آشنایی با تاییدیه ها در حسابرسی و انواع آن

 

تاییدیه حسابرسی در واقع به مانده بدهی وبستانانکاران شرکت در صورتهای مالی در حسابداری اعتبار می بخشدتاییدیه بدهکاران وبستانکاران عبارت است برتاییدیه بدهکاران وبستانانکاران شرکت در صورتهای مالی اعتبار می بخشد ودر اظهار نظر حسابرس تاثیر دارد که نمونه رسیدگی بر اسناد دریافتنی  می باشد

تاييديه نامه اي است که سازمان تهييه ميکند و براي افراد خارج از شرکت مي فرستد و ازآنها مي خواهند که يک موضوع خاصي را تاييد کنند که مربوط به خودشان مي شود.

 

انواع تاییدیه از نظر دریافت پاسخ:

تاییدیه ها از نظر دریافت یا عدم دریافت پاسخ به دو دسته تاییدیه مثبت و منفی تقسیم می شوند:

 

1– تاییدیه مثبت:

از پاسخ دهندگان خواسته می شود که موافقت یا عدم موافقت خود را با مانده مندرج و اطلاعات در درخواست تاییدیه اعلام دارند این تاییدیه می تواند به صورت با مانده یا بی مانده درخواست شود .

 

دلیل درخواست تاییدیه مثبت:

از تاییدیه مثبت زمانی استفاده می شود که حساب های دریافتی، مانده کمی داشته باشد. یا زمانی­که بخش عمده ای از حساب ها مانده های اختلاف دار داشته باشند، که نشانی از سوء استفاده است. تاییدیه مثبت اعتبار بیشتری نسبت به تاییدیه منفی دارد.

 

2- تاییدیه منفی:

در این تاییدیه پاسخ دهندگان باید تنها در صورت عدم تایید مانده ثبت شده آنان و یا اطلاعات ارائه شده پاسخ تاییدیه را ارسال دارند در صورت قبول مانده و ارسال اطلاعات نیازی به ارسال پاسخ نمی باشد .

 

دلیل درخواست تاییدیه منفی:

همان طور که گفته شد در تاییدیه منفی، عدم دریافت پاسخ به معنای تایید درخواست است و دریافت کننده در صورتی که تاییدیه را نپذیرد، اقدام به پاسخ می­کند. ایراد این نوع تاییدیه این جا است که عدم پاسخ، همیشه به معنای موافقت نیست، گاهی ممکن است تاییدیه به دست طرف مورد نظر نرسیده باشد یا به خاطر سهل انگاری واحد یا شخص مربوطه در ارسال باشد.

 

انواع تاییدیه:

حسابرس در فرآیند حسابرسی شرکت نیازمند دریافت تاییدیه های مختلفی است که نشان دهنده صحت اسناد و مدارک ثبت شده در دفاتر است. این تاییدیه ها را باید از مراجع مختلف دریافت کرد.

 

1- تایدیه بانک:

 

حسابرسان برای رسیدگی و بررسی حساب های بانکی نیاز به دریافت تاییدیه از بانک را دارند. برای دریافت تاییدیه بانک، فرم های استاندارد و یکنواختی وجود دارد که توسط حسابرس پر شده و پس از امضای صاحبکار به بانک فرستاده می شود. این تاییدیه معمولا پس از پایان سال مالی به بانک فرستاده می شوند.

برای این کار حسابرس باید فرم درخواست تاییدیه را به هر یک از بانک هایی که شرکت یا موسسه در آن سپرده جاری، قرض الحسنه، سپرده مدت دار، وام و تسهیلات دارد، ارسال کند و از بانک درخواست کند که پاسخ را به آدرس موسسه بفرستد.

 

2- تاییدیه کالای امانی:

زمانی که موجودی های شرکت یا موسسه نزد شخص ثالثی نگهداری می شود، حسابرس موظف است درباره صحت و سقم مقادیر ثبت شده، وضعیت موجودی و کنترل داخلی آن و نیز برای اطمینان از شمارش صحیح و محافظت از موجودی ها از شخص ثالث درخواست تاییدیه می­کند. تاییدیه کالای امانی به درستکاری و استقلال شخص ثالث بستگی مستقیم دارد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تجدید ساختارهای مالی به منظور افزایش سود را مطالعه کنید

 

 

 

 

 3- تاییدیه وکیل حقوقی:

در صورتی که حسابرس با دعاوی و ادعاهای حقوقی مواجه شود، باید مستقیما از وکیل مربوطه درخواست تاییدیه نماید. به این وسیله حسابرس با دریافت شواهد کافی مطمئن می شود که مدیریت از وجود دعاوی حقوقی و آثار مالی آن باخبر است. طی این تاییدیه از وکیل درخواست می­ شود که تاییدیه را مستقیماً برای حسابرس ارسال کند.

 

 4- تاییدیه مدیران:

تاییدیه مدیران، اظهارنامه ای می باشد که مدیران واحد مورد رسیدگی به حسابرس ارائه می دهند و در آن تاییدیه، مسئولیت صورت های مالی را بر عهده می گیرند. معمولا این تاییدیه ها در آخرین روزهای اجرای عملیات حسابرسی ارائه می گردد.

در این تاییدیه، تمامی مطالب اظهار شده را به صورت کتبی، تایید می کنند و تمام دارایی و بدهی های آن واحد اقتصادی را بدون هیچ کم کاستی در صورت های مالی ارائه می دهند و در نهایت تمامی اطلاعات مورد اهمیت را در این صورت های مالی افشاء می کنند، زیرا تاییدیه مدیران باید حتما دریافت شود و در صورت عدم دریافت این تاییدیه، حسابرس باید نظر خود را تعدیل و عدم اظهار نظر اعلام کند.

 

5- تاییدیه اوراق بهادار:

 

حسابرسان باید از یکی از مسئولین شرکت درخواست تاییدیه برای تایید اوراق بهادار شرکت، از نظر شماره سریال و سایر مشخصات داشته باشد و پس از دریافت تاییدیه آنها را مشخصات ثبت شده در دفاتر حسابداری مقایسه کرده و مطابقت دهند.

 

 6- تاییدیه سرمایه گذاری ها:

حسابرس برای اطمینان از توانایی شرکا برای حفظ و نگهداری سرمایه گذاری های بلند مدت به دنبال شواهدی در این باره است. این تاییدیه را باید از مدیریت شرکت درباره هدف از نگهداری سرمایه های بلند مدت شرکت دریافت کرد.

 

رعایت استاندارهای ارسال تاییدیه:

حسابرس باید برای ارسال تاییدیه به افراد یا بانک ها ملاحظات خاصی را انجام دهد از جمله:

  • انتخاب حساب یا اشخاص به تشخیص حسابرس: حسابرس برای تایید حساب های ثبت شده شرکت مانند حساب های دریافتی، حساب های پرداختی، حق العمل کاران، وکیل حقوقی و … به انتخاب خود بعضی از اشخاص یا حساب های شرکت را انتخاب کرده و درخواست تاییدیه از انها را داشته باشد. حسابرس نباید این کار را به مسئولین مربوطه واگذار کند چون ممکن است افرادی را انتخاب کنند که در حساب ها اختلال ایجاد کرده و یا در حساب های دخل و تصرف داشته باشند.
  • ارسال پاکت درخواست تاییدیه توسط شخص حسابرس: حسابرس یا عوامل مربوطه حسابرسی باید شخصا درخواست تاییدیه را به اداره پست برده و کد ارسالی پست سفارشی را در دفاتر مربوطه ثبت کند، این کار برای اطمینان از ارسال پاکت تاییدیه است. ممکن است در صورتی که این کار را به افراد غیر سپرده شود، امکان دست بردن در حساب ها و درخواست ها توسط دیگران وجود دارد.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید