پیگیری و استعلام کد اقتصادی و مزیت دریافت کد اقتصادی

پیگیری و استعلام کد اقتصادی

 

 

اگر به فکر دریافت کد اقتصادی باشید شاید یکی از سؤالات شما این باشد که نحوه استعلام کد اقتصادی چگونه است؟ در این جا بهتر است با توضیح مختصری برای‌تان شروع کنیم. شروع فعالیت‌های اقتصادی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برخلاف زمان گذشته به نظم و رعایت نکات قانونی نیاز دارد. در حال حاضر ضوابطی برای تأیید قانونی بودن فعالیت شرکت‌های تجاری یا اشخاص حقیقی که به تجارت می‌پردازند، تعریف شده است.
این ضوابط از ارتکاب موارد تخلف و فساد جلوگیری می‌کند. یکی از این راهبردها، تعیین کد اقتصادی برای فعالان تجاری به حساب می‌آید. در ادامه به نحوه استعلام کد اقتصادی به روش‌های مختلف برای اشخاص حقیقی، فاکتور و شرکت تعاونی اشاره شده است.

 

پیگیری و استعلام کد اقتصادی:

اگر قصد دارید با شرکتی وارد تجارت و معامله شوید بهتر است که قبل از انجام هر کاری کد اقتصادی آن را به دست آورده و با پیشینه شرکت کمی آشنا شوید. برای پیدا کردن نام شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی می‌توان به سایت evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx مراجعه نمایید تا از کد اقتصادی مطلع شوید.

برای استعلام کد اقتصادی باید شماره ثبت شرکت و نام آن را بدانید. برای دریافت کد اقتصادی می توانید به سامانه ثبت شرکتها در قوه قضاییه مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات شرکت را بررسی کنید و به شماره ثبت شرکت برسید.

 

از کد اقتصادی چه می دانید:

کد اقتصادی یکی از ضروری ترین کارها پس از ثبت شرکت است. این کد یک شناسه ۱۲ رقمی است که نشان می‌دهد شما کلیه مراحل قانونی برای ثبت شرکت را انجام داده اید. کسانی که کد اقتصادی دارند در اداره مالیاتی حوزه خود، پرونده دارند. کد اقتصادی در واقع وسیله‌ای برای احراز هویت افراد است. این کد از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود، یک شناسه ۱۲ رقمی منحصر به فرد است که از طریق سامانه اینترنتی www.tax.gov.ir برای مؤدیان صادر می شود.

فعالان اقتصادی با داشتن کد اقتصادی می‌توانند بسیاری از کارها من جمله معاملات خود را به صورت قانونی انجام دهند

 

شباهت کد اقتصادی با کد ملی چیست:

کد ملی برای شناسایی هویت افراد است و کسانی که در جامعه زندگی می کنند با داشتن کد ملی توانایی انجام امور اداری را دارند، بدون این کد بسیاری از کارهای اداری مانند ثبت نام، افتتاح حساب و کارهای از این دست غیر ممکن است. کد اقتصادی نیز نشانی از هویت شرکت‌ها است و به آنها اجازه انجام فعالیت‌های اقتصادی در جامعه را می دهد. در واقع کد اقتصادی به شرکت ها جلوه قانونی و مشروعیت می‌دهد.

 

2 گروهی که باید کد اقتصادی داشته باشند:

1- همه اشخاص حقوقی که مشغول به کارهای نظیر توزیع، تولید کالا، مونتاژ، واردات، صادرات و یا سایر کارهای خدماتی هستند.

2- اشخاص حقیقی که مشغول انجام فعالیت های اقتصادی نظیر تولید، مونتاژ، صادرات، واردات، توزیع کالا و خدمات هستند و از مراجع مربوطه دارای مجوز هستند می توانند کد اقتصادی دریافت کنند.

 

 

بهترین زمان برای دریافت کد اقتصادی:

پس از آنکه شرکت را ثبت نمودید، تنها دو ماه وقت دارید که کد اقتصادی را دریافت نمایید. البته بهتر است بدانید بهترین زمان برای دریافت کد اقتصادی بلافاصله پس از ثبت شرکت است تا توانایی انجام امور اقتصادی را داشته باشید.

 

مزیت دریافت کد اقتصادی:

  • شرکت در مزایده ها و مناقصه ها
  • رتبه بندی شرکت
  • تشکیل پرونده مالیاتی و صدور فاکتور رسمی
  • شرکت در مناقصات و مزایدات خصوصی یا دولتی
  • واردات و صادرات
  • افزایش اعتبار شرکت در قرارداد ها و خرید و فروش ها
  • دریافت مجوز ها

 

6 کاری که بدون کد اقتصادی نمی‌توان انجام داد:

 

  • اگر قصد بستن هرگونه قرارداد را دارید نیاز به کد اقتصادی دارید، بدون کد اقتصادی نمی توانید قراردادهای کاری ببندید.
  • اگر کد اقتصادی نداشته باشید، قادر به دریافت گرید برای شرکت نیستید.
  • برای کسورات بیمه، ارائه صورت وضعیت و پرداخت هزینه های تعیین شده توسط کارفرما نیاز دارید که کد اقتصادی و معتبر داشته باشید.
  • بدون وجود کد اقتصادی اجازه شرکت در مزایده و مناقصات را ندارید.
  • شرکت های که کد اقتصادی ندارند نمی توانند حساب بانکی برای شرکت افتتاح نمایند.
  • بدون کد اقتصادی نمی توانید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل نموده و مالیات را پرداخت نمایید و مشمول جریمه‌های سنگین خواهید شد.

 

زمان لازم برای پیگیری و استعلام کد اقتصادی:

دریافت کد اقتصادی در سال های قبل کاری زمان بر و طولانی بود، اما پس از شهریور سال ۱۳۹۹ به دستور دولت و برای تسهیل در مجوز کسب و کار دریافت کد اقتصادی سرعت بیشتری گرفته است. از آن تاریخ به بعد برای دریافت کد اقتصادی نیاز به صرف زمان طولانی نیست و تنها چند روز زمان برای گرفتن این کار لازم است.

برای دریافت کد اقتصادی مدیر عامل یا یکی از کسانی که حق امضاء دارند باید در اداره مالیات حضور پیدا کنند، در این مرحله به هیچ عنوان نمی‌توان وکیل مدنی یا دادگستری را برای ادامه روند کارها فرستاد.

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله نحوه دریافت وام خود اشتغالی را مطالعه کنید

 

 

 

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی:

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی و هویتی اعضای هیئت مدیره
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت
  • گواهی امضاء کسانی که در شرکت حق امضاء دارند.
  • کپی اجاره نامه ای که به نام شرکت باشد.
  • کپی برابر با اصل مدارک شرکت کننده شامل اساسنامه شرکت، تقاضانامه، صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت، صورتجلسه هیئت مدیره شرکت، روزنامه رسمی تأسیس شرکت، روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت، معرفی شماره حساب برای ثبت نام در وب سایت اداره مالیات، خودکاوی پروانه بهره‌برداری و یا جواز تاسیس شرکت

 

6 کاری که برای دریافت کد اقتصادی باید انجام دهیم:

برای دریافت کد اقتصادی باید 6 کار انجام دهیم که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

  • اولین کار تهیه مدارک گفته شده است و بهتر است مدارک را در دو نسخه تهیه نمایید.
  • پس از آن باید وارد سایت اداره مالیات شوید تا بتوانید پیش ثبت نام را انجام دهید.
  • پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور که به شماره همراه تان ارسال می شود می توانید اطلاعات درخواستی شرکت شامل سهامداران، آدرس شرکت، نوع فعالیت و شماره حساب بانکی را وارد نمایید.
  • پس از ورود اطلاعات و تأیید آن باید همراه با اوراقی که گفته شد به اداره مالیات مراجعه کنید. خوب است بدانید در این مرحله حضور یکی از صاحبان امضا الزامی است و به هیچ عنوان نمی توانید این کار را به دیگران واگذار کنید.
  • پس از ارائه اطلاعات نوبت به بررسی آن و راستی آزمایی است، در این مرحله کارشناسان اداره مالیات به صورت سر زده از شرکت بازدید می‌کنند تا همه چیز را از نزدیک بررسی کنند.
  • در صورت صحت انجام مراحل بالا پیامکی دریافت خواهید کرد که با مراجعه به بخش استعلام وجوه پرونده مالیاتی میتوانید کد اقتصادی خود را نیز مشاهده کنید.

 

تفاوت کد اقتصادی با شماره اقتصادی چیست:

 

اگر تا به امروز تصور می کردید کد اقتصادی چیزی متفاوت با شماره اقتصادی است، لازم است بدانید که این دو عبارت هیچ تفاوت معنایی با هم ندارند. در واقع شماره اقتصادی همان کد اقتصادی است.

 

تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی:

جالب است بدانید که از شناسایی ملی تنها برای اشخاص حقوقی ساده استفاده می شود، اما کد اقتصادی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی است که برای کسب و کارشان باید مالیات پرداخت کنند.

تفاوت دیگر کد اقتصادی با شناسه ملی در تعداد ارقام آن است خوب است بدانید شناسه ملی ۱۱ رقمی و کد اقتصادی ۱۲ رقمی است.

مرجع صادرکننده هر کدام از این دو مورد نیز با هم متفاوت است، برای شناسه ملی باید به اداره ثبت شرکت ها و برای دریافت کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی باید مراجعه کنید.

 

4 شرط باطل شدن کد اقتصادی:

ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم به موارد زیر برای باطل کردن کد اقتصادی اشاره کرده است:

  • در صورت فوت شخص حقیقی
  • زمانی که شخص حقیقی اعلام نماید که فعالیت اقتصادی شرکت به اتمام رسیده است.
  • زمانی که شخص حقوقی انحلال شرکت ثبت شده را اعلام نماید و عملیات تسویه و مجوز فعالیت را نیز انجام دهد.
  • در صورت صدور حکم مراجع قضایی دال بر باطل شدن کد اقتصادی

 

یک کد اقتصادی برای تمام شعبه های کسب و کار:

اگر شما صاحب کارگاه یا واحد تولیدی با یک دفتر و چندین فروشگاه هستید، برای دریافت کد اقتصادی می‌توانید یکی از این مراکز را به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام نمایید و تنها یک کد اقتصادی دریافت کرده و یک اظهارنامه مالیاتی هم برای کلیه درآمدهای حاصل از این فعالیت تحویل دهید.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید