توسعه پایدار چیست؟ نقش موثر حسابداری در توسعه پایدار

بررسی نقش موثر حسابداری در توسعه پایدار

 

حسابداری توسعه پایدار (به عنوان حسابداری اجتماعی، حسابداری مسوولیت اجتماعی و زیست محیطی، شرکت های بزرگ و گزارشگری آن به جامعه که شامل مسوولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکت ها یا گزارش های مالی و غیرمالی شناخته می شود) که منشا آن به حدود 20 سال قبل برمی گردد هم حاوی حسابداری مالی است و هم تمرکز بر افشای اطلاعات غیرمالی در مورد عملکرد یک شرکت به گروه های خارجی ذی نفع به عنوان صاحبان سرمایه، به طور عمده به سهامداران، اعتبار دهندگان و مقامات دیگر دارد و این مجموعه گزارش نشان دهنده فعالیت هایی است که تاثیر مستقیمی بر جامعه، محیط زیست و عملکرد اقتصادی یک سازمان دارد. حسابداری توسعه پایدار در مقابل حسابداری مدیریت و همراه حسابداری مالی است که در آن نیز نوعی حسابداری مدیریتی برای تصمیم سازی داخلی و ایجاد سیاست های جدید مورد استفاده قرار می گیرد که روی عملکرد سازمان تاثیرات عمده ای را به همراه داشته باشند به طوری که این اقدامات جدا از داشتن صرفه اقتصادی (اقتصادی بودن) توجه به مسائل زیست محیطی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

 

حسابداری توسعه پایدار:

توسعه پایدار یکی از مفاهیم مهمی است که در نتیجه تغییرات اجتماعی و محیطی، طی چند دهه گذشته، مورد توجه محافل علمی و بین المللی قرار گرفته است. اهمیت نقش حسابداری مدیریت در حوزه پایداری، از یک سو در ارایه اطلاعات تسهیل کننده­ ی تصمیمات پایدار مدیران و از سوی دیگر در تامین اطلاعات لازم به منظور گزارشگری خلق ارزش پایدار برای ذی­نفعان است.

تحلیل اطلاعات این گزارش­ها به بهبود اثربخشی اقتصادی و محیطی و اجتماعی و کارآیی آن ابعاد کمک می­کند. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی اکتشافی عوامل انگیزشی و الزامات حسابداری مدیریت توسعه پایدار و یکپارچگی پیامدهای حسابداری مدیریت پایدار با تصمیمات استراتژیک شرکت و همچنین ارزیابی پیامدهای آن می­ پردازد و هدف غایی آن، تدوین مدل یکپارچه حسابداری مدیریت توسعه پایدار است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اصول حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

 

تاثیر حسابدرای توسعه پایدار:

پایه گذاری حسابداری توسعه پایدار بر اثر تحولات مفاهیم و ریشه حسابدرای در ابعاد مالی به وجود آمده است و باعث به وجود آمدن دو خط فکری مستقل شده است:

 

خط فکری اول:

در این خط فکری، مفاهیم حسابدرای بر روی یک سیستم کاملا جدید حسابدرای طراحی می شوند و برای گسترش روابط پایدار سازمان ها می باشد. در واقع این خط فکری باعث ایجاد نگرش فلسفی در مورد کارایی و نقش پاسخگویی سازمان ها و ارتباط آن ها با توسعه پایدار می باشد.

 

خط فکری دوم:

در این خط فکری به چشم انداز مدیریت در رابطه با شرایط و ابزار متنوع و تاثیر گذار برای پایداری سازمان توجه می شود. در واقع این خط فکری اجازه می دهد که ارزیابی کاملی از شرایط و عوامل دارای اهمیت و موثر داشته باشیم. از این عوامل می توان به مزایای اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی اشاره کرد.

 

محبوبیت حسابداری توسعه پایدار:

حسابداری در توسعه پایدار در دو دهه گذشته محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این حسابداری باعث ایجاد روش هایی جدید برای افشای اطلاعات مالی در مورد فعالیت های هسته ای، اجتماعی و … و تاثیرات آن بر روی محیط زیست شده است.

برای رسیدن به این نتایج باید سهامداران، تامین کنندگان و نهادهای دولتی درک بهتری برای مدیریت منابع خود برای رسیدن به اهداف سازمان و تحقق توسعه پایدار داشته باشند

 

نقش حسابداری در توسعه پایدار اقتصادی:

برای داشتن توسعه پایدار در حسابداری به اندازه گیری و گزارش دهی با اطلاعات و کیفیت بالا نیاز است. ساز و کارهایی چون: نظام مالیاتی، رتبه بندی، مجوزهای قابلا معامله، شرایط ذینفعان و … زیر ساخت های حسابداری می باشند و باعث ایجاد پایداری می شوند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله حرفه حسابداری در ایران را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید