عدم تطابق دفاتر حسابداری با استانداردهای تحریر دفاتر موجب رد دفاتر قانونی توسط بازرسان مالیاتی میشود. رد دفاتر به این معنی است که بازرسان مالیاتی، پلمپ دفاتر قانونی شما را نپذیرفتهاند. اگر دفاتر کل و روزنامه به هر دلیل رد شود، جریمههای مالیاتی را به همراه خواهد داشت.
دفاتر قانونی کدامند؟
بر اساس قانون تجارت،هر حسابدار باید همه رویدادهای مالی را بعد از ثبت در اسناد حسابداری، به دفاتر قانونی حسابداری منتقل کند.
این دفاتر عبارتند از :
- دفتر روزنامه: دفتری است که کلیه عملیات و معاملات مالی موسسه به ترتیب تاریخ وقوع باید در آن ثبت شود.
- دفتر کل: دفتر کل، دفتری است که حساب های یک موسسه به تفکیک در آن نگهداری می شود. کلیه رویدادهای مالی ثبت شده در دفتر روزنامه باید در هرماه و نهایتا تا پانزدهم ماه بعد در دفتر کل ثبت شود.
رد دفاتر قانونی چیست؟
پس از ثبت شرکت، پلمپ دفاتر قانونی از اقدامات لازم است که باید تمامی صفحات دفاتر قانونی در اداره مالیات و ثبت شرکتها، پلمپ شود.
رد دفاتر قانونی به معنای آن است که مودیان مالیاتی با بررسی دفاتر قانونی به این نتیجه رسیدهاند که دفاتر بر اساس آییننامه تحریر دفاتر قانونی تنظیم نشده است. پس اقدام به رد دفاتر میکنند.
۱.به هیچ وجه برگه های دفاتر جدا نگردد باید کامل و شامل همه برگه ها باشد.
۲.همه ثبتها در دفاتر وارد شود.
۳به هیچ عنوان فعالیت ها در حاشیه ثبت نشود.
۴.در بین سطرها فعالیتها را ثبت نکنید.
۵مندرجات در دفتر راخراش ندهیدیا محونکنید.
۶.بیش از حد معمول صفحات را سفید نگذارید.
پیشنهاد میشود مقاله نحوه نوشتن دفاتر روزنامه و کل چگونه است؟ را هم مطالعه کنید
۷.دفاتر را در زمان خود تحریر کنید وتاخیر نداشته باشید.
۸.از دفاتر تحریر شده همان سال استفاده کنید.
۹محتویات دفاترتان با سامانه ارسال الکترونیکی یکسان باشد.
۱۰.نحوه کار با نرم افزارهای مالی را بیان کنید.
۱۱.هزینه ها ودرامدهای غیر واقع را در دفاتر ثبت نکنید.
۱۲.همه دفاتری که ثبت شده را حتما به دارایی ارائه دهید.