چک بانکی و بین بانکی چیست؟ اساسی ترین تفاوت این چک ها

چک بانکی و بین بانکی

 

قطعا شما هم بارها برای پرداخت‌های خود از چک استفاده کرده‌اید و یا چک دریافت کرده‌اید. اگر از دسته چک استفاده می‌کنید حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که چک بانکی و بین بانکی چه تفاوتی دارد و کدام‌یک برای استفاده شما بهتر است؟

 

چک بین بانکی:

افرادی که به طور معمول در معاملات خود از چک ها استفاده می کنند، با روند و قوانین هر دسته به خوبی آشنایی دارند. با این حال ممکن است تنها یک بار برای معاملاتی مانند خرید ماشین یا خرید و فروش خانه، سروکارتان به استفاده از چک و جابجایی پول با کمک آن بیفتد. در این شرایط ممکن است کمی برای انتخاب نوع چک، سردرگم شوید و ندانید که کدام انتخاب درست است.

چک بین بانکی یکی از کارآمدترین چک ها در انواع معاملات است. با کمک چک بین‌بانکی می توانید مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کنید.

چک بین بانکی که از انواع چک رمزدار شناخته می شود، یکی از معتبرترین وجوه غیر نقد است. چراکه تامین امنیت آن بر عهده بانک است و خطر گم شدن و سرقت نیز چک بین بانکی را تهدید نمی کند. از طرفی چک بین بانکی مانند چک تضمینی، از طرف بانک و طبق مبلغ موردنظر برای شما صادر می شود و به همین دلیل نیازی به صدور دسته چک نیست.

 

روش ابطال چک بین بانکی:

برای ابطال این چک، ابتدا باید، مقصد پشت چک صادر شده را مهر کنید و در آن اعلام کنید که هیچ عملیاتی صورت نگرفته است، تا کارهای لازم برای بازگشتن مبلغ چک به حساب متقاضی انجام شود.

 

چک بانکی:

چک بانکی نوعی از چک است که بر اساس درخواست مشتری از سمت بانک در وجه شخص حقیقی یا شرکت‌ حقوقی با استفاده از فرمت خاص و رمز مشخص صادر می‌شود. چک‌ بانکی با امضای صاحب چک برای چکی که در وجه شخص حقیقی صادر می‌گردد، معتبر بوده و غیر قابل انتقال است.

نحوه صادر کردن چک بانکی و چک بین بانکی شبیه به یکدیگر است و دارنده حساب با مراجعه به شعبه‌ بانکی که در آن حساب دارد، درخواستش مبنی بر صدور چک بانکی در وجه فرد حقیقی یا حقوقی را ارائه می‌دهد.

برای صدور چک بانکی به شماره حساب صاحب چک نیاز است زیرا باید روی برگه چک قید شود.  صاحب چک نیز بعد از دریافت چک، به یکی از شعب بانکی مراجعه کرده و آن را نقد می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای چک بانکی این است که قابلیت انتقال به فرد دیگری را دارد و صاحب چک برای واگذاری چک به فرد دیگر، تنها باید پشت چک را امضا کند تا آن شخص بتواند چک را در بانک نقد کند.

 

 

تفاوت چک بانکی و بین بانکی :

چک بین بانکی از چک های رمز دار می باشد و این چک در شرایط ذکر شده در ذیل صادر می گردد:

  • این چک باید به درخواست مشتری صادر شود و بدون داشتن فرمت خاص و رمز مشخص که فقط به وسیله بانک صادر می شود وجه قانونی ندارد.
  • این حواله به نام یک بانک دیگر می باشد و شخص دریافت کننده می تواند بعد از دریافت، این حواله را به حساب خودش بخواباند و نمی تواند در برابر آن وجهی دریافت کند.
  • در صورتی این سند ذکر شده به نام بانک دیگری صادر می گردد، که درخواست کننده دارای شماره حساب در آن بانک باشد و در صورت نداشتن شماره حساب، باید بانک داری شماره حساب معرفی کند، تا بتواند که چک رمزدار را بخواباند.
  • اگر چنانچه شخص گیرنده این سند ذکر شده پشیمان شود و قصد ابطال چک را داشته باشد، باید با مراجعه به بانک صادر کننده حواله مراجعه کند و پشت این سند را مهر کند و ذکر کند که هیچ گونه عملیاتی روز این چک صورت نگرفته است، زیرا نگهداری این چک بسیار خطرناک می باشد و در صورت گم شدن، شخص را دچار مشکل می کند.

 

چک رمزدار باید در صورت درخواست مشتری صادر گردد و بدون این درخواست صدور چک امکان پذیر نمی باشد و در شرایط ذکر شده در ذیل صادر می گردد:

در صورت درخواست و تقاضای مشتری در وجه یک شخص حقیقی و یا حقوقی صادر می گردد و می توان آن را بر خلاف چک بین بانکی در شعبه صادر کننده، نقد کرد.

این چک بعد از پشت نویسی و امضاء، حتی در صورت مهر به وسیله شرکت، قابل انتقال به شخص دیگری می باشد و در حکم پول می باشد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله دادرسی مالیاتی چیست را مطالعه کنید

 

 

کاربرد و شرایط چک بین بانکی رمزدار:

چک بین‌بانکی یکی از کاربردی ترین وجوه غیر نقد برای افرادی است که جابجایی پول و گردش حساب آن ها، از سقف معمول بالاتر است. بالا بودن امنیت این نوع از چک های بانکی، باعث می شود تا برای معاملات بزرگی مانند خرید و فروش ملک، بهترین گزینه پرداخت باشد. از طرفی در صورت مفقود شدن چک بین‌بانکی، فرد دیگری نمی تواند چک را نقد کند. چراکه به جای امضای فرد، امضای افراد معتبر بانک روی آن درج شده و دارای پرفراژ است.

اعتبار چک بین بانکی از سوی بانک تضمین شده و به همین دلیل اعتباری مانند پول نقد دارد. اعتبار چک بین بانکی باعث می شود که در بسیاری از معاملات تجاری ارزشمند، از چک بین بانکی برای دریافت وجه استفاده شود. چرا که در این صورت خیال فرد از نقد شدن وجه چک راحت است و دیگر برای تضمین به دنبال اسناد ضمانت نخواهید بود.

 

 

در صورت مفقود شدن چک رمزدار چه کارهایی باید انجام شود:

اگر چنانچه بنا به هر دلیلی، این سند مفقود گردد، درخواست کننده آن باید سریعا به بانک صادر کننده این حواله مراجعه کند و اعلام مفقودی کند و مراحل ذکر شده در ذیل را انجام دهد:

  • ابتدا باید فرم مفقودی چک رمزدار را از بانک درخواست کند و آن را تکمیل و امضاء کند.
  • در مرحله بعدی باید، هویت شخص درخواست کننده را در همان بانک و بانک های دیگر اعلام کند.
  • برای واریز و یا عدم واریز این چک، در شعبه بانک مورد نظر استعلام گرفته شود.
  • اگر چنانچه، بعد از استعلام، چک نقد نشود باید نسبت به صدور چک جدید، اقدام و قبلی باطل گردد. در این صورت، اگر شخصی به این سند مفقود شده دستیابی پیدا کند، دیگر قادر به نقد کردن آن نمی باشد.

 

مهمترین قوانین چک رمزدار:

برای اینکه یک چک رمزدار به رسمیت شناخته شود و قانونی باشد باید در صدور آن به برخی قوانین توجه کرد.

  • برای صدور چک های رمزدار حتما باید متقاضی حقیقی یا حقوقی آن وجود داشته باشد و صدور چک در وجه حامل یا بدون نام ممکن نیست.
  • مقدار مبلغ چک های رمزدار نباید به صورت دست نویس نوشت شود، بلکه باید به صورت چاپی روی چک درج شود تا رسمیت پیدا کند.
  • برای صدور چک های رمز دار متقاضی درخواست کننده باید فرمی کهه حاوی امضا و اثر انگشت شخص نیز هست را پر کند.
  • بعد از دریافت حواله متقاضی چک ها باید سندهای مرتبط با موضوع را امضا کند و اثر انگشت بزند.

 

کاربرد چک رمزدار:

اشخاص حقیقی و حقوقی اگر برای انجام مراودات تجاری و معاملات خود، تمایل به جابجایی پول نقد را نداشته باشند، می توانند از این سند بانکی استفاده کنند. این سند باعث ایجاد راحتی در مبادلات پولی شده است و باید در حفظ نگهداری آن بسیار دقت شود، زیرا در صورت مفقود شدن،مشکلات زیادی را به همراه دارد.

 

چک رمزدار تقلبی:

چک رمزدار تقلبی یا چک فیک یک نوع چک است که به نظر ممکن است شبیه یک چک عادی باشد، اما در واقع دارای اطلاعات نادرست یا جعلی است. برخی افراد این نوع چک ‌ها را برای انجام فعالیت‌ های تقلبی مالی یا اختلاس به کار می ‌برند.

عناصر اساسی یک چک، از جمله جلوه‌های چاپی، اطلاعات حساب بانکی، امضا و سایر جزئیات مانند رقم و مبلغ چک، قابل ارزیابی هستند. افرادی که به دنبال تهیه چک تقلبی هستند ممکن است از تکنیک‌ های پیشرفته ‌ای برای جعل چک استفاده کنند، تا اینکه چک‌هایشان به نظر چاپ و امضای اصلی شباهت زیادی داشته باشند.

استفاده از چک ‌های تقلبی یک عمل غیرقانونی محسوب می ‌شود و با توجه به سختی‌های قوانین مالی و بانکی، تقلب با این نوع اسناد ممکن است به مشکلات حقوقی جدی منجر شود. افراد باید هویت و اعتبار چک‌ های دریافتی خود را نظارت کرده و اطمینان حاصل کنند تا از هرگونه فعالیت تقلبی جلوگیری نمایند.

 

زمان وصول چک بانکی:

برای وصول این چک ها، در بانک ها ساعت مشخصی در نظر گرفته شده است، و بر اساس قانون بانک ها که از طرف بانک مرکزی اعلام شده است، تا ساعت 13 بعد از ظهر می باشد و اگر بعد از این ساعت به بانک مراجعه کنید، وصول چک به روز بعدی موکول می شود.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید