چرا به اصلاح حساب ها در حسابداری نیازمندیم

 

بیشتر معاملات از طریق ثبت فاکتور تأمین کننده‌، صورت حساب مشتری و … ثبت می شود. اگر معاملات تا پایان دوره حسابداری ثبت نشده و یا اشتباه وارد شده باشند‌، کارکنان مربوطه موظفند تا اصلاح حساب را به صورت ورودی های تعدیل کننده انجام دهند.

 

انواع حساب ها:

حساب های دفتر کل را برای انتقال دادن و یا انتقال ندادن به سال مالی بعدی می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

  • حساب های دائمی: حساب های دائمی شرکت ها، همان حساب هایی هستند که برای اصلاح حساب ها به دوره های بعدی منتقل می شود. این حساب شامل دارایی ها، بدهی ها و سرمایه شرکت می باشد و تماما در ترازنامه حساب های شرکت مشاهده می شود.
  • حساب های موقت: این حساب ها شامل درآمد، هزینه و برداشت می باشند و در پایان یک دوره مالی بسته می شوند. البته دقت داشته باشید که به حساب های برداشت، حساب های سود و زیانی نیز می گویند و ممکن است که این حساب برداشت در دوره های بعدی مالی هم آورده شود.
  • حساب های مختلط: این حساب ها به این صورت می باشد که ممکن است بخشی از آن دائمی و بخشی از آن موقت باشد. به عنوان مثال می توان به پیش پرداخت های اجاره اشاره کرد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله رویدادهای مالی را مطالعه کنید

 

 

 

 

اصلاح حساب ها در طول یک دوره مالی:

در حسابداری، هزینه های یک دوره مالی با درآمد همان دوره باید برابری و تطابق داشته باشد. به همین دلیل باید در یک دوره مالی تمام سود و زیان، کلیه درآمدها و هزینه های آن دوره را ثبت کنند. حالا اگر قسمتی از درآمد و یا هزینه در یک دوره مالی ثبت نشده باشد، باید این اعداد و ارقام از دفتر روزنامه شناسایی شود و یا اینکه از راه ثبت های درست و مناسب این اعداد و ارقام از دفتر روزنامه به دفتر کل انتقال داده شود و حساب های بدست آمده را اصلاح کنند، به این کار در حسابداری اصطلاحا ثبت های اصلاحی نیز می گویند. این ثبت های مالی را معمولا در پایان یک دوره مالی انجام می دهند.

 

اصلاح حساب ها در پایان دوره مالی:

 

بعد از بسته شدن حساب ها در یک دوره مالی، ممکن است که برخی از حساب های دفتر کل، با توجه به ثبت درست تمام معاملات، مانده های درست را برای گزارش صورت های مالی نداشته باشد، به همین دلیل با توجه به حسابداری تعدی، برای تطابق حساب های ترازنامه، صورت سود و زیان با فرض دوره مالی و اصل تطابق، مانده برخی از حساب های دفتر کل را اصلاح می کنند.

ثبت هایی که در یک دوره مالی ممکن است که به اصلاح نیاز داشته باشند در ذیل توضیح داده می شود:

  • اصلاح حساب دارایی هایی که بخشی از آن ها در یک دوره مالی برای ملزومات، پیش پرداخت ها و موجودی ها هزینه شده است.
  • اصلاح هزینه های تحقق نیافته
  • اصلاح بدهی های جاری و پیش دریافت ها
  • اصلاح هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده مانند: عوارض، حق بیمه و حقوق

 

 

اصلاح حساب ها در طول یک دوره مالی

البته توجه داشته باشید که برای اصلاح حساب های ذکر شده باید حساب های زیر را اصلاح کنید:

  • اصلاح پیش دریافت های درآمد
  • اصلاح پیش پرداخت های هزینه
  • ثبت درآمدهای تحقق یافته ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی
  • ثبت هزینه های تحمیل شده (به وقوع پیوسته و ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی)
  • ثبت هزینۀ استهلاک دارایی های استهلاک پذیر
  • اصلاح حساب موجودی ملزومات

 

دوره مالی و سال مالی:

 دوره مالی: حسابداران فعالیت های مالی شرکت را برای دست یابی به وضعیت سود و زیان، به دوره های کوتاه مدت تقسیم می کنند و به هر یک از این ها، دوره مالی می گویند.

سال مالی: اگر مدت زمان دوره مالی یک سال باشد، به آن سال مالی می گویند. حسابداران باید در پایان یک سال مالی، صورت های مالی و اظهارنامه حساب های شرکت را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. سال مالی در کشور ما، از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفند ماه می باشد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت ورود و تحلیل سریع اطلاعات برای حسابداران مدرن را مطالعه کنید

 

>

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش