بدهی مالیاتی چیست؟ نحوه استعلام بدهی مالیاتی

بدهی مالیاتی چیست؟ نحوه استعلام بدهی مالیاتی

 

بدهی مالیاتی مان چقدر است؟ درگاه خدمات ملی الکترونیک با روی کار آمدن، به افراد این توانایی را داده تا بتوانند با مراجعه کردن به این درگاه ها با بررسی معوقات بدهی خود و استعلام گرفتن از آن ها، اقدام به پرداخت بدهی مالیاتی خود کنند. این که یک پرونده الکترونیکی داشته باشید، قبل از اقدام به پرداخت و آگاهی از بدهی مالیاتی لازم می باشد. وقتی که شما در سایت های الکترونیکی استعلام بدهی مالیاتی ثبت نام نمایید، به هنگام ورود به سامانه می توانید بدهی های مالی خود را مشاهده نمایید.

 

 

چطور از میزان بدهی مالیاتی خود مطلع شوم

همان طور که گفته شد با ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک می‌ توانید بدهی مالیاتی خود را استعلام کنید . در ادامه این مقاله نحوه استعلام بدهی مالیات با شناسه ملی آموزش داده خواهد شد .

برای استعلام مالیاتی بایست به وب سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید . اگر دارای پرونده مالیاتی باشید با ورود به این سامانه می توانید از وجود آن مطلع شوید .

 

 

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی

هنگام ورود به سامانه برای استعلام از بدهی های مالیاتی باید سیم کارت فردی که درخواست استعلام بدهی او را دارید با کد ملی او مطابقت داشته باشد و در صورت مغایرت دچار مشکل خواهید شد. برای ثبت نام نیز به کد ملی و شماره همراه و تاریخ تولد نیاز دارید تا بتوانید از خدمات مالیاتی الکترونیکی بهره مند شوید. در کنار استعلام بدهی، می توانید با مراجعه به درگاه اینترنتی از ممنوع الخروج بودن خود نیز مطلع شوید و استعلام آن را هم بگیرید. اگر بخواهید برای اشخاص حقوقی استعلام بدهی بگیرید باید اطلاعاتی نظیر نام شرکت و شناسه ملی و شماره ثبت شرکت را به همراه داشته باشید. همچنین برای استعلام بدهی مالیاتی خود با کد ملی باید وارد درگاه الکترونیکی مالیاتی کشور شده و با وارد کردن اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی و کد ملی، استعلام خود را بگیرید. جهت گرفتن استعلام بدهی های معوقه باید کد ملی داشته باشید چرا که احتمال تشابه کد ملی برای دو نفر ممکن نیست و بدین جهت کد ملی کمک بسیاری جهت صحت استعلام به شما می کند.

 

 

لیست بدهکاران مالیاتی با کد ملی

لیست بدهکاران مالیاتی با کد ملی در اختیار عموم مردم قرار داده نمیشود زیرا این اطلاعات جز اطلاعات محرمانه اشخاص به شمار میرود و در صروتی که اطلاعات محرمانه فاش شود اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند شکایت کنند. شما میتوانید با ارائه شناسه ملی میزان بدهی مالیاتی خود را بدست آورید.

در صورتی که میخواهید از میزان بدهی مالیاتی شرکت و یا ملکی اطلاع یابید که صاحب آن شما نیستید تنها راه مکن این است که مستقیم از شخص درخواست کنید تا استعلام نماید و نتیجه را در اختیار شما قرار دهد.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله ورشکستگی و بدهی مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

شخص حقیقی فردی از جامعه بوده که با اتکا که فردیتی که دارد دارای حق و حقوقی بوده و همچنین موظف به انجام یک سری تکالیف می باشد. تمامی افراد جامعه شخصی حقیقی بوده که در ازای انجام فعالیت های خود موظف به انجام تکالیفی قانونی مبنی بر پرداخت مالیات است. در نتیجه بر اساس ماده 93 قانون مالیات های مستقیم شخص حقیقی درآمدی که از طریق اشتغال یا به هر نحوی در سایر فصل های این قانون در ایران تحصیل می نماید بعد از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می باشد. همچنین مبنی بر ماده 95 مالیات های مستقیم افراد حقیق باید سالانه گزارشی از عملکرد خود به سازمان امور مالیاتی بدهند و در صورت عدم پرداخت این مالیات ها، بدهکار مالیاتی شناخته می شوند. اشخاص حقیقی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز دارند و در صورتی که بدهی مالیاتی آن ها از 10 میلیون بیشتر شود از کشور ممنوع الخروج می شوند. در صورت بدهکار بودن علاوه بر جریمه مالیاتی، از معافیت های سازمان امور مالیاتی نیز محروم خواهند شد.

 

 

نکات استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

استعلام این بدهی حقیقی چندان کار سخت و زمان بری نیست و در صورتی که نحوه انجام آن را بدانید به راحتی انجام می گیرد. اولین قدم شما مراجعه به اداره مالیات است. این اداره به تمام افرادی که قصد دارند از وام و تسهیلات بانکی استفاده نمایند گواهی عدم بدهی ارائه می دهد. باید استعلام بانک را به واحد مالیاتی ارائه داده و به دستور رئیس گروه مالیاتی در دفتر دبیرخانه تقاضا ثبت شود. بررسی این که شخص حقیقی بدهی نداشته باشد با ارسال استعلام به اداره وصول صورت می گیرد و استعلام مهر می شود . پرونده وارد چرخه مالیاتی می شود و رسیدگی به آن شروع می شود. در صورتی که شخص دارای این بدهی باشد باید به بانک مراجعه کرده و بدهی خود را پرداخت نماید .

امضای گواهی توسط واحد مالیاتی توسط رئیس گروه مالیاتی صورت می گیرد و این گواهی توسط وی صادر می شود و پس از ثبت در دبیرخانه این گواهی توسط شخص حقیقی اخذ می گردد . اخذ استعلام بدهی مالیاتی حقیقی در بیش ترین حالت ممکن ۴۸ ساعت زمان خواهد برد .

 

بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

این بدهی برای افراد حقوقی به دو صورت خود اظهاری و علی الراس می باشد. اشخاص حقوقی عموما در قالب تجاری شناخته می شوند مثل شرکت ها و موسسه ها. اشخاص حقوقی در صورتی که بدهی مالیاتی آن ها بیشتر از 100 میلیون تومان شود از کشور ممنوع الخروج خواهند شد و در صورت عدم پرداخت این بدهی های مالیاتی در لیست بدهکاران سازمان امور مالیاتی قرار می گیرند و بدین گونه اموال آن ها توقیف شده و همانطور که ذکر شد ممنوع الخروج از کشور نیز خواهند شد.

 

استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص

طبق قانون مالیات های مستقیم زمانی که یک شرکت این نوع بدهی را دارد تبعات آن و وظیفه پرداخت آن به عهده مدیر شرکت و یا هیئت مدیره آن شرکت خواهد بود. استعلام این بدهی شرکت سهامی خاص کار سخت و پیچیده ای نیست و در صورتی که با مراحل آن به خوبی آشنا شده باشید زمان بر هم نخواهد بود. مراحل اخذ گواهی عدم بدهی شرکت های سهامی خاص نیز کاملا شبیه به روند استعلام معوقات مالیاتی اشخاص حقوقی است و برای اخذ این گواهی باید به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید.

برای پرداخت و استعلام این بدهی شرکت سهامی خاص بهتر است بدانید که باتوجه به ماده 198 قانون مالیات های مستقیم وظیفه پرداخت این بدهی شرکت های سهامی خاص بر عهده مدیرانی است که دارای حق امضای مجاز و امتیاز امضای اسناد باشند.

 

 

 

استعلام بدهی مالیاتی ملک

بدهی های معوقه مالیاتی ملک نیز از طریق سازمان امور مالیاتی کشور قابل استعلام می باشد. شما می توانید با مراجعه به سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین ارسال درخواست استعلام به اداره امور مالیاتی، می توانید از بدهی مالیاتی ملک خود و همچنین از میزان دیرکرد آن مطلع شوید. بدین صورت است که پرونده شما وارد چرخه رسیدگی شده و بررسی آن شروع می شود. در صورتی که ملک شما فاقد بدهی باشد، گواهی عدم بدهی برای آن صادر می شود و در نهایت در دبیرخانه ثبت شده و به دست شما می رسد. این فرایند در کمتر از 48 ساعت انجام خواهد شد و به دست شما خواهد رسید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید می توانید از متخصصین در زمینه خدمات اظهارنامه مالیاتی کمک گرفته و در کمترین زمان نتیجه بگیرید.

شما میتوانید برای استعلام این بدهی ملک و رسیدگی به امور مالیاتی املاک خود از متخصص ترین کارشناسان حسابداری در زمینه خدمات اظهار نامه مالیاتی کمک بگیرید تا در کوتاهترین زمان از روش های قانونی کمترین میزان مالیات برای شما تعیین شود.

 

 

خلاصه

در این مطلب با اطلاعاتی مختصر و مفید روش استعلام این بدهی را به شما معرفی نموده و شما را با انواع استعلام بدهی های مالیاتی با تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت ها و همچنین استعلام بدهی مالیاتی ملک آشنا نمودیم و همچنین روش استعلام گیری را به صورت مرحله به مرحله برای شما عزیزان بیان کردیم. همچنین در این مقاله بیان کردیم که بدهی مالیاتی می تواند چه عواقبی به دنبال داشته باشد و می تواند منجر به جریمه یا توقیف اموال وممنوع الخروجی از کشور شود. از این نکته نیز غافل نشوید که می توانید به صورت حضوری نیز از میزان بدهی مالیاتی خود را با ارائه کد ملی یا شناسه ملی استعلام گرفته و از وضعیت پرونده مالیاتی خود مطلع و باخبر شوید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید