ورقه اختراع و انتقال آن به چه صورت است؟

ورقه اختراع و انتقال آن

 

 

ورقه اختراع به سندی گفته می شود که به منظور بهره برداری انحصاری از یک اختراع و برای مدت زمان محدودی به مخترع آن اختراع اعطا می گردد تا رقیب های وی قادر نباشند از آن اختراع برای تهیه و فروش محصولات خود سو استفاده کنند.

بر اساس ماده 30 قانون ثبت علائم و اختراعات، مخترعی که در ایران برای اختراع خود، بر پایه قوانین محل تحصیل خود، ورقه اختراع داشته باشد، می تواند در ایران برای بقیه آن مدت تقاضای ورقه اختراع کند. همچنین در صورتی این امکان وجود دارد که مدت ورقه مزبور منقضی نشده باشد.

اما اگر قبل از تقاضای ثبت اختراع، اختراع مورد نظر را شخص یا موسسه ای دیگری در ایران به صورت کلی یا جزیی و به موقع مورد عمل یا استفاده قرارد دهد و یا مقدمات استفاده آن را تهیه کرده باشد، بنابراین مخترع نمی تواند از عملیات آن شخص یا موسسه جلوگیری نماید.

 

اختراع و ورقه اختراع:

به طور کلی اختراع یعنی رو نمایی از یک فرآیند و یا تکنولوژی جدید که در حوطه های صنعت، فناوری و … است که از تلاش ها و تراوشات ذهنی مخترع و صاحب آن نشات گرفته باشد.

اختراعی که بر اساس قوانین و مقررات اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده باشد، به مالک آن یک ورقه اختراع اعطا می گردد که مالکیت بهره برداری و مالکیت معنوی آن را برای شخص یا اشخاص مشخص می کند.

در برخی موارد مخترع بنا به هر دلیلی ممکن است تصمیم بگیرد که ورقه اختراع را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری واگذار نماید که بر این اساس لازم است با انجام شرایط قانونی این اتفاق به وقوع بپیوندد و احتمال وقوع مشکل و سو استفاده به صفر برسد.

 

انتقال ورقه اختراع:

انتقال ورقه اختراع دارای قوانین و مقررات مربوط به خود می باشد که بر اساس این قوانین به دو صورت قهری و اختیاری انجام می شود.

 

انتقال ورقه اختراع به صورت اختیاری:
برخی مواقع ممکن است که صاحب ورقه اختراع، در هر زمان و به هر دلیل تصمیم بگیرد که مطابق با یک توافق ورقه اخترع خود را به دیگری واگذار کند.
همان طور که از نام این روش مشخص است در این حالت فرد صاحب ورقه اختراع اعم از حقیقی یا حقوقی بنا به دلایلی مانند فروش، توافق، نیاز و … ورقه خود را به دیگری که آن هم می تواند هم حقیقی باشد و هم حقوقی واگذار نماید.
در این صورت، با انتقال اختراع به دیگری تمامی منافع آن نیز به فرد دیگر واگذار خواهد شد مگر اینکه توافق به شکل محدود انجام شده باشد که باید بین خودشان توافق نمایند. در واقع با این انتقال، یا کل سهم اختراع و یا منافع آن می تواند به دیگری واگذار شود.
بر اساس ماده 40 ق.ث.ع.و.ا، در صورت انتقال اختیاری ورقه اختراع به فرد دیگر، ضروری است که تمامی الزامات و اسناد انتقال به صورت رسمی و قانونی انجام گردد که این کار توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می شود.
بنابراین باید ابتدا انتقال اختراع و ورقه آن در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و پس از آن، سند تنظیم شده در این دفاتر برای اعمال تغییرات به اداره مالکیت معنوی ارسال گردد.

 

انتقال ورقه اختراع به صورت قهری:

با فوت دارنده ورقه اختراع، حقوق مادی اختراع به طرف او منتقل می گردد، طبق ماده 54 آیین نامه ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، در صورت فوت مالک گواهی نامه اختراع و باقی ماندن مدت اعتبار اختراع، مرجع ثبت به درخواست وراث یا احراز وراث نام ورثه یا وراث را به عنوان مالک در گواهینامه اختراع قید و مراتب را با ذکر میزان سهم در دفتر ثبت اختراعات ثبت خواهد کرد.

 

مزایای انتقال ورقه اختراع:

انتقال ورقه اختراع مزایای متعددی را به دنبال دارد که عبارتند از:
زمانی که ورقه اختراع منتقل می شود، دارنده این ورقه می تواند تمامی مبلغ مورد توافق را به یکبار دریافت کند و مجبور نیست تا منتظر مبلغ ماهیانه از سوی اداره مالکیت صنعتی باشد.
اگر خطر جدیدتر فناوری از اختراع دارنده ورقه پیشی بگیرد، او از این خطر کناره گیری و آن را با مبلغ معین معامله کرده است.
زمانی که دارنده ورقه اختراع شخص حقیقی باشد، انتقال مالکیت اختراع به یک شرکت تازه تاسیس، پیش شرطی برای تامین منابع مالی او خواهد بود.

 

روش انتقال ورقه اختراع:

  • توافق با خریدار یا شریک
  • مراجعه به یکی از دفاتر رسمی دادگستری
  • تنظیم مستندات به منظور انتقال ورقه
  • ارسال مستندات به اداره مالکیت معنوی
  • چاپ موضوع انتقال ورقه در یک روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار

نکته: پس از انجام مراحل بالا خریدار ورقه می تواند از تمامی حقوقی که توافق کرده اند، بهره مند گردد.

در روش دوم انتقال ورقه، انتقال ورقه سهام مربوط به تخصص موسسات حقوقی معتبر می باشد که با توجه به تخصصی که در این موضوع دارند، می توانند مستندات مورد نظر را تنظیم نموده و ارزش گذاری ورقه اختراع را انجام دهند.

 

ابطال ورقه اختراع:

در هر یک از شرایط زیر امکان ابطال ورقه اختراع وجود دارد:

  • جدید نبودن اختراع
  • عدم قابلیت استفاده از اختراع در صنعت و کشاورزی
  • گذشتن تاریخ صدور ورقه اختراع بیش از 5 سال و عملی نشدن آن
  • اختراعی که مخالف با شرایط اختراع قابل ثبت باشد
  • عدم رعایت الزامات مربوط به وحدت اختراع
  • عدم ارائه اطلاعات لازم در رابطه با اختراعات مرتبط خارجی

 

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوای ابطال ورقه اختراع:

طبق ماده 61 آئین نامه، دادخواست ابطال گواهی نامه اختراع،باید همراه با مدارک زیرباشد.

یک-اصل یا رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال

دو- رسید مربوط به پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست ابطال به طرح مذکور در جدول هزینه ها که برای شخص حقیقی مبلغ 30000000 ریال و برای شخص حقوقی 45/000/000 ریال و معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده مطابق نرخ رسمی برای بیگانگان که در اجرای مقررات کنوانسیون پاریس، تعیین شده است.

سه- وکالتنامه،در صورتی که دادخواست توسط وکیل تسلیم شود .تکلیف مذکور در بند 2ماده 61 آئین نامه مبنی برپرداخت مبلغی به عنوان ودیعه و پیوست رسید. آن به دادخواست ابطال از طرف خواهان، که محل اشکال و ایراد است؛ زیرا با توجه به ماده 51 قانون آئین دادرسی مدنی مصوب 1379 که مربوط به شرایط دادخواست است، ملاحظه می شود. که دادخواست تقدیمی به دادگاه باید در روی برگه های مخصوص نوشته شود. حاوی نکات هفت گانه ای باشد که در این ماده پیش بینی شده است. طبق بند 3ماده مذکور خواسته دعوی و بهای آن باید معین باشد. مگر آن که تعیین بهای خواسته ممکن نبوده ویا خواسته دعوی، مالی نباشد.

برای شروع رسیدگی به دعوی، علاوه برکامل بودن دادخواست به شرحی که در ماده 51 قانون آئین دادرسی آمده است. اگر دعوا مالی باشد. باید معادل دو درصد ارزش خواسته بابت هزینه دادرسی تمبر به دادخواست الصاق و یا نقش تمبر در نسخه اول دادخواست منقوش گردد. اگر دعوی غیرمالی باشد. هزینه دادرسی مبلغی ثابت است که باید به نسخه اول دادخواست تمبر الصاق یا نقش تمبر نقش گردد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله برگزاری مزایده را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید