شورايعالي بيمه در اجراي ماده ۱۷ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمهگري در جلسه مورخ ۲۴/۰۲/۱۳۹۲، « آييننامه كارمزد نمايندگي و دلالي رسمي بيمه» را مشتمل بر ۱۶ ماده و ۶ تبصره به شرح ذيل تصويب نمود:
درآمد عملیاتی
درآمد یکی از مهمترین ارکان هر شرکتی است چرا که هدف اولیه از تاسیس هر واحد تجاری افزایش سود و کسب درآمد است. اگر شرکت در کنار فعالیتهایی که انجام میدهد و هزینه هایی که متحمل میشود درآمدی را کسب نکند، قطعا باید برای ادامه حیاطش به فکر تجدید نظر باشد. درآمد عبارت است از افزایش در حقوق صاحبان سرمایه به جز مواردی که مربوط به آورده صاحبان سهام میشود.
هر حرفه ایی در زمانی که ایجاد میشود منبع درآمد مشخصی دارد برخی از فروش کالا و برخی از ارائه خدمات به درآمد میرسند. در مورد فروش کالا که صحبتها و مطالب زیادی ارائه شده است هم در زمینه حسابداری و نحوه ثبت درآمد ناشی از آن و هم در خصوص نحوه گزارش دهی و محاسبه بهای تمام شده. اما امروز تصمیم بر آن داریم که نحوه ثبت حسابداری درآمد عملیاتی ناشی از ارائه خدمات را مطرح کنیم.
کارمزد نمایندگی بیمه
درآمد کارمزد نمایندگی های بیمه که مستلزم انجام خدمات اضافی توسط کارگزار نیست، در تاریخ موثر شروع یا تجدید بیمه نامه های مربوط مورد شناخت قرار می گیرد. هر زمان که انتظار این باشد که قرارداد، نیازمند ارائه خدمات اضافی در طول دوره بیمه نامه خواهد بود، شناخت کل کارمزد یا حصه مناسبی از آن می تواند در طول دوره بیمه نامه صورت گیرد.
ولی در کل درآمد کارمزد نمایندگی بیمه چگونه تعیین میشود؟
اگر کل وجوه دریافتی بیمه نامه های مختلف توسط یک نمایندگی بیمه در طی سال 180.000.000 ریال باشد و طبق تعرفه شرکت مشخص شود که درآمد کارمزد نمایندگی 15درصد مبلغ وجوه دریافتی بیمه نامه است. مبلغ درآمد کارمزد نمایندگی بیمه در سال برابراست با :
27000000 =15%*180.000.000
ولی اگر شناسایی این درآمد مشروط به ارائه خدمات باشد نحوه محاسبه متفاوت خواهد بود. قبل از اینکه به بیان این موضوع بپردازیم لازم است به نکات مرتبط با این مبحث توجه نمایید:
- درآمد کارمزد نمایندگی بیمه اگر مستلزم خدمات اضافی نباشد در تاریخ شروع یا تجدید بیمه نامه شناسایی میشود.
- اگر قرارداد بیمه مستلزم ارائه خدمات اضافی در طول دوره بیمه باشد، شناخت کل کارمزد یا بخشی از آن در طول دوره بیمه نامه صورت میگیرد.
- خدمات اضافی مانند : بازرسی ماهانه تجهیزات و ماشین آلات بیمه شده توسط نمایندگی بیمه و گزارش آن به اداره مرکزی
پیشنهاد میشود مقاله کارمزد و انواع آن را مطالعه کنید
کارمزد نمایندگی بیمه در زمان ارائه خدمات
مثال زیر در مورد بخش دوم که درآمد کارمزد نمایندگی به همراه ارائه خدمات است بیان شده تا درک موضوع برایتان راحت تر باشد.
در پایان شهریور سال 95 یکی از نمایندگی های بیمه 150 میلیون ریال بیمه نامه تجهیزات صادر کرده است. یکی از شرایط این بیمه نامه این است که نمایندگی بیمه باید بعد از بررسی ماهانه تجهیزات بیمه شده، گزارش لازم را برای مرکز صادر کند. اگر گزارش ماهانه صادر نشود کارمزد آن ماه پرداخت نمیشود.
اگر این گزارش انجام نشود که درآمدی برای شناسایی نیست ولی اگر فرض بر ارائه گزارش باشد درآمد قابل شناسایی به این طریق حساب میشود:
درآمد کارمزد نمایندگی در صورت ارائه خدمت 15000000=6/12*20%*150000000
به این ترتیب درآمد عملیاتی مربوط به نمایندگی های بیمه شناسایی خواهدشد.
شناسایی درآمدهای ناشی از ارائه خدمات حسابداری و حسابرسی، درآمد تبلیغات، درآمدهای حق عضویت و دیگر درآمدهای عملیاتی هر کدام به نحوی بایستی شناسایی و در دفاتر ثبت گردد. امروز و در روز های آتی به این موضوع اختصاص داده شده است. امیدوارم با بهره گیری از این مطالب بتوانید استانداردهای حسابداری به خوبی فرابگیرید و در حرفه خود متخصص شوید.