیا تراز سیراف حاصل نمایید.