حسابداری چیست؟ آشنایی با حرفه حسابداری در ایران و دنیا

حسابداری چیست؟

در هنگام اشنایی با حرفه حسابداری و حسابدار باید بدانیم که حسابداران وظیفه منحصر به فردی را در ارائه خدمات حرفه ای به مشتریان دارند. و درعین حال ارزیابی صحیح ودرست از سلامت مالی یک شرکت را به عموم مردم ارائه میدهند.که در این راستا اهمیت یکپارچگی، یک عنصر اصلی و مهم درحرفه حسابداری می باشد

 

تعریف حسابداری :

حسابداری فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت است. فرایند حسابداری شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات انجام شده در سازمان ها می باشد. گزارش معاملات انجام گرفته، به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده و نهاد های جمع آوری مالیات ارائه داده می شود. صورت های مالی مورد استفاده در حسابداری، خلاصه ای مختصر از تراکنش های مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریان های نقدی شرکت را خلاصه می کند. در حالت کلی، حسابداری عبارت است از ثبت تراکنش های مالی همراه با ذخیره سازی، مرتب سازی، بازیابی، خلاصه سازی و ارائه نتایج در گزارش ها و تحلیل های مختلف می باشد.

 

حسابداری ایران از دهه چهل تا کنون:

ساختار اقتصادی در سال های 1342 به بعد تغییر کرده و نظام اقتصادی نوین گسترش یافت.این گسترش موجب شد، حسابداری به عنوان حرفه ای که نیاز های اطلاعاتی موسسات و شرکت های جدید را برآورده می کرد، دیده شود.نیاز روزافزون بازار کار به حسابدارن تحصیل کرده، باعث رونق موسسات آموزش حسابداری شد.
از پیامد های تحولات اقتصادی_اجتماعی ذکر شده، پیدایش گروه های صنعتی بزرگ چون کفش ملی، صنعتی بهشهر، شرکت های خودرویی از جمله جیپ(پارس خودرو)، ایران ناسیونال(ایران خودرو)، سایپا، زامیاد و غیره بود.
با جذب سرمایه های خارجی فراوان، چندین شرکت و موسسه چند ملیتی دارویی و صنعتی در ایران شکل گرفت. اداره این شرکت ها با سیستم های سنتی تقریبا ناممکن می نمود.همین امر باعث شد که سیستم های مدیریت نوین با اقتباس از سیستم های مدیریت خارجی در ایران رایج شود.
حسابداری در ایران امروزه با عملکرد گسترده اش جایگاه ویژه ای در نظام مالی و اقتصادی پیدا کرده است.در سطح کلان نیز شاهد اعتماد سیستم مالی کشور به عملکرد حسابرسان هستیم. به قضاوت نهایی حسابرس که در قالب گزارش حسابرسی منتشر می شود اتکا می شود.

 

بازارکار و آینده شغلی رشته حسابداری در دنیا:

اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید، شاید از خود بپرسید که آینده شغلی من در صورت مهاجرت چه می شود. باید به شما بگویم این حرفه بسیار خوب است و همه جهان بسیار مورد توجه است و بسیار تقاضا دارد. افرادی که دراین رشته تحصیل کرده اند می توانند به عنوان حسابرس، حسابدار مالیات، دفتردار، کنترل کننده، تحلیلگر مالی، مدیر حسابداری مشغول به کار شوند. براساس گزارشات دفتر آمار کار اغلب کارمندان این حرفه از میزان رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند و تا سال 2026 اشتغال حسابداران و حسابرس ها 10 درصد افزایش پیدا می کند. پیش بینی شده است که مشاغلی مانند مدیر مالی، مشاور مالی شخصی، تحلیلگر مدیریت، برآوردگر هزینه، تحلیلگر مالی با سرعت بیشتری رشد می کنند.

 

نظارت بر فعالیت های مالی موسسات دولتی:

حسابداران با توجه به درجه تحصیلی و تجربه خود عهده دار مشاغلی از سطوح کارمندی ساده تا سرپرستی دوایر حسابداری و مدیریت مالی مؤسسات هستند. علاوه بر مؤسسات حسابداری متعددی که در بخش خصوصی به فعالیت مشغولند، سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات، دو سازمان تخصصی هستند که در بخش عمومی به وظیفه حسابرسی و نظارت بر فعالیت های مالی مؤسسات دولتی می پردازند و در انجام این وظیفه از وجود تعداد قابل توجهی از حسابداران استفاده می کنند. سازمان حسابرسی علاوه بر انجام وظیفه فوق، مرجع رسمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی در ایران است.

برگرفته از کتاب: حسابداری مالی کاربردی
مولفین: دکتر میرفیض فلاح شمس، دکتر حمیدرضا کردلوئی، المیرا محمودزاده، امیر دهقانی
انتشارات شهرآشوب

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تئوری های حسابداری مالی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید