آشنایی با امکانات و مزایای نرم افزار اکسل برای حسابداری

 

اکسل یکی از نرم افزار های پرکاربرد در حسابداری است و هیچ حسابداری از نمیتواند از آموزش این نرم افزار پرطرفدار و پرکاربرد سر باز بزند. 

می توان حسابداری را یک سیستم هوشمند که در آن فعالیت هایی در رابطه با انجام امور مالی یک سیستم انجام داد، نامید. این فعالیت ها و فرآیند ها از جمع آوری، طبقه بندی و محاسبات مخارج و مدیریت هزینه ها به وجود می آیند. در واقع حسابداری کمک می کند تا اشخاص بتوانند درآمد ها و هزینه های خود را محاسبه کرده و بتوانند سیستم را از نظر مالی مدیریت کنند. حسابداری در اکثر زمینه ها استفاده می شود و همه اشخاص به این علم محتاج هستند.

از شرکت های بزرگ گرفته تا یک مغازه کوچک، حتی افرادی که می خواهند اطلاعات دقیقی از درآمد و هزینه های خود داشته باشند از این دانش بهره می برند. برای سرعت بخشیدن به این کارها تا کنون نرم افزارهای بسیاری به بازار آمده است که نرم افزار اکسل هم که در بسته نرم افزاری آفیس قرار دارد، یکی از آنهاست.

که با استفاده از این نرم افزار می توان کارهای مربوط به حسابداری و مدیریت مالی خود را به راحتی انجام دهید. زیرا این نرم افزار محیطی بسیار ساده اما امکاناتی مفید دارد که قابلیت برنامه نویسی به زبان VBA را هم به کاربران ارائه می دهد تا آنان بتواند به جز انجام محاسبات با استفاده از توابع آماده، هر جایی که لازم بود خود کاربر کد مربوطه رابه صورت سیستمی وارد کند.

 

نقش نرم افزار اکسل در آموزش حسابداری

اکسل یکی از پرکاربرد ترین نرم افزار ها می‌باشد به طوری که بدون استفاده از آن عملا حسابداری قابل انجام نمی‌باشد. به همین علت در دوره‌های آموزش حسابداری به منظور تسهیل در محاسبات مالی، بخشی از دروس حسابداری این نرم افزار آموزش داده می‌شوند.

اگر از این ابزار و قابلیت های آن در حسابداری غافل شوید، هرگز نمی‌توانید از تمامی توان خود برای انجام عملیات حسابداری استفاده کنید. چرا که پیچیدگی محاسبات حسابداری بخش زیادی از زمان شما را از بین خواهد برد. اکسل با صفحات گسترده ای که دارد، داده‌ها را به صورت جدول‌بندی در خود ذخیره می‌کند.

این اطلاعات قابل ویرایش بوده و می‌توان بارها و بارها آن را ذخیره نمود. همچنین، این جدول‌ها قابلیت محاسبه داشته و با اعمال فرمول بر آنها می‌توانید عملیات جمع، منها، ضرب و تقسیم را انجام دهید. در طی دوره‌های آموزش حسابداری، الگوهایی برای ایجاد بودجه به واسطه‌ی اکسل آموزش داده می‌شوند.

این الگوها به شما کمک می‌کنند تا اصلی‌ترین گزارشات حسابداری، یعنی صورت های مالی را تهیه و به مدیران ارائه نمایید. اگرچه نرم افزارهای حسابداری تخصصی هم قادر به ارائه این گزارشات هستند. اما اکسل همواره جایگاه خود را در این حوزه حفظ کرده و حتی می‌توان برای دبل چک از آن بهره برد. 

 

مهم ترین نرم‌افزار‌ های مجموعه آفیس عبارتند از:

  1. نرم افزار اکسل برای طراحی سیستم های مدیریتی اداری و مالی.
  2. نرم افزار اکسل برای طراحی پایگاه های اطلاعاتی.
  3. نرم افزار power point برای طراحی مجموعه های لازم برای همایش ها،گرد‌همایی ها و غیره.
  4. نرم افزار Word برای عملیات کلمه پردازی.
  5. ده ها نرم افزار ارزشمند دیگر.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله چرا به نرم افزار مالی نیاز داریم را مطالعه کنید

 

مزایای آموزش حسابداری در اکسل:
  • قابلیت ارتباط برقرار کردن با دیگر نرم افزار های مایکروسافت آفیس ...
  • قابلیت تجزیه و تحلیل قوی و دقیق داده ها ...
  • تطبیق پذیری و قابلیت انعطاف بالا ...
  • قابلیت منحصر به فرد در تنظیم و رسم انواع نمودار ها ...
  • قابلیت استاندارد کردن و فرموله کردن فرآیند ها ...
  • دسترسی و استفاده آسان

 

قالب‌ها در نرم افزار اکسل :

مایکروسافت اکسل قالب‌هایی برای ایجاد بودجه، صورت‌های مالی و اظهارات سود و زیان که بعضی از اساسی‌ترین اسناد مورد استفاده در حسابداری است، ایجاد می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید قالب‌های بودجه‌بندی و فرم‌ها را دانلود کنید، یا قالب‌های ویژه‌ای را خریداری کنید و آن‌ها را در برنامه‌ی خود نصب کنید. اگر شما نیاز به ایجاد یک سیستم پیچیده‌ی بودجه‌ای دارید، می‌توانید یک قالب موجود را برای کار خود تنظیم کنید و یا با استفاده از قابلیت‌های ساخته شده در اکسل، آن را ایجاد کنید.

اکثر افراد می‌دانند که اکسل می‌تواند عملیات جمع و ضرب را به آسانی انجام دهد یا امکان خروج سربرگ، سند و رسم نمودار در آن وجود دارد، اما اکسل توانایی‌های دیگری نیز دارد که شامل انجام محاسبات آماری و پیچیده و VBA می‌باشد. در بسیاری از موارد، ما نیاز به گزارشاتی داریم که توسط نرم‌افزارهای حسابداری و مالی تولید نمی‌شود یا اگر تولید می‌شود نیاز به ویرایش دارد.

 

سخن پایانی:

در پایان باید اشاره کرد که اکسل یک نرم‌افزار پایه برای تهیه‌ی گزارشات حسابداری به حساب می آید و از آنجایی که مانند همه نرم افزارهای دیگر مجموعه نرم افزاری آفیس ظاهری مشابه دارند، به سادگی می‌توان با آموزش یک نرم افزار مانند ورد، پاورپوینت یا… اکسل را نیز آموزش دید. با وجود همه خصوصیت هایی که اکسل دارد می توان گفت که این نرم افزارممکن است که برای حسابداری حرفه‌ای، مناسب نباشد، به همین دلیل بهتر است اشخاصی که به عنوان حسابدار مشغول به کار می شوند، در کنار اکسل اقدام به آموزش نرم‌افزارهای حسابداری دیگری نیز، بکنند.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید