آشنایی با مسیر مشاورین مالیاتی در کشور

 

در همه کشورهای دنیا معمولاً شرکت‌ها و افراد علاقه چندانی به پرداخت مالیات ندارند و قصد دارند به هر شکل ممکن از پرداخت آن امتناع ورزند، لذا این مورد علاوه بر اینکه وجود کارشناس امور مالیاتی و مشاور مالیاتی را ضروری و مهم می‌کند، بلکه وظیفه‌ی کارشناس امور مالیاتی را به‌عنوان رسیدگی‌کننده به این موضوع سخت‌تر کرده و وی را ملزم می‌سازد از تمامی ظرفیت‌های قانونی و مهارتی خود در کنار تجربه‌اش در رسیدگی‌های مالیاتی گذشته برای انجام بهتر وظایفش استفاده نماید.

شرکت‌ها و سازمان‌ها با استخدام مشاورین مالیاتی مجرب و باتجربه می‌توانند کارهای مالیاتی خود را بهتر سروسامان دهند و از تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی خوبی بهره بگیرند. به همین علت وجود مشاور مالیاتی برای همه‌ی شرکت‌های حسابداری دولتی، دفاتر حقوقی، کارخانه‌ها، شرکت‌های مشاوره‌ی مالی و حتی بسیاری از مؤسسات مستقل مالیاتی، لازم و ضروری می‌کند.

 

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاورین مالیاتی یا همان وکیل مالیاتی یک فرد متخصص، تحصیل‌کرده و باتجربه در حوزه‌های مالی و حسابداری است که علاوه بر تسلط به دانش حسابداری و حسابرسی، اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی داشته و تجربه‌ی اداره‌ی پرونده‌های مالیاتی در مراجع قضایی را دارد و در مورد مسائل مالی و قوانین مالیاتی به مشتریان خود مشاوره می‌دهد.

 

مشاورین مالیاتی انفرادی:

معمولاً مشاورین مالیاتی که دفتر ندارند با حضور در محل فعالیت مودیان اقدام به ارائه مشاوره مالیاتی می نمایند که با توجه به نوع پرونده ها می توانند یک پرزنت خیلی خوب با هدف جذب کل پروژه را انجام دهند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

مشاورین مالیاتی رایگان:

سازمانهایی همانند بیمه و مالیات معمولا واحدی به نام مشاوره را در بدنه ادارات خود برنامه ریزی می کنند. مشاوره مالیاتی اغلب متشکل از یک اتاق و دو کارشناس می باشد که بدون دریافت هزینه مودیان را در رابطه با مشکلات مختلف مالیاتی راهنمایی می نمایند.

 

شرکت های مالیاتی در جامعه چه تاثیری دارند؟

شرکت‌های مشاوره مالیاتی در جامعه تأثیرات گسترده‌ای دارند و نقش بسیار مهمی در اقتصاد و حسابداری کسب‌وکارها و افراد ایفا می‌کنند. در ادامه به برخی از تأثیرات اصلی این شرکت‌ها در جامعه اشاره خواهیم کرد:

  1. کاهش هزینه‌های مالیاتی: یکی از نقش‌های مهم شرکت‌های مشاوره مالیاتی، کمک به کسب‌وکارها و افراد برای بهینه‌سازی و کاهش مالیات‌های خود است. این شرکت‌ها با تخصص و دانش در زمینه قوانین مالیاتی، افراد و کسب‌وکارها را راهنمایی می‌کنند تا مالیات‌های خود را به حداقل برسانند و به طور قانونی از تخفیفات مالیاتی بهره‌برند.
  2. حفظ تطابق با قوانین مالیاتی: شرکت‌های مشاوره مالیاتی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا در تمام مراحل فرآیند مالیاتی به تطابق با قوانین مالیاتی باقی بمانند. این کار باعث جلوگیری از تعقیب‌ها و تحقیقات مالیاتی ناخواسته و پرداخت جریمه مالیاتی می‌شود.
  3. توسعه استراتژی‌های مالی: شرکت‌های مشاوره مالیاتی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های بهینه را تعیین و اجرا کنند. این باعث بهبود عملکرد مالی کسب‌وکار می‌شود و به طور مستقیم به رشد اقتصادی جامعه کمک می‌کند.
  4. ایجاد اشتغال: شرکت‌های مشاوره مالیاتی به عنوان یک صنعت خدمات، اشتغال زیادی ایجاد می‌کنند. افرادی با تخصص در زمینه مالیات، حسابداری، و مدیریت مالی در این شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند و به تأمین کار به افراد در جامعه کمک می‌کنند.
  5. ترویج توجه به امور مالیاتی: شرکت‌های مشاوره مالیاتی با ارائه مشاوره و آموزش در زمینه مالیات، افراد را به اهمیت پرداخت مالیات به موقع و درست آگاه می‌کنند. این افزایش آگاهی به تأثیر مثبت در تأمین منابع مالی برای دولت و خدمات عمومی دارد.

 

انعقاد قرارداد مشاورین مالیاتی :

مشاوره مالیاتی بصورت جلسه ای جلسه ای می تواند به انعقاد قرارداد با مشاورین مالیاتی منتج شود. در این حالت شرکتها و موسسات بنا بر نیاز خود با کارشناس مشاوره یک قرارداد کوتاه مدت یا بلندمدت  منعقد می کنند که خدمات مشاوره فقط منوط به رخ دادن مشکل منتهی نشود و مشاور بطور مستمر در مواقع مورد نیاز در روز و ساعت مشخصی جهت نظارت بر فرایند پرونده حضور داشته باشد.

 

مشاور مالیاتی چگونه کنترل دفاتر روزنامه و کل شرکت را انجام می دهد؟

مشاور چک می نماید که ثبت های شرکت از صفحه اول شروع شود، پلمپ دفاتر در موعد های بسیار مقرری در اداره ی ثبت شرکتها اخذ شده باشد؛ دفاتر شرکت ها از پلمپ خارج باشد؛ مشاور بررسی میکند تاخیر ثبت اسناد در دفاتر شرکت بیشتر از 15 روز نباشد و طبق استانداردهای مهم حسابداری ایران ثبت گردیده باشد. 

وظیفه ی بسیار مهم و ضروری مشاور بررسی کردن انتقال دادن کلیه اسناد ثبت شده در دفاتر روزنامه به دفتر کل را عهده دار مشاور مالیاتی می باشد. وقتی که که از سیستمهای نرم افزاری استفاده می شود، در پایان هر ماه تراز آزمایشی کل در دفاتر روزنامه وکل ثبت باید شود.

مشاوران مالیاتی همگی صفحات دفاتر روزنامه وکل را بازبینی می کنند. تا از عدم نوشته شدن اسناد حسابداری در حاشیه های دفاتر، تراشیدن و حک کردن دفاتر، عدم جای گذاری سفید گذاشتن در بین خطوط، سلامت همه صفحات دفاتر کل و روزنامه، عدم بستانکار شدن مانده موجودی های نقدی و سایر حساب های بانکی و خلاف ماهیت مانده سایر حساب های شرکت و ثبت کردن کلیه عملیات شعبه در دفاتر مرکزی هزینه ها و درآمد شرکت  اطمینان حاصل کنند.

 

حق الزحمه مشاورین مالیاتی :

دستمزدهای مشاوره مالیاتی هم خیلی جای بحث دارد و متاسفانه در این زمینه سوء استفاده های خیلی زیادی صورت گرفته است . چندی پیش شخصی از خارج کشور با دفترما تماس گرفت و سوالی در مورد کد شناسایی واردات کالا در سامانه های ماده 169 را داشت وما اطلاعاتی که در این زمینه می دانستیم را به او دادیم . خیلی خوشحال شد و تشکر کرد و گفت بابت این مشاوره چقدر باید پرداخت کنم ؟ ایشان را توجیه کردیم که این تماس مشاوره خاصی نبوده و فقط پاسخ سوال داده شده است. در جواب این دوست عزیز گفت که من برای جوابم نتوانستنم از طریق مراجعه به سایتها موفق بشم و به چند شرکت جهت راهنمایی زنگ زده بود که آنها درخواست واریز مبلغ نسبتا زیادی بابت مشاوره را داده  بودند .

شاید این دوست عزیز نیاز به چند جلسه مشاوره داشته باشد ، اما نه با یک تماس و یک سوال اون هم از خارج کشور ، پس باید بدانید ممکن است سوال شما آنقدر عمقی و تخصصی باشد که نیاز به جلسه حضوری و مشاوره داشته باشید ، ولی این دلیل نمی شود که در اولین تماس مجبور شوید  بابت سوالتان هزینه ای پرداخت کنید . مشاوره حسابداری آداب و رسوم خود را دارد که بر اساس آن قیمت آن مشخص می شود . در حال حاضر شرکتهایی هستند که بدون قرار حضوری و از طریق ایمیل می توانند به شما مشاوره تخصصی در همه زمینه های مالی و مالیاتی ارائه نمایند .

امید است این مطالب بتواند اطلاع رسانی نسبتاً خوبی در زمینه همکاری با مشاورین مالیاتی برای شما باشد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید