انواع روش های خلاقانه و استراتژی در جهت کاهش هزینه سازمان

 

در این زمان که آینده نامشخص‌تر از همیشه است، بیش از هر زمان دیگری برای کسب‌وکارها مهم است که طیف گسترده‌ای از ایده‌های کاهش هزینه سازمان را کشف کنند. از آنجا که هیچ‌کس تصوری از فردای بخش‌های دولتی و خصوصی ندارد، شرکت‌های بزرگ و کوچک باید تمام راه‌های مربوط به نحوه فعالیت‌های تجاری را در نظر بگیرند. بسیار خوب است اگر شرکت‌ها بتوانند وضعیت موجود را حفظ کنند و باعث کاهش هزینه در سازمان شوند، اما این کار با درنظرگرفتن اتفاقات اخیر، احمقانه به نظر می‌رسد.

 

منظور از کاهش هزینه در سازمان چیست؟

منظور از کاهش هزینه در سازمان، استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش هزینه‌هایی است که یک سازمان برای انجام فعالیت‌ها و عملیات‌های خود متحمل می‌شود. هدف اصلی از کاهش هزینه در سازمان نیز حذف کردن هزینه‌های غیرضروری، افزایش درآمد و بهبود کارایی و بهره‌وری است. با اجرای استراتژی‌ها و تدابیر مناسب برای کاهش هزینه، یک سازمان می‌تواند رقابت‌پذیری خود را نیز افزایش دهد.

استراتژی‌های کاهش هزینه، در واقع روش‌هایی هستند که با حذف مراحل اضافی، استفاده موثر از منابع، تسریع فرآیندها، بهبود بهره‌وری و … به کاهش هزینه‌های سازمان منجر می‌شوند. البته استراتژی‌های کاهش هزینه در سازمان‌های مختلف بسته به نوع فعالیت آنها می‌تواند متفاوت باشد و می‌تواند بر کاهش قیمت محصولات یا خدمات آنها نیز اثرگذار باشد. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که رقابت در بازار افزایش پیدا کند و قیمت نهایی محصولات یا خدمات به عاملی متمایز کننده تبدیل شود.

 

تحولات نگرشی لازم برای اجرای مدیریت هزینه:

سازمان ها به منظور اجرای اثر بخش برنامه های کاهش هزینه و مدیریت بایستی زمینه سازی نگرشی در ذهن تمامی مدیران و کارکنان سازمان صورت گیرد که از جمله مهم ترین این نگرش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از تمرکز به تولید، به تمرکز بر مشتری
  • از نظام تولید سنتی، به نظام نوین
  • از اطلاعات بسته، به اطلاعات شفاف
  • از رئیس، به مشتری
  • از قسمت، به فرآیند
  • از وضعیت، به نتیجه
  • از نگرش برنده – بازنده، به نگرش برنده – برنده

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله کاهش هزینه کارمندان را مطالعه کنید

 

 

 

انواع هزینه در سازمان‌ها کدام است؟

پیش از اینکه به روش های کاهش هزینه در سازمان بپردازیم، بهتر است انواع مختلف هزینه در سازمان‌ها را بشناسیم. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان هزینه‌های سازمان را به عملیاتی/غیرعملیاتی و ثابت/متغیر تقسیم کرد. در ادامه نمونه هر یک آورده شده است:

هزینه های عملیاتی:

  • بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)
  • بازاریابی، تبلیغات و تخفیف ها
  • حقوق، مزایا و دستمزد
  • هزینه های فروش، اداری و عمومی (SG&A)
  • هزینه اجاره و بیمه
  • هزینه های استهلاک
  • سایر

هزینه های غیر عملیاتی:

  • بهره بدهی
  • مالیات ها
  • هزینه های ناشی از کاهش ارزش

هزینه های ثابت:

  • هزینه اجاره
  • حقوق، مزایا و دستمزد (گاهی ثابت و گاهی متغیر)

هزینه های متغیر:

  • کارمزد تراکنش ها
  • کمیسیون ها
  • بازاریابی و تبلیغات (گاهی ثابت و گاهی متغیر)

 

 

 

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید