بیمه تکمیلی چیست؟ شرایط استفاده از بیمه تکمیلی در سال 1402

بیمه تکمیلی

 

بیمه تکمیلی یکی از انواع بیمه نامه هایی است که در حال حاضر بسیاری از مردم کشور ایران از آن استفاده می کنند. این بیمه نامه جبران کننده خسارت های مربوط به درمان است. به همین خاطر خرید بیمه نامه تکمیلی برای افرادی که می خواهند در آینده و در زمان بیماری نگران هزینه های مربوط به درمان خودشان نباشند، یک روش خوب و آینده نگری عالی است.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با راهنمای ثبت نام بیمه تکمیلی در سایت ثبت نام بیمه تکمیلی آشنا کنیم. بنا بر این، اگر قصد ثبت نام بیمه تکمیلی را دارید، می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

 

بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه‌های تکمیلی که در انواع مختلف توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود به‌عنوان تکمیل کننده هزینه‌های درمانی بیمه نامه‌های درمانی پایه می‌تواند در کنار شما در جبران هزینه‌های درمانی باشد، به بیمه تکمیلی ، بیمه درمان تکمیلی و یا بیمه تکمیلی درمان  می‌گویند، که بیمه جبران کننده هزینه‌های درمان است در واقع در زمان بیماری می‌توان بخش زیادی از هزینه‌های درمان را به این بیمه سپرد. برای این کار باید قرارداد بیمه تکمیلی داشته باشید و هر سال مبلغی را به عنوان حق بیمه بپردازید تا بتوانید از پوشش‌های آن استفاده کنید. در حقیقت خرید بیمه تکمیلی یک آینده نگری در روزهای سلامتی برای روزهای بیماری است. پس اگر به سلامتی خود فکر می‌کنید، باید به فکر بیمه هم باشید. چراکه بیمه تکمیلی میتواند یک ضامن برای شما باشد.

 

مدارک موردنیاز برای دریافت هزینه از بیمه تکمیلی

مدارک لازم برای گرفتن هزینه بیمه درمان تکمیلی در شرکت‌های مختلف و باتوجه‌به شرایط هر بیمار کمی متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان گفت باید شرایط زیر رعایت شود:

در صورتی که بیمه‌گذار در مرکزی غیر از مراکز طرف قرارداد با بیمه تکمیلی درمان شده باشد، برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی باید مدارک زیر را به بیمه ارائه کند:

  • اصل صورت‌حساب با مهر معتبر مرکز درمانی (کپی و صورت‌حساب بدون مهر قابل قبول نیست)؛
  • اصل قبض پرداختی برای هزینه‌های پاراکلینیکی به همراه نسخه کپی جواب؛
  • دستور پزشک؛
  • گواهی معتبر و مهر شده به همراه ذکر تعداد جلسات برای هزینه‌های روان درمانی؛
  • گواهی معتبر و مهر شده به همراه ذکر تعداد جلسات برای هزینه‌های فیزیوتراپی؛
  • کپی برابر اصل چک دریافتی از شرکت بیمه پایه (در شرایط استفاده همزمان از بیمه پایه و بیمه تکمیلی)؛
  • ریز صورت‌حساب عمل مانند هزینه‌های داروها، هزینه مربوط به پزشک بیهوشی و … به صورت دقیق در صورت حساب (برای عمل جراحی).

 

شرایط لازم برای ثبت نام بیمه تکمیلی

تعداد زیادی از افراد می توانند در بیمه تکمیلی های متفاوت ثبت نام بعمل بیاورند. برای مثال ثبت نام بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر کمک بزرگی به این دسته خواهد کرد. افرادی که متقاضی ثبت نام و دریافت بیمه تکمیلی می باشند می بایستی شرایط و قوانینی را که بیمه های تکمیلی برای بیمه‌ شدگان در نظر می ‌گیرند را پیش از ثبت نام داشته باشند. شرایط مهمی که می بایست افراد برای دریافت بیمه تکمیلی داشته باشند می تواند شامل شرایط سنی و وضعیت جسمانی هر یک از متقاضیان این بیمه باشد. هریک از شرکت ‌های بیمه گذار برای ارائه بیمه تکمیلی به بیمه شدگان شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به برخی از شرایطی که عموم این شرکت ها جزئی از شرایط ارائه بیمه تکمیلی می دانند آمده است.

 

از مهم ترین شرط ها داشتن بیمه پایه می باشد.

می بایست سن بیمه ‌شده اصلی یعنی سرپرست خانوار بالا تر از 18 سال باشد.

برای کسانی که متقاضی دریافت بیمه تکمیلی گروهی می باشند در این نوع بیمه برای تعداد 50 نفر وحتما شرایطی را برای سن اعضای گروه شرکت بیمه گذار در نظر می‌ گیرد.

حداکثر سن فرد بیمه‌ شده برای گروه‌ هایی که کمتر از 1000 نفر می باشند، 60 سال است و برای سنین بالای 60 سال می بایستی حق بیمه اضافی پرداخت شود. اما برای گروه‌ های بالای 1000 نفر محدودیتی برای سن بیمه ‌شدگان وجود نخواهد داشت.

هر یک از بیمه ‌شدگان می بایست نسبت به وضعیت جسمانی خود با دقت بالا به فرم‌ های بیمه تکمیلی پاسخ دهند زیرا شرکت های بیمه گذار در صورت نیاز می‌ توانند با استفاده از آزمایش بیمه‌ شدگان، وضعیت جسمانی آنان را بررسی نمایند.

 

دریافت هزینه بیمه تکمیلی ایران

برای گرفتن خسارت درمان تکمیلی بیمه ایران باید مدارک و اسناد مربوط به بیمارستان را به شرکت بیمه تحویل ‌دهید و بعد از بررسی‌های لازم که احتمالاً تا ۱ هفته طول می‌کشد، مبلغ تعیین‌شده به‌حساب شما واریز می‌شود.

اگر به بیمارستان‌هایی مراجعه کردید که با سازمان تأمین اجتماعی طرف قرارداد نیستند، برای دریافت سهم سازمان تأمین اجتماعی از هزینه‌های انجام‌شده، باید صورت‌حساب خود را به این سازمان تحویل دهید تا موردبررسی قرار گیرد. این بررسی معمولاً تا ۱ ماه طول می‌کشد و بعد از آن، سهم تأمین اجتماعی به حسابتان واریز می‌شود. می‌توانید گواهی پرداخت وجه را دریافت کرده و به شرکت بیمه درمان تکمیلی ایران تحویل دهید و مبلغ تعهد شده را دریافت کنید.

 

شرایط بیمه تکمیلی انفرادی چیست؟ 

بیمه تکمیلی انفرادی ، همان‌طور که از نامش نیز پیداست، مختص آن دسته از افرادی است که به‌صورت انفرادی نسبت به دریافت خدمات این بیمه اقدام نموده و مراحل لازم را نیز طی کرده‌اند. کیفیت بالاتر و پوشش گسترده‌تر از مهم‌ترین مزایای بیمه تکمیلی انفرادی است. افرادی که قصد دریافت بیمه تکمیلی انفرادی را دارند، بایداز سن قانونی برخوردار بوده و کمتر از ۷۰ سال داشته باشند. این افراد بعد از تکمیل صادقانه فرم تقاضای دریافت خدمات بیمه مربوطه، این فرم را به شرکت بیمه‌گر تحویل داده و مراحل عقد قرارداد را طی می‌کنند.

 

 

پیشنهاد می شود مقاله مزایای بیمه تکمیلی و تفاوت آن با  بیمه تامین اجتماعی را هم مطالعه کنید

 

 

نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی

بیمه تکمیلی یا همان بیمه تکمیلی درمان، بیمه است که توسط شرکت های بیمه گر مختلفی مانند بیمه سامان، بیمه دی، بیمه آتیه و ... که اسامی آنها در سایت بیمه مرکزی centinsur.ir آمده، ارائه می شود. افرادی که قصد خریداری و ثبت نام بیمه تکمیلی را بر عهده دارند، به دو دسته تقسیم می شوند.

 

1. افرادی که قصد دارند بیمه تکمیلی انفرادی خریداری کنند :

این دسته از افراد می توانند به صورت فردی و یا خانوادگی بیمه تکمیلی دریافت کنند. برای خرید بیمه تکمیلی انفرادی گزینه های کمتری وجود دارد؛ چرا که تنها بعضی از شرکت های بیمه گر مانند شرکت تعاون و سامان بیمه تکمیلی انفرادی ارائه می کنند.

 

2. افرادی که قصد دارند برای شرکت و یا سازمان خود بیمه تکمیلی گروهی ،مانند ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی، خریداری کنند :

این دسته از افراد انتخاب بیشتری برای خرید و ثبت نام بیمه تکمیلی دارند، چرا که شرکت های مختلفی با طرح های مختلف وجود دارند که می توانند به صورت گروهی خدمات بیمه تکمیلی را ارائه کنند.

 

در حال حاضر روش های مختلفی برای ثبت نام بیمه تکمیلی وجود دارد که شما می توانید بر حسب شرایط خود از یکی از این روش ها استفاده کنید. استفاده از سایت ثبت نام بیمه تکمیلی، یکی از روش های ممکن برای خریداری بیمه تکمیلی می باشد. سایت بیمیتو یک سایت ثبت نام بیمه تکمیلی آنلاین است که شما هم می توانید بیمه تکمیلی گروهی و هم می توانید بیمه تکمیلی انفرادی از این سایت خریداری کنید.

در صورتی که قصد دارید مراحل مربوط به ثبت نام بیمه تکمیلی را از سایت ثبت نام بیمه تکمیلی بیمیتو انجام دهید، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

 

ابتدا سایت ثبت نام بیمه تکمیلی بیمیتو به نشانی اینترنتی bimito.com را در گوگل جستجو کنید تا به صورت مستقیم به این سایت وارد شوید. پس از ورود به سایت ثبت نام بیمه تکمیلی، می بایست که بر روی گزینه درمان و کرونا کلیک کنید تا به بخش ثبت نام بیمه تکمیلی وارد شوید.

 

دریافت هزینه بیمه تکمیلی سامان

در ابتدا فاکتور هزینه‌ها و مدارک درمانی را به بیمه‌ پایه خود بدهید و مبلغ مورد تعهد بیمه گر اول را دریافت کنید. بعد از آن باید به یکی از نمایندگی‌های بیمه سامان مراجعه کنید و با تحویل مدارک خود مابقی هزینه‌ها را به استثنای ۱۰ درصد فرانشیز دریافت کنید. علاوه بر تحویل مدارک به نماینده‌ خود، می‌توانید به طور مستقیم مدارک خود را تحویل شعبات بیمه سامان بدهید؛ در غیر این صورت، اگر بیمه‌‌ پایه نداشته باشید یا نخواهید از آن استفاده کنید، می‌توانید از همان ابتدا به یکی از نمایندگی‌های بیمه سامان مراجعه کنید و هزینه‌های پزشکی خود را مطابق تعرفه تا سقف تعهدات بیمه سامان دریافت کنید.

 

بیمه تکمیلی گروهی چیست؟

این نوع بیمه درمان تکمیلی، مربوط به کارفرمایان و مدیرانی است که قصد دارند کارکنان خود را به صورت گروهی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای تکمیلی قرار ‌دهند. کارفرمایان بعد از تحت پوشش قرار دادن کارکنان خود به‌وسیله یکی از بیمه‌های درمانی اصلی، می‌توانند نسبت به دریافت بیمه درمان تکمیلی برای آنان نیز اقدام کرده و امکان استفاده از مزایای این بیمه را برای آن‌ها فراهم آورند. مهم‌ترین شروطی که برای استفاده از خدمات بیمه درمان تکمیلی وجود دارند، حدنصاب مشخص شده برای تعداد کارکنان و رد شدن حق بیمه از همان سازمان یا کارگاه است. لازم به ذکر است که بدون برقراری شرایط فوق، امکان استفاده از خدمات این نوع بیمه برای مدیران و کارکنان آن‌ها وجود ندارد.

 

دریافت هزینه بیمه تکمیلی کوثر

برای دریافت هزینه‌های بیمه درمان تکمیلی کوثر به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • اصل فاکتور مرکز درمانی؛
  • تصویر جواب؛
  • تصویر دستور پزشک؛
  • تصویر کارت ملی بیمار؛
  • تصویر صفحه اول دفترچه بیمار.

فهرست کامل‌تر مدارک لازم برای گرفتن خسارت بیمه درمانی را در سایت بیمه کوثر ببینید.

 

بیمه درمان تکمیلی خانواده

در بیمه تکمیلی درمان خانواده دیگر نیازی نیست که حق بیمه تامین اجتماعی افراد از یک محل کاری رد شده باشد. و با هر تعداد متقاضی می‌توان این بیمه را دریافت کرد. لازم به ذکر است که در بیمه تکمیلی درمان خانواده پوشش‌های کمتری نسبت به بیمه درمان گروهی ارایه می‌شود.

 

بیمه تکمیلی زایمان 

سقف پوشش زایمان نیز در طرح‌های مختلف بیمه تکمیلی متفاوت بوده و از حداقل ۱ میلیون تومان تا حداکثر ۲۰ میلیون تومان متغیر است مثلا اگر سقف پوشش زایمان در بیمه تکمیلی شما ۵ میلیون تومان باشد، به این معنی است که شما تا سقف ۵ میلیون تومان از هزینه‌های مربوط به زایمان خود را می‌توانید از بیمه دریافت کنید. البته پرداخت درصدی از هزینه‌ها به عنوان فرانشیز، به عهده شماست. پس در زمان خرید بیمه تکمیلی، حتما به سقف پوشش زایمان آن دقت کنید تا در زمان استفاده و دریافت خسارت با مشکلی مواجه نشوید. لازم است مجدد یادآور شویم که قبل از اقدام به بارداری فرد باید بیمه شود و دوره انتظار این بیمه ۹ ماه به بالا است.

 

دریافت هزینه بیمه تکمیلی البرز

بیمه البرز در پرداخت هزینه‌های درمانی سخت‌گیری زیادی دارد که در ادامه مطب آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • دستور پزشک معالج شامل تاریخ بستری و نوع بيماری؛
  • نامه بيمه‌گذار مبنی درخواست معرفی‌نامه؛
  • تصوير صفحه اول دفترچه بيمه‌گر اول (خدمات درمانی، تامين اجتماعی و … ) ، بيمه شده اصلی و فرعی
  • تایید پزشک معتمد شرکت بیمه البرز (برای انواع جراحی، بیماری‌های اعصاب و روان، ماموپلاستی، هزینه اتاق ایزوله و …)؛
  • صورت‌حساب پرداختی‌ها؛
  • شرح عمل و خلاصه وضيعت بيمار و سير بيماری؛
  • ساير مدارک پزشكی مربوط.

پرداخت هزینه بیمه تکمیلی البرز حدود ۱۵ روز کاری طول می‌کشد.

 

تاثیر وضعیت تاهل در شرایط بیمه تکمیلی انفرادی

بیمه تکمیلی انواع مختلفی دارد که افراد با توجه به شرایط و انتظاراتشان می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند. وضعیت تاهل نیز مانند سن بیمه‌گذار، یکی از پارامترهای اساسی برای داشتن یک بیمه درمانی مطمئن و مناسب است. توصیه ما به بیمه‌گذاران این است که بعد از رسیدن به سن قانونی، خود را تحت درمان تکمیلی انفرادی درآورند. به نوعی می‌توان گفت بهترین انتخاب برای مجردهایی که بیمه‌کننده پایه ندارند، استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی است.

شرایط زندگی و مسئولیت‌های افراد متاهل کمی متفاوت است. پیشنهاد ما برای افراد متاهلی که قصد دارند برای خود، همسر و فرزندانشان بیمه درمان تکمیلی دریافت کنند، استفاده از بیمه تکمیلی خانواده است. شرکت بیمه آسماری برای تامین آرامش اعضای خانواده شما، خدمات خود را در قالب دو طرح “یکتا” و “برنا” برای خانواده‌های عزیز کشورمان مهیا کرده است. با استفاده از این نوع بیمه درمانی می‌توانید امنیت و آرمش را در روزهای سخت حفظ کنید.

 

بیمه درمان تکمیلی چه عمل‌های جراحی را پوشش نمی‌دهد؟

بیمه تکمیلی عمل‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهد. فقط عمل‌های جراحی را پوشش داده که برای تکمیل و بهبود سلامتی افراد انجام گیرد. از جمله عمل‌هایی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند به شرح زیر هستند:

  1. عمل زیبایی بینی( به طور کلی، بیمه عمل زیبایی بینی یا هر عمل زیبایی دیگر تحت پوشش بیمه تکمیلی نیست.)
  2. عمل زیبایی کوچک کردن معده یا لیپوماتیک
  3. جراحی‌های زیبایی همچون فیلر لب فیلر بینی
  4. عمل‌های زیبایی همچون زاویه فک و…. تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نگرفته و فقط این عمل‌های درمانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

 

نحوه ثبت سند حسابداری بیمه تکمیلی برای شرکتی که پرسنل خود را بیمه کرده چگونه است؟ 

 

 

یکی از روش های ثبت اسناد که شما باید به آن توجه دقیقی کنید همین ثبت بیمه نامه ها است . با کمی هوشمندی و ظرافت خیلی راحت می توانید این سند را ثبت کنید ، اما قبل از آن لازم است چند اقدام مهم را انجام دهید:

  • در حساب بستانکاران ، کارت حساب بیمه کننده را ایجاد کنید.
  •  در حساب پیش پرداخت هم حسابی با همین عنوان ایجاد کنید.
  •  مبلغ ارزش افزوده خرید را در سند ، اختصاص دهید.
  •  در موقع انقضا ثبت حساب هزینه را فراموش نکنید.

این روش یکی از بهترین روشهای ثبت این سند بوده و در پایان سال به خوبی شما را نسبت به تاریخ بیمه نامه آگاه می کند . ثبت این سند را می توانید با یک مثال راحت تر یاد بگیرید . فرض کنید قرارداد بیمه نامه مسئولیت مدنی توسط یک شرکت برای شرکت شما صادرشده است. ثبت کدینگ این سند در حالت کلی به شرح زیر است:

 

شرحبدهکاربستانکار
پیش پرداخت بیمه…**** 
ارزش افزوده خرید**** 
بستانکاران غیرتجاری شرکت بیمه …. ****

 

 

در صورت واریز مبلغ به حساب شرکت بیمه هم می توانید این ثبت را بزنید:

شرحبدهکار بستانکار
بستانکاران غیر تجاری/ شرکت بیمه …**** 
موجودی بانک/ بانک … ****

 

 

در پایان سال هم مبلغ را بصورت روزانه تا پایان سال که منقضی شده است را از اصل مبلغ بیمه کسر کرده و در هزینه ثبت کنید:

شرحبدهکاربستانکار
هزینه اداری/بیمه مسولیت مدنی**** 
پیش پرداخت بیمه ****

 

بیمه تکمیلی انفرادی برای کدام دسته از مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

امروزه با توجه به ظهور انواع بیماری‌های جدید و آسیب‌های احتمالی، دغدغه همه گروه‌های سنی و شغلی کم کردن هزینه درمان و معالجه است. اگر مشاغل را به دو دسته کلی مشاغل آزاد و کارکنان یک سازمان تقسیم کنیم؛ بدیهی است که هر دو دسته قادر به استفاده از بیمه درمان تکمیلی جهت به حداقل رساندن هزینه‌ها خواهندبود.

بیمه تکمیلی گروهی که بی‌شک نام آن را بارها و بارها شنیده‌اید، برای گروه‌ها و شرکت‌هایی با تعداد پرسنل بالای ۵۰ نفر صادر می‌شود. حالا تکلیف سازمان‌های کوچک و افرادی که شغل آزاد دارند چیست؟ بهترین گزینه برای این دسته از افراد و سازمان‌ها، بیمه تکمیلی انفرادی است.

ناگفته پیداست که بیمه تکمیلی گروهی با انفرادی تفاوت‌های اساسی دارد که یکی از آن‌ها، حق بیمه و هزینه‌‌ای است که بیمه‌گذار باید پرداخت کند. در بیمه‌های درمانی گروهی، بخشی از حق بیمه توسط سازمان پرداخت شده و هزینه‌ای جزئی برای کارکنان می‌ماند. این در حالی است که در استارت‌آپ‌ها، سازمان‌های کوچک و همچنین مشاغل آزاد، افرادی که از بیمه تکمیلی انفرادی استفاده می‌کنند موظف به پرداخت کامل حق بیمه هستند. البته در کنار مزایایی که این بیمه در اختیارتان قرارمی‌دهد، هزینه آن بسیار مقرون به صرفه است.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید