انواع صورت حساب الکترونیکی مورد نظر در امور مالیاتی

 

 

ماده 8 آیین نامه نوع دفاتر، صورت حساب الکترونیکی را به عنوان صورت حساب نوع سوم تعریف می کند که برای ثبت معاملات در سامانه مالیاتی استفاده می شود. برای استفاده از این سامانه، باید در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و کد کاربری و کلمه عبور دریافت کرده باشید.

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی، مودیان مکلف هستند که حداکثر تا شش ماه بعد از پایان هر سال مالیاتی، برای اجرا از اول سال مالی بعد، صورت حساب الکترونیکی را صادر کنند. همچنین، مودیان باید صورت حساب نوع اول، دوم و سوم را بر اساس نیاز صادر و نگهداری کنند.

صورت حساب الکترونیکی، به عنوان صورت حساب معتبر موضوع ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده قابل قبول است. طبق ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون مالیات های مستقیم و اصلاحیه آن، مودیان مالیاتی باید برای معاملات خود از سه نوع صورت حساب استفاده کنند.

 

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم:

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم همان « رسید پرداخت وجه » صادره از دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته می شود، می باشند. در این نوع صورتحساب صرفا موارد زیر درج می گردد:

الف ) مبلغ پرداختی

ب ) شماره سوئیچ پرداخت

ج ) شماره پذیرنده فروشگاهی

د ) شماره پایانه

ر ) شماره پیگیری

س ) تاریخ و زمان پرداخت

ط ) حداقل مشخصات فروشنده

نکته مهم دیگر در خصوص این صورتحساب ها این است که از بابت آن ها اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد و همانند صورتحساب های نوع دوم نقدی تلقی می گردد و نمی توان آن را نسیه در نظر گرفت.

 

 

صورت حساب

صورت حساب

 

صورت حساب نوع اول:

مطابق قوانین مالیاتی، صورت حساب نوع اول باید شامل شماره سریال چاپی و یا ماشینی، تاریخ، مشخصات کالا و خدمات و اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار باشد. اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی و یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کد پستی فروشنده و خریدار می باشد.

صورت حساب نوع اول برای تمام اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول الزامی است. در صورتی که معامله بین اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی کالا و خدمات و اشخاص حقیقی مشمول ماده 81 این قانون باشد، شماره اقتصادی این افراد باید در صورت حساب نوع اول درج شود.

فعالیت های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی، ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل، باغات اشجار و اشتغال به هر نوع نخیلات، موضوع ماده 81 این قانون برای اشخاص حقیقی می باشد.

 

طبقه بندی صاحبان مشاغل بر اساس آیین نامه ماده 95:

 

مشاغلی که در گروه اول قرار می گیرند عبارتند از :  

1- مشاغلی که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده * طبق آخرین برگ مالیات قطعی ** عملکرد سال 1391 . به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هرکدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد .

2-اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف جزء مؤدیان گروه اول محسوب می شوند :

  • دارندگان کارت بازرگانی (وارد کنندگان و صادر کنندگان ).
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط .
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر.
  • صاحبان بیمارستان ها ،زایشگاه ها ،کلینیک های تخصصی .
  • صاحبان مشاغل صرافی .
  • فروشگاههای زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط .

     

مشاغلی که در گروه دوم قرار می گیرند عبارتند از :  

مشاغلی که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (طبق آخرین برگ مالیات قطعی) عملکرد سال 1391 . به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هرکدام بیشتر از مبلغ ده  میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد .

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله هزینه غیر قابل اجتناب را مطالعه کنید

 

 

 

مشخصات هر کدام از صورت حساب ها:

  • صورت حساب نوع اول شامل اطلاعات زیر است:

    - سریال ماشینی یا چاپی صورت حساب
    - تاریخ صدور صورت حساب
    - مشخصات کامل فروشنده، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شرکت، آدرس کامل با کد پستی و کد اقتصادی
    - مشخصات کامل خریدار، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شرکت، آدرس کامل با کد پستی و کد اقتصادی یا کد ملی
    - مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، شامل نام کالا یا خدمات، مقدار واحد، تعداد و مبلغ هر واحد
    - مجموع مبلغ کل صورت حساب

    این نوع از صورت حساب برای تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول الزامی است و در صورتی که خریدار یا فروشنده اشخاص حقیقی باشند، کد ملی آن‌ها در صورت حساب باید درج شود.

 

  •  صورت حساب نوع دوم: این نوع از صورت حساب برای فروش از طریق صندوق مکانیزه و یا تجهیزات مشابه آن صادر می‌شود و باید شامل شماره سریال ماشینی، تاریخ، مشخصات کامل فروشنده شامل نام، نام خانوادگی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کد پستی، و مشخصات کامل یا خدمات ارائه شده به همراه مقدار و مبلغ باشد. در حال حاضر ۲۹ صنف از این قانون بهره می‌برند.

 

  • صورت حساب نوع سوم،: به صورت آنلاین و از طریق سامانه‌ای ارائه می‌شود و دارای اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، شامل نام و نام خانوادگی، نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل، کد پستی، مشخصات کالا و خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ می‌باشد. این صورت حساب دارای شماره سریال ماشینی و تاریخ صدور می‌باشد و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی است که در زمان تسویه حساب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید