بخشنامه وزارت کار درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲

 

حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 در 314 امین جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی،‌ نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز 29 اسفند 1401 تعیین و از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

گفتنی است شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت؛ کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۲ در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه ؛ حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام مزدی در کارگاه ها حداقل دستمزد سال جاری را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد. بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲ به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

 

تعیین حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ در جلسه ای که برگزار نشد!

در حالی که وارد اسفند ماه 1402 شده‌ایم اما همچنان تصمیمی برای حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ گرفته نشده است، این در حالی است که قرار بود نشست سه جانبه شورای عالی کار 28 بهمن ماه برگزار شود اما تاکنون جلسه ای برگزار نشده است، برای همین جای این سوال باقی است که با توجه به افزایش انفجاری نرخ ارز، سکه و طلا در روزهای گذشته و از آنجایی که کمتر از 30 روز با پایان 1401 باقی است، تکلیف حقوق کارگران و کارمندان چه خواهد شد.

 

متن کامل بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران در سال جاری:

در اجرای ماده (۴۱) قانون کار، شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) پس از بحث و بررسی، حداقل مزد سال ۱۴۰۲ را به شرح زیر اعلام کرد:

 

مورد اول:

از اول سال ۱۴۰۲ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای همه ی کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۱.۷۶۹.۴۲۸ تعیین می‌گردد. مزد ماهیانه براساس تعداد روزهای ماه در طول سال (۳۱، ۳۰ و ۲۹) محاسبه و پرداخت می گردد.

 

تبصره:

با اعمال افزایش این بند، مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز، مزد ثابت سایر کارگران، نباید از مبلغ 1,769,428ریال ، کمتر شود.

 

مورد دوم:

از اول سال ۱۴۰۲ سایر سطوح مزدی نیز به میزان روزانه (۲۱%) مزد ثابت یا مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) نسبت به آخرین مزد در سال ۱۴۰۱ به علاوه ۸۳.۵۹۶ مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از مبلغ مندرج در بند ۱ کمتر نگردد.

 

تبصره 1:

پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می گیرد.

 

تبصره 2:

به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال گذشته، میزان مقرر در این بند یا تبصره (1) آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

 

 

مورد سوم:

در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان، و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال جاری ، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار، بابت هر کارگر (متأهل یا مجرد) ماهانه مبلغ 11.0000.000 ریال، از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

 

مورد چهارم:

ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (1) و تبصره (1) بند (2) در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و نیز چگونگی ارتقای طبقه شغلی به موجب دستور العمل های “اداره کل روابط کار و جبران خدمت” خواهد بود.

 

بخشنامه افزایش حقوق شورای عالی کار ۱۴۰۲

یکی از مهم ترین وظایفی که در قانون کار، برای شورای عالی کار، به عنوان مرجع سیاست گذار در زمینه اشتغال و روابط کارگران و کارفرمایان مقرر شده است، تدوین بخشنامه افزایش حقوق می باشد که در واقع برای حمایت از کارگران مقرر شده است. بر اساس ماده 41 قانون کار، از وظایف شورای عالی کار، همه ساله این است که میزان حداقل مزد کارگران را، برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف، با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید :

حداقل دستمزد کارگران، با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.

حداقل دستمزد، بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را، تامین نماید .

 

مورد پنجم:

مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می یابند، نخواهد شد.

 

مورد ششم:

واحد های مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

 

مورد هفتم:

واحدهای مشمول قانون کار، به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا، با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه، می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا، در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته‌ جمعی، و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقدام نمایند.

 

مورد هشتم:

پیشنهاد افزایش کمک هزینه مسکن سال 1402با توافق طرفین و تصویب شورای عالی کار به هیئت وزیران ارسال خواهد شد.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه 1401 را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید