به عنوان یک تعریف کلی از بحران اقتصادی می توان گفت: پیدا شدن اضافه تولید یعنی پر شدن بازار از کالاهایی که مشتری قدرت خرید آن ها را ندارد. زمانی که مشتری در بازار نباشد و کالاها به فروش نرسند، به طبع آن تولید نیز کاهش یافته یا حتی متوقف می شود. در پی آن، کارهانه ها تعطیل شده و بیکاری دامن بسیاری از افراد را می گیرد.
درواقع هیچکس شرایط فعلی اقتصاد را پیشبینی نمیکرد. هیچکس تصور هم نمیکرد که سال 2020 یا 1399 به این صورت شروع شود و ادامه پیدا کند. هیچکدام از ما این سال را انتخاب نکردیم اما به هر دلیلی او ما را انتخاب کرد. امیدواریم که از همه مراحل شوک و ترس گذشته باشید و زندگی کرونایی جدید را همینگونه که هست پذیرفته باشید. البته که میتوانید تا ابد در مورد روزهای خوب گذشته گلایه کنید اما زندگی تغییر کرده است و فصل جدیدی شروع شده است که نیاز به طرز فکر جدید و عمل متفاوت شما دارد.
در این شرایط اقتصادی فقط برخی از کسبوکارها اوضاع خوبی دارند مثلا مدیران آمازون و فروشگاههای اینترنتی احتمالا احساس بدی نسبت به این روزها ندارند اما برای بقیه اوضاع خوب نیست. شرکتهای حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی هم صدمه دیدهاند و با رکود روبرو شدهاند.
بهعنوان بهترین حسابدار حرفهای یقینا میدانید که در حال عبور از روزهای سختی هستید اما دلیل نمیشود که توسعه کسبوکار حسابداری شما ممکن نشود! اقتصاد کرونایی شده است و رسانههای نهچندان مفید هم اوضاع را بدتر میکنند اما توسعه کسبوکار حسابداری شما نباید کوچکتر شود. الان زمان خوبی برای شما صاحبان کسبوکار است تا خلاقیت داشته باشید، خودتان را از رقبا جدا کنید، تحول ایجاد کنید، از رکورد خارج شوید و محصولات و خدمات مالی و مالیاتی جدیدی را امتحان کنید!
صحبت کردن در مورد خودتان را تمام کنید
منظورمان این است که الان فرصت خوبی است تا تمرکز بازاریابیتان را تغییر دهید. بیشتر شرکتهای حسابداری همیشه روی فروش «خودشان» تمرکز میکنند؛ مثلا همیشه بیان میکنند که شرکتشان چند سال است تاسیس شده است، چقدر تجربه مرتبط دارد، چند حسابدار رسمی در گروهشان وجود دارد و در لیست بهترینهای صنعت خدمات مالی و مالیاتی چه رتبهای دارند. این واقعیتها و آمار خوب هستند اما بازاریابی نباید فقط روی اینها تمرکز کند چراکه شما و دست آوردهایتان بهترین نقطه برای شروع فروش و بازاریابی نیستند و توسعه کسبوکار حسابداری را امکانپذیر نمیکنند.
به یاد داشته باشید که مردم پول پرداخت نمیکنند تا از مهارت اجرایی حسابداری «تقریبا» تخصصی استفاده کنند بلکه توقع دارند بهترین حسابدار درک کاملا تخصصی از مشکلاتشان داشته باشد و قادر باشد راهحل مفید ارائه کند. مردم درواقع راهحل برای مشکلات خریداری میکنند.
در این اقتصاد بیمار، بازاریابی شما باید روی درکتان از مهارت اجرایی حسابداری تمرکز کند، روی مالیات مشتری و مشتریهای احتمالی و استرسی که این مشکل به وجود میآورد. سپس خودتان را بهعنوان متخصصی جا بیندازید که میتواند این مشکلات را حل کند، به مردم کمک کند و بار مالی و استرسی آنها را کم کند.
پیشنهاد میشود مقاله نحوه کنترل استرس در شغل حسابداری را مطالعه کنید
جذب یک مشتری جدید مانند شروع یک رابطه عاشقانه است! بهجز فیلمهای هندی، سایر مردم بهندرت با کسی ازدواج میکنند که تازه ملاقات کردهاند. بسیاری از زوجها باید یک دوره آشنایی را بگذرانند. این قانون در مورد روابط کسبوکارها هم صدق میکند یعنی باید واحد روابط عمومی همدیگر را بشناسند. بیشتر مشتریهای احتمالی در همان ابتدای آَشنایی آماده امضای قرارداد نیستند درنتیجه ارائه محتوای مرتبط، مفید و رایگان راه خوبی برای ساخت رابطه کاری است تا مشتری بالقوه بیشتر در مورد شما بداند.
حتما میپرسید چه نوع محتوای رایگانی؟ متداولترین و محبوبترین محتوا، مقالات و مطالب آموزشی هستند به همین دلیل است که در این دوران کرونا یا COVID-19 بلاگها، پادکستها و وبینارها محبوب شدهاند؛ مثلا مقالاتی که در مورد عبور از بحران کرونا برای حسابدارها، شرکتهای خدمات مالی و مالیاتی و کلا کسبوکارها هستند، بهترین گزینه هستند یا تغییراتی که در قوانین مالیاتی اتفاق افتاد بهترین فرصت برای ارائه محتوای رایگان است که به مشتریها کمک کنید تغییرات را درک کنند و آگاه باشند.
شما بیش از آنچه خودتان فکر میکنید، میدانید چراکه بهترین حسابدار هستید، مهارت اجرایی حسابداری دارید و تجربه زیادی دارید. دانش عظیمی دارید که ارزش به اشتراک گذاشتن را دارد. مقداری از این دانش را بنویسید، زیبایش کنید و روی وبسایت قرار دهید تا مشتری بهصورت رایگان بخواند و شاید عضو خبرنامهتان شود.
مشکلات حسابداری پیچیده هستند و مشتری به کمک احتیاج دارد تا این مشکلات ساده شوند. هنگامیکه در مورد مقالات آموزشی و کمکی رایگان دستودلباز هستید در ذهن آنها میمانید که منجر به توسعه شبکهتان میشود و درنهایت توسعه کسبوکار حسابداری را محقق میکند. البته شاید بلافاصله به جریان وجه نقدتان کمک نکند اما اگر صبور باشید به آنجا هم میرسد.
با مشتریهایتان در تماس باشید
الان بهترین فرصت است تا دیدگاهتان در مورد لیست تماستان را تغییر دهید. اگر میخواهید خودتان را از سایر شرکتهای حسابداری جدا کنید، لیست تماسهایتان را بهعنوان «مشتری» نبینید بلکه به آنها مانند یک «رابطه» نگاه کنید.
رابطه یک کلمه است که در شرکتهای حسابداری زیاد استفاده میشود مثلا وقتی میگویند «همهچیز به روابط بستگی دارد». حتی الان هم ممکن است به روابطتان بهعنوان فاکتور متمایزکننده شما از رقبا در ساییتان اشاره کرده باشید.
اقتصاد راکد و بیمار زمان خوبی است تا در روابطتان عالی ظاهر شوید. یک راه ساده برای این کار تماس با مشتری است؛ یعنی یک پیام یا ایمیل برایشان ارسال کنید که به آنها ابراز کنید که به فکرشان هستید. حالشان را بپرسید و کنجکاو باشید که دوران کرونا را چگونه میگذرانند. آیا در قرنطینه هستند یا شرکت را باز کردهاند. به آنها یادآوری کنید که اگر نیاز به کمک و راهنمایی در مورد تغییرات قانونی و مالیاتی دارند با شما تماس بگیرند.
تماس با مشتریها و روابط کاری اقدام خوبی است. برای اینکه ثابت میکند که به آنها اهمیت میدهید و مالیات و صورتهای مالی تنها چیزی نیستند که بلد هستید.
به سوالهایی که از شما میشود توجه کنید
بهاحتمالزیاد این روزها مشتریها با سوالهای زیادی تماس میگیرند. یادتان باشد که به این سوالها توجه کنید برای اینکه نشانه خوبی برای ارائه محصولات جدید در آینده هستند. این رکود اقتصادی شاید بهترین زمان برای اصلاح برنامه کسبوکارتان است. اینکه یک خدمات مشاوره جدید اضافه کنید یا به بازار جدیدی وارد شوید. قبل از اینکه کرونا به جامعه بشری ضربه بزند، این اصلاحات «نوآوری» نامیده میشدند اما حالا فقط «راه نجات» هستند. فارغ از اینکه چه نامی روی آنها میگذارید، قانون « نوآوری کنید یا از بین بروید» بهصورت کاملا دقیق شرایط فعلی را توضیح میدهد.
پس سوالهایی که از مشتریها و مردم دریافت میکنید یک هدیه هستند که شمارا تشویق میکنند تا نوآوری کنید! هنگامیکه کسی سوالی میکند درواقع بیان میکند که یک نیاز دارد که این موضوع برایش ارزش دارد، نمیداند چهکاری انجام دهد و در جستجوی کمک است.
لازم است دوباره تکرار کنیم که مردم برای مهارت اجرایی حسابداری یک متخصص پول پرداخت نمیکنند بلکه برای راهحل مشکلاتشان پول میدهند که خودشان نمیتوانند حل کنند. هنگامیکه کسی از شما سوالی میپرسد، درواقع اعتراف میکند که نمیداند چگونه این مشکل را حل کند.
پس به سوالها توجه دقیق کنید. از خودتان بپرسید که آیا خدمات جدیدی وجود دارند که ارائه دهید؟ آیا راهی وجود دارد تا این اطلاعات را برای نوآوری در اقتصاد بحرانی استفاده کنید.
قیمتهایتان را کم نکنید، دامنه خدمات را تغییر دهید
در هنگام رکود اقتصادی معمولا تعدادی مشتری دارید که درخواست کاهش قیمت دارند. در اینگونه موارد که قابل درک است بهتر است قبل از اینکه دستمزدتان را کم کنید فکر کنید تا دامنه خدمات و توافق را تغییر دهید؛ مثلا شاید بهجای حسابرسی فقط یک بازبینی انجام دهید. بهجای ارائه یک گزارش دقیق، یک آنالیز درآمد باکیفیت تنظیم کنید. بهجای پر کردن اظهارنامه مالیاتی، فقط مشاوره مالیاتی بدهید.
اگر از شما خواسته شده تا قیمتتان را کاهش دهید، سادهترین و موثرترین جواب این است که: شرایط آنها را درک میکنید و دلایل درخواست کاهش قیمت را میدانید اما متأسفانه در حال حاضر نمیتوانید قیمتها را کاهش دهید در عوض دامنه خدمات را تغییر میدهید تا متناسب با مبلغی باشد که آنها میتوانند پرداخت کنند.
کاهش قیمتها در اقتصاد بحرانی شاید منطقی و منصفانه به نظر بیاید اما آن را بهعنوان آخرین راهحل حفظ کنید.
در مورد شرایط پرداخت انعطافپذیر باشید
گاهی اوقات که از شما خواسته میشود دستمزدتان را کم کنید، مشکل دستمزدتان نیست بلکه گردش وجه نقد است. یک راهحل خوب مخصوصا برای اقتصاد کرونایی انعطافپذیر بودن در مورد شرایط پرداخت است؛ مثلا اگر کسی نمیتواند 50% پیشپرداخت را بدهد، میتوانید آن را تا 25% کاهش دهید. اگر مشتری نمیتواند همه مبلغ را در 30 روز پرداخت کند، مهلت پرداخت را تا 60 یا 90 روز بیشتر کنید.
انعطافپذیری در شرایط پرداخت نشانه مستاصل بودن شما نیست بلکه نشانه توان درکتان از شرایط مشتری است. این رفتارتان نشان میدهد که به مشتریتان اهمیت میدهید و میخواهید برای درازمدت با او کار کنید نه اینکه فقط درزمانی که پول دارد به او خدمات دهید.
البته که این دستودلبازی در کوتاهمدت گردش وجه نقد را کند میکند اما در درازمدت کسبوکارتان را توسعه میدهد.
بهترین حسابدار شهرتان شوید
اگر هر راهحلی برای توسعه کسبوکارتان جواب نداد، حتما تلاش کنید تا بهعنوان بهترین حسابدار حرفهای رشد کنید. اگر واقعا هیچ راهی وجود ندارد که توسعه کسبوکار حسابداری خود را در بحران اقتصادی عملی کنید، خودتان را توسعه دهید.
الان زمان بیکار نشستن و منتظر ماندن نیست تا اقتصاد بهتر شود. الان زمان زدن دکمه «حرکت» است وقتیکه بقیه دنیا دکمه «توقف» را زدهاند؛ یعنی یک مهارت اجرایی حسابداری جدید یاد بگیرید، یک خدمات مشاوره جدید طراحی کنید و حتی یک مدرک جدید آموزشی بگیرید.
هنگامیکه مصمم هستید تا بهترین حسابدار در شهرتان شوید، کسبوکارتان هم توسعه پیدا میکند. البته شاید بلافاصله نتیجه نگیرید اما سرمایهگذاری امروز روی خودتان، در آینده نتیجه خواهد داد.
تمایزتان را حفظ کنید
هنگامیکه بحران تمام شود، برنده کسی است که متوجه شد زندگی و کسبوکار در بحران کرونا توقف نکرد. پس یک انتخاب دارید: یا مدام گلایه کنید که زندگی مثل سابق نیست یا آن را همانگونه که الان هست بپذیرید و اقدام متناسب و موثر انجام دهید.
این اقدامات باید شمارا از رقبا متمایز کنند چراکه در شرایط اقتصاد بحرانی بازار و مشتری در جستجوی کسبوکاری هستند که مشکلشان را کاملا میشناسد و راهحل مفید و موثر ارائه میکند. کسبوکاری که محتوای مرتبط رایگان در اختیارشان قرار میدهد، خلاق است و محصولات و خدمات نوآورانه طراحی میکند و در مورد قیمت و شرایط پرداخت انعطافپذیر است.
کسبوکاری که به رابطهها اهمیت میدهد و تماس را حفظ میکند و پیشنهاد کمک میدهد. کسبوکاری که مدیرانش بهصورت مستمر در حال یادگیری و کسب دانش و مهارت اجرایی حسابداری هستند و اطلاعات بهروزی در مورد قوانین مالی و مالیاتی دارند.
برخی شرکتهای حسابداری در این اقتصاد بحرانی خدمات و محصولات متمایزی ارائه خواهند کرد. چرا شما این کار را نکنید؟ پس 7 راه مفید توسعه کسبوکار حسابداری در اقتصاد بحرانی را که در این مقاله پیشنهاد دادیم، امتحان کنید تا ببینید کدامیک برایتان نتیجه میدهد. اگر شما این کار را نکنید، یک شرکت حسابداری دیگر قطعا این کار را خواهد کرد و برنده خواهد شد.