مساعده چیست و چگونه محاسبه می شود؟

 

مساعده به عنوان بخشی از حقوق کامندان است که قبل از موعد پرداخت حقوق در صورت درخواست کارکنان پرداخت می گردد. در این مقاله با مفهوم مساعده، شرایط پرداخت مساعده، مبلغ مساعده و نحوه ثبت سند مساعده حقوق در نرم افزار حقوق و دستمزد آشنا خواهید شد.

 

مساعده چیست؟

مساعده حقوق به قسمتی از حقوق پرسنل اتلاق می گردد که قبل از موعد پرداخت حقوق، در صورت درخواست کارمندان پرداخت می گردد. لذا می بایست مبلغی را که به عنوان مساعده در ماه پرداخت شده است در پایان ماه و هنگام محاسبه حقوق از مبلغ حقوق کسر گردد. مساعده در ازای درخواست کارکنان ارائه می شود و در پایان هر ماه از حقوق کسر می گردد 

 

مبلغ مساعده حقوق چقدر است ؟

مبلغ مساعده حقوق مطابق با ضوابط شرکت تعیین می گردد. همانطور که در بالا به ان اشاره شد، مبلغ مساعده نباید از حقوق دریافتی کارمندان بالاتر رود یا بیشتر از میزان طلبشان از سازمان مساعده دریافت کنند. چرا که با ترک کار پرسنل، سازمان ضرری نبیند. البته برای شرکت های خصوصی هیچ مصوبه ای در این مورد وجود نداردو تعیین کننده مدیریت یک سازمان می باشد .

شرایط پرداخت مساعده حقوق چیست؟

معمولا شرکت‌ها برای پرداخت مساعده شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند؛ زیرا ممکن است کارمند متقاضی دریافت مساعده، قبل از اتمام کارکرد خود در ماهی که مساعده دریافت نموده است، کار را ترک کند و یا اخراج شود. این شرایط عبارتند از:

♦ مبلغ مساعده نباید از میزان کل حقوق پرداختی به کارمند یا مجموع مطالبات او از شرکت بیشتر باشد

♦ مبلغ مساعده به عنوان طلب شرکت از کارمند محسوب می‌شود؛ این مبلغ در پایان ماه و یا در زمان تسویه حساب، از وجوه قابل پرداخت به کارمند کسر می‌شود.

 


 مبلغ مساعده حقوق چقدر است؟

مبلغ مساعده حقوق مطابق با ضوابط شرکت تعیین می گردد. همانطور که در بالا به ان اشاره شد، مبلغ مساعده نباید از حقوق دریافتی کارمندان بالاتر رود یا بیشتر از میزان طلبشان از سازمان مساعده دریافت کنند. چرا که با ترک کار پرسنل، سازمان ضرری نبیند. البته برای شرکت های خصوصی هیچ مصوبه ای در این مورد وجود نداردو تعیین کننده مدیریت یک سازمان می باشد.

 

نکته

بر اساس ماده 45 قانون کار، وزارت کار و امور اجتماعی به کارفرما اجازه می‌دهد به همان میزان که مساعده پرداخت کرده است،  از حقوق کارمند کسر نماید.

 

نکته

از آنجا که هیچ تضمینی برای تداوم کار کارمندان تازه وارد وجود ندارد، معمولا به این کارمندان در ماه اول کاری، مساعده پرداخت نمی‌شود.

 

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله  محاسبه پاداش سهامداران و کارکنان راهم مطالعه کنید 

 

 

 

دستورالعمل پرداخت مساعده حقوق 

فرآیند پرداخت مساعده بصورتی است که درخواست مساعده از طریق کارکنان صادر می شود، در صورت تایید قسمت مالی جهت پرداخت مساعده، مطابق با ایین نامه و یا شرایط شرکت مبلغی به عنوان علی الحساب حقوق و یا مساعده به شخص پرداخت می گردد. طبق ماده ۴۵ قانون کار کارفرما فقط در مواردی می تواند از مزد کارگر کسر کند،  که کارفرما بعنوان مساعده وجهی به کارگر داده باشد. البته موارد دیگری نیز هستند که خارج از بحث این مقاله می باشد و به ان پرداخته نمی شود.

 

مراحل دریافت مساعده

دستور العمل پرداخت مساعده معمولا به صورت زیر است به عبارتی یک کارمند برای دریافت مساعده باید مراحل زیر را طی نماید:

♦ تکمیل فرم درخواست مساعده توسط کارمند و تحویل فرم به بخش مالی

♦ بررسی امکان و میزان قابل پرداخت به کارمند توسط بخش مالی

نکته: بررسی امکان پرداخت مساعده شامل بررسی تسویه مساعده قبلی، مدت حضور در شرکت، نداشتن تاخیر و کنترل مبلغ درخواستی با میزان نقدینگی شرکت است.

♦ تایید مدیر مالی بر اساس قوانین شرکت

♦ تایید و امضای مدیر مجموعه

♦ پرداخت مساعده به کارمند به صورت علی‌الحساب حقوق

 

تفاوت علی الحساب حقوق با مساعده چیست؟

مساعده در اصل علی الحساب حقوق است که به کارمندان پرداخته می شود و در پایان هر ماه مبلغ ان صفر می گردد. البته این علی الحساب حقوق چون در فرمت مساعده پرداخت می شود دارای ضوابط مخصوص و شرایط پرداخت مقرری می باشد. مساعده را به عنوان پیش پرداخت نمی توان عنوان کرد چرا که پیش پرداخت در مواردی می باشد که تبدیل به کالا و یا خدمات باشد. و پیش پرداخت قبل از شروع خدمات می باشد و این در حالی است که مساعده بعد از گذراندن مدت زمانی به عنوان کار در یک محل داده می شود. 

 

نمونه فرم مساعده حقوق 

فرم مساعده درخواست کتبی کارمند برای دریافت مساعده است. در ادامه یک نمونه از این فرم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

 

نمونه فرم درخواست مساعده

علی الحساب

وجوهی که فرد برای انجام هزینه‌های مربوط به فعالیت اقتصادی، مانند هزینه‌های ماموریت از شرکت دریافت می‌کند. علی الحساب زمانی پرداخت می‌شود که بخشی از کار انجام شده اما کار به صورت قطعی تمام نشده است. کارفرما با پرداخت مبلغی به صورت علی الحساب، به انجام کار سرعت می‌بخشد.

 

 

 

پیش پرداخت

پرداخت‌هایی است که قبل از آغاز یک کار و یا دریافت کالا و خدمات انجام می‌شود. منافع حاصل از پیش پرداخت، تا پایان یک دوره محقق نمی‌شود. به عبارت دیگر، پیش پرداخت ضمانت انجام یک کار است.

 

 

 

>

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش