حسابداری چیست؟ بررسی اهداف اصلی حسابداری

حسابداری چیست؟ بررسی اهداف اصلی حسابداری

 

امروزه اصطلاح حسابداری بسیار رایج است. حسابداری یک فرآیند ثبت، جمع بندی، تجزیه و تحلیل معاملات مالی یک شرکت است. حسابداری یکی از مهمترین کارکردهای هر شرکت تجاری است. اغلب حسابداری به “زبان تجارت” شناخته شده است. اما یک سوال اصلی این است که هدف حسابداری چیست؟ 

 

اهداف اصلی حسابدرای:

حسابداری یك سیستم است كه در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه كردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شكل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانك‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده كنند. به همین دلیل فردی كه تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا كه گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش كافی نمی‌شود و بیشتر تراز حسابها می‌باشد. برای مثال یك حسابدار تجربی نمی‌تواند براحتی بین دارایی كوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی‌داند كه چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت كرد.

حسابداری به عنوان یك نظام پردازش اطلاعات، داده‌های خام مالی را دریافت نموده، آنها را به نظم در می‌آورد.

محصول نهایی نظام حسابداری گزارش‌ها و صورت‌های مالی است كه مبنای تصمیم‌گیری اشخاص ذی‌نفع (مدیران ، سرمایه‌گذاران ، دولت و ...) قرار می‌گیرد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله قبض مالیاتی و نحوه پرداخت آن را مطالعه کنید

 

 

 

 

چرا حسابداری و امور مالی برای تجارت اهمیت دارد:

حسابداری، امور مالی و درک اعداد و ارقام، کلید اصلی تجارت می باشد و تمامی جریان های به دست آمده از این علم، کمک می کند که تصمیم گیرندگان، بهترین و مفید ترین تصمیمات را بگیرند.

 

هدف حسابداری و امور مالی در تجارت:

 

هدف نهایی حسابداری مالی ادغام معاملات شرکت و سایر اسناد مرتبط مانند صورت‌حساب‌ها و رسیدهای فروش در صورت‌های مالی با هدف عمومی است تا برای مخاطبان خارجی قابل درک باشد. اصل اساسی در اینجا این است که ذینفعان خارجی باید بتوانند این داده‌های مالی را هنگام تصمیم‌گیری تجاری درک کرده و به کار گیرند.

 

حسابداری از مشکلات حقوقی جلوگیری می کند:

 

یکی از قوانین مهم تجارت، ثبت دقیق مالی می باشد، زیرا ثبت جزیی ترین مسائل هم باعث پیامدهای مهمی در مدیریت مالی می باشد. همچنین عدم ثبت وقاعی مالی باعث لطمه به سیستم می شود و پیامدهای خوبی برای آن واحد اقتصادی به وجود نمی آورد. مدیران یک واحد اقتصادی باید از میزان مصرف هزینه، مقدار مالیات پرداختی و زمان پرداخت مالیات اطلاع داشته باشند.

 

چرا حسابداری مهم است؟

اطلاعات حسابداری، عملکرد مالی یک کسب‌وکار را نشان می‌دهد. این اطلاعات نشان می‌دهد که تجارت مورد نظر با سود یا ضرر مواجه است. حسابداری علاوه‌بر ایفای نقش کلیدی در ارائه شفافیت برای ذی‌نفعان، همچنین تضمین می‌کند که تصمیمات آگاهانه با پشتوانه داده‌ها اتخاذ می‌شود.

 

منفعت استفاده از حسابداری:

برای مسائل خارج از شرکت:

داشتن یک حسابداری اصولی باعث ایجاد سهولت در گرفتن وام از یک بانک و یا اینکه جذب سرمایه گذاران مفید برای شرکت می شود. همچنین با داشتن یک حسابداری اصولی می توانید سرمایه گذاران خارجی را به سمت شرکت جلب کنید و به راحتی صورت های مالی شرکت را به آن ها ارائه دهید.

 

برای مسائل داخل شرکت:

داشتن یک حسابداری اصولی به سرمایه گذاران داخلی، برای تصمیمات جدید کمک می کند. ممکن است که در بین کارکنان یک واحد اقتصادی، شخصی قصد خریدسهام آن واحد را دشته باشد و یک حسابداری اصولی، کمک می کند که این تصمیمات به راحتی انجام شود. نقاط ضعف و قوت یک واحد اقتصادی با داشتن یک حسابدادی اصولی مشخص می شود

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید