چطور به حسابهای تولید رسیدگی کنیم؟ آموزش کامل حسابداری

چطور به حسابهای تولید رسیدگی کنیم؟

 

 

موجودی مواد اول دوره

1- گزارش انبار گردانی سال قبل و نحوه قیمت گذاری موجودی های مواد آخر دوره سال قبل که موجودی اول دوره سال مورد رسیدگی را تشکیل می دهد بایستی به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مشخصات موجودی مواد سال قبل از نظر نوع وزن (تعداد) و مبلغ بایستی با موجودی اول دوره مواد سال مورد رسیدگی مطابقت داشته باشد

2- خرید مواد اولیه و هزینه حمل مواد و سایر هزینه های خرید تا انبار موسسه بایستی بر اساس آنچه قبلا شرح داده شده به دقت رسیدگی و اقلام غیر قابل قبول استخراج شود.

چطور به حسابهای تولید رسیدگی کنیم؟

موجودی مواد اول دوره

3- برای رسیدگی به موجودی مواد آخر دوره سال مورد رسیدگی باید صورت گردش مواد اولیه که در آن نحوه مصرف مواد در تولید، مقدار مواد مصرف شده برای هر نوع کالای ساخته شده و نحوه قیمت گذاری مواد مصرف شده و باقی مانده و کسری یا اضافی ضایعات مواد ، تهیه و به دقت بررسی شود.

 

 

پیشنهاد میشود بخوانید: حسابداری موجودی مواد و کالا

 

 

4- هزینه های مستقیم از جمله هزینه دستمزد و درمورد سایر هزینه ها علاوه بر رسیدگی به اسناد و مدارک هزینه وتطبیق آن با هزینه های قابل قبول واستهلاکات و آیین نامه هزینه های قابل قبول باید نحوه تقسیم این نوع هزینه ها رابه مراحل مختلف تولید به دقت مورد رسیدگی قرار گیرد ، زیرا در مورد نحوه تقسیم هزینه ها (هزینه های غیر مستقیم) به کالاهای مختلف تولید شده می توان فعل و انفعالات زیادی انجام داد که در سود و زیان صنعتی موثر بوده و سود کالایی را زیادتر و یا کمتر نشان داد.

 

موجودی کالای در جریان ساخت

به بخشی از موجودی‌های جنسی در یک واحد تولیدی که در حال ساخت و در خط تولید هستند و نه مواد اولیه محسوب می شوند و نه محصول تکمیل شده کالای در جریان ساخت گفته می‌شود. در حقیقت به کالاهایی که بصورت نیمه‌ تمام و ناتمام از خط تولید به انبار منتقل می‌شوند، مفهوم کالای در جریان ساخت در حسابداری صنعتی اطلاق می‌گردد. برخی افراد تصور می‌کنند که این مفهوم با موجودی کالای نیمه ساخته یکسان بوده و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. اما باید بگوییم جریان کالای در جریان ساخت به‌طور کامل با موجودی کالای نیمه‌ ساخته متفاوت بوده و به‌طور کلی نقطه اشتراکی بین آنها وجود ندارد.

به زبان ساده کالای در جریان ساخت به اقلام در حال پردازش و نیمه‌ تمام یک شرکت که منتظر تکمیل و فروش نهایی یا ارزشیابی هستند، اطلاق می‌شود. این موارد یا فقط ساخته می‌شوند یا منتظر پردازش بیشتر در یک صف هستند. کالای در جریان ساخت معمولا مقداری از مواد خام را در ابتدای فرایند می گیرد و در فرایند تولید هزینه های اضافی در هر بخش تولید به آن اضافه می شود. کالای در جریان ساخت معمولاً در پایان دوره حسابداری اندازه گیری می شود. بعبارت دیگر کالای در جریان ساخت هنگامی اندازه گیری می گردد که مواد خام در یکی از دسته های تولید قرار گرفته و به کالا تبدیل شده باشند.

 

قیمت تمام شده کالای ساخته شده

6- بایستی صورتی تهیه شود که در آن معلوم شود که در هر واحد کالای تولید شده چه مقدار مواد اولیه و از چه نوعی مصرف شده، میزان دستمزد و سایر هزینه های مستقیم و غیر مستقیم نیز معلوم گردد و پس از تهیه صورت فوق ارقام مندرج در آن با اسناد و مدارک مربوطه مطابقت داده شود

7- صورتی تهیه شود که در آن موجودی های جنسی و کالای در جریان ساخت برحسب سرفصل نشان داده شود، جمع مبالغ هر سرفصل بایستی معادل مبلغی شود که در ترازنامه و در کارت های انبار و گزارش انبارگردانی به دست آمده است.

8- باید دقت شود که موجودی های جنسی بایستی شامل کلیه موجودی های جنسی در انبار موسسه و انباردیگران به جز موجودی های دیگران در انبار موسسه باشد .

9- باید رسیدگی شود که کارتها یا برگهای صورت برداری از موجودی های جنسی توسط اشخاص مسئول شمارش موجودی ها و اشخاص مسئول کنترل مجدد، شمارش و امضا شود.

10- باید دقت شود مدارک شمارش اولیه با نسخه پاک نویس شده مقادیر موجودی ها تطبیق داده شود. مدارک پاک نویس شده باید توسط شخصی غیر از تهیه کننده اولیه کنترل شود و در موقع شمارش، موجودی های کارتهای انبار نباید در اختیار شمارشگران قرار گیرد.

قیمت تمام شده کالا ساخته شده

می بایست صورت وضعیتی تهیه شود که در آن معلوم شود که در هر واحد کالای تولید شده چه مقدار مواد اولیه و از چه نوعی مصرف شده ، میزان دستمزد و سایر هزینه های مستقیم و غیر مستقیم نیز معلوم گردد و پس از تهیه صورت فوق ارقام مندرج در آن با اسناد و مدارک مربوطه مطابقت داده شود .

 

صورتی تهیه شود که در آن موجودی های جنسی و کالای در جریان ساخت برحسب سرفصل نشان داده شود ، جمع مبالغ هر سرفصل بایستی معادل مبلغی شود که در ترازنامه و در کارت های انبار و گزارش انبارگردانی به دست آمده است. باید دقت شود که موجودی های جنسی بایستی شامل کلیه موجودی های جنسی در انبار موسسه و انباردیگران به جز موجودی های دیگران در انبار موسسه باشد. باید رسیدگی شود که کارتها یا برگهای صورت برداری از موجودی های جنسی توسط اشخاص مسئول شمارش موجودی ها و اشخاص مسئول کنترل مجدد ، شمارش و امضا شود.

 

باید دقت شود مدارک شمارش اولیه با نسخه پاک نویس شده مقادیر موجودی ها تطبیق داده شود . مدارک پاک نویس شده باید توسط شخصی غیر از تهیه کننده اولیه کنترل شود و در موقع شمارش ، موجودی های کارتهای انبار نباید در اختیار شمارشگران قرار گیرد . در مواردی که برای موجودی های جنسی مدارک دائمی نگهداری می شود ، تعدادی از مقادیر را بین مدارک مذکور و در صورت موجودی های شمارش شده به طور آزمایشی مقابله کنید تا از صحت و دقت محاسبات اطمینان حاصل کنید. اطمینان حاصل کنید که موجودی های خسارت دیده ، نایاب وکم تحرک مورد توجه قرار گرفته و در کارت های انبار نایاب و کم تحرک بودن آنها علامت گذاری شده است .

 

تعدادی از اقلام مندرج در کاربرگ های صورت برداری را با مدارک انبار و مدارک حسابداری موجودی های جنسی مقابله کنید . موجودی های جنسی از نظر کمیت و کیفیت و نوع جنس باید در تمام اسناد و مدارک فوق یکی باشد . تعدادی از فاکتورهای خرید مواد اولیه و کالا را در اواخر سال مورد رسیدگی و اوائل سال بعد که به ثبت رسیده اند انتخاب کنید و رسیدگی کنید که مقادیر موجودی ها در مدارک انبار و حسابداری در دوره صحیح به ثبت رسیده باشد وازلحاظ زمانی تطبیق داشته باشد . در مورد صدور مواد اولیه به کارگاه و ورودی کالای ساخته شده به انبار تعدادی از برگ درخواست ها و قبض انبار صادره در اواخر سال مورد رسیدگی و اوائل سال بعد را انتخاب و رسیدگی کنید که در مدارک مربوط به انبار و مدارک مربوط به کار در جریان ساخت در دوره صحیح به ثبت رسیده باشدو به لحاظ زمانی تطبیق داشته باشد . رسیدگی کنید که انتقالات کار در جریان ساخت به حساب کالای ساخته شده یا به حساب بهای تمام شده کالای فروخته شده در روزهای اواخر سال در دوره صحیح انجام شده

سیدایمان گفت:
سلام و خسته نباشید و تشکر از مطالب مفیدتون.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز
    خواهش میکنم.سپاس از حسن توجه شما
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید