اهمیت جایگاه حسابرسی در شرکت ها

اهمیت جایگاه حسابرسی در شرکت ها

 

 

یک حسابرس خوب نه تنها قادر است مشکلات شما را به سرعت پاک کند، بلکه به شما در بهبود عملکرد شرکت کمک می کند. اگرچه دلایل اصلی حسابرسی به لزوم ممیزی مالی تجارت شما و قانونمندی مربوط می شود، شما نباید جنبه روانشناختی را که هنگام معامله با نهادهای دیگر مانند بانک ها، مشتریان و سهامداران بسیار مهم است فراموش کنید. اگر شما به طور منظم حسابرسی انجام دهید، اعتماد به نفس بیشتری از افرادی که با آنها کار می کنید و همچنین با نهادهای دولتی ایجاد می کنید.

امروزه در قرن تولید و صنعت، نقش حسابرسی در سلامت و پویایی نظام مالی بر همگان روشن است. رسوایی های بزرگ مالی ابتدای قرن حاضر و ورشکستگی شرکت های بزرگی چون انرون و ورلوکام، سیاست گذاران میادین حسابداری و مالی را به اندیشیدن درباره ی چگونگی تقویت ارکان نظارتی و راهبردی شرکت ها برانگیخت. شاید بتوانیم تکمیل شدن حاکمیت یک شرکت را نتیجه ی این چنین اقدامات و نظارت هایی دانست.

در ادامه با تعریف و بررسی حسابرسی، جایگاه و اهمیت آن در نظام حاکمیت شرکت ها نمایان خواهد شد.

 

تعریف حسابرسی

 حسابرسی عبارت است از «فرایندی بسامان به شکل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانهٔ شواهد دربارهٔ ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی، برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین‌شده و گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع». این بیانیه تلاش کرده است به شکلی جامع و درعین‌حال کوتاه حسابرسی را تعریف کند، اما شاید فهم این تعریف موجز اندکی برای مخاطبان سخت باشد.

 

هدف از حسابرسی چیست؟

هدف از حسابرسی، این است که مشخص شود وضعیت مالی مجموعه یا سازمان با گزارش های ارائه شده مطابقت دارد یا خیر و این که مدیران از تطابق صورت های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری اطمینان حاصل کنند.

بررسی اسناد مالی همراه با اظهار نظر حسابرس است. اظهار نظر حسابرس، میزان اتکا به صورت‌های مالی را تأیید یا رد می‌کند. بنابراین رشته حسابرسی به منظور آموزش افرادی است، که علاوه بر داشتن تسلط علمی، با سیستم‌های مالی و حسابداری آشنا باشند و توانایی انجام فعالیت های صحیح و موشکافانه بر مبنای شواهد کافی را داشته باشند.

 

 

اهمیت جایگاه حسابرسی در شرکت ها

پیشنهاد می کنیم، مقاله تعریف اقتصاد را مطالعه کنید

 

 

وظایف حسابرس

به‌طورکلی وظایف حسابرس در جمع‌آوری و مقایسه اعداد و ارقام و گزارشات مالی و در نهایت تأیید یا رد آن‌ها خلاصه می‌شود. نظر حسابرس در مورد تأیید یا رد گزارشات مالی (چه در اثر اشتباه چه تقلب) در قالب اظهارنظر حسابرسی ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر می باشد که استاندارد های وظایف حسابرس شامل 4 استاندارد حسابرسی عمومی، داخلی، عملیات (رسیدگی) و گزارشگری است. حسابرس بر اساس استانداردهای حسابرسی، گزارشات مالی را بررسی و در مورد آن اظهارنظر می‌کند.

  • ارزیابی سیستم‌ گزارش های مالی سازمان 
  • جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام 
  • شناسایی مشخصات کسب و کار 
  • بررسی حساب‌های شرکت 
  • ایجاد ارتباط مطلوب با مشتری ها 
  • ارائه پیشنهاد جهت پیشرفت، توسعه و ایجاد فرایندهای کنترلی داخلی

 

 

اهمیت جایگاه حسابرسی در شرکت ها

جایگاه حسابرسی در شرکت ها

 

 

حسابرسی مانند مباشر و ناظر

طبق این نظر مدیران به عنوان مباشران صاحبان سهام به حساب می آیند. مدیرها متخصصینی هستند که صاحبان سهام، کار مدیریت و اداره سرمایه خود را به ایشان سپرده اند. یکی از روش های به دست آوردن اطمینان سرمایه گذاران، به نمایش گذاشتن صورت های مالی است که مورد حسابرسی قرار گرفته است. مدیریت شرکت، مایل به حسابرسی صورت های مالی می باشد و این را از امور مهم می داند زیرا اگر حسابرسی با کیفیت مطلوب و دقیق صورت نگیرد سرمایه گذاران به فعالیت های شرکت مشکوک شده و در نهایت در ارزیابی خود، ریسک سرمایه گذاری را بالا ارزیابی کرده و سهام شرکت را به قیمت کمتر خریداری می کنند. این اتفاق باعث می شود که هزینه های شرکت افزایش یافته و سرعت رشد شرکت، کاهش یابد. بنابراین مدیریت، انگیزه قوی برای بالا بردن کیفیت نظارت دارد.

 

تنوع حسابرسی

  • حسابرسی صورت های مالی: حسابرسی بدون هیچ قید و شرطی حسابرسی مالی است.
  • حسابرسی رعایتی: منظور از حسابرسی رعایت این است که اندازه ای تعیین شود برای رعایت قوانین مربوطه، سیاست های لازم، احکام مشخص، پیمان های لازم و نیز کنترل داخلی. این میزان رعایت توسط شرکتی که در حال بررسی است اجرا می شود.
  • حسابرسی عملیاتی: میزان سود و اثربخشی شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این نوع حسابرسی صرفه اقتصادی شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به همین دلیل تفاوت زیادی با سایر انواع حسابرسی دارد. بررسی صرفه اقتصادی توسط حسابرس و طی گزارش به مدیر مجموعه ارائه می‌شود. همچنین پیشنهادهای اصلاحی هم توسط حسابرس به مدیر اعلام می‌شود

 

انواع حسابرسان

  1. حسابرسان مستقل: حسابرسانی که از شرکت مورد بازرسی، مستقل هستند. این حسابرسان، خدمات خود را به صورت قراردادی انجام می دهند. حسابرسی صورت های مالی، بخش اعظم فعالیت ایشان را در بر می گیرد.
  2. حسابرسان داخلی: حسابرسی داخلی توسط شخص یا تیمی در سازمان شما انجام می‌شود. حسابرسی داخلی که به آن ممیزی داخلی نیز گفته می‌شود، می‌تواند به مدیران اجرایی و ذینفعان کمک کند تا تصویری دقیق از سلامت مالی شرکت دریافت کنند. صاحبان شرکت و یا سهامداران معمولاً حسابرس داخلی را استخدام می‌کنند تا کارها و وظایفی اعلام مشکلات و نگرانی‌های اجرایی  را انجام دهد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید