چگونگی تعیین تکلیف مالیات کارتخوان ها تا پایان دی ماه

 

 

همانطوری که در این ۲ ماه اخیر در جریان قرار گرفته اید افرادی که دارنده کارتخوان هستند و فارغ از فعال بودن و یا نبودن، پیامکهای متعددی را از طرف سازمان امور مالیاتی دریافت کرده اند. میخواهم در این نوشته شما را بیشتر در جریان اصلی پیامک ها و اقدامات مهم و مرتبط قرار دهم.

 

علت ارسال پیامک مالیاتی برای دارندگان کارتخوان

مدیرعامل شرکت شاپرک طی مصاحبه ای اعلام کرد ۱۳ میلیون ابزار پذیرش شامل کارتخوان، درگاه پرداخت اینترنتی و موبایلی وجود دارند که از این تعداد حدود ۸۰ درصد پرداخت فعال هستند.

در گام اول تصمیم بر این شد بانک مرکزی و سامانه شاپرک نسبت به پیش‌ثبت‌نام مؤدیان مالیاتی اقدام کنند، که این تصمیم برای کلیه اشخاص حقیقی دارنده کارتخوان از طریق کد ملی اجرایی شد.

در گام دوم سازمان امور مالیاتی کشور هم ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی و درگاه های پرداخت الکترونیکی و اتصال آنها به پرونده مالیاتی را از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir تنظیم کرد.

 

راهکار سازمان چه بود؟

سازمان امور مالیاتی کشور در رسانه ها بطور واضح اعلام کرد افراد بعد دریافت پیامک اول وارد سامانه فوق شوند و فهرست تمامی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده نموده و نسبت به الصاق آنها به پرونده های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام نمایند.

در پیامک دیگری بعد از پیامک اول از دارنده کارتخوان درخواست کرد اگر کارتخوان شناسایی شده تناظری با ادامه فعالیتش ندارد، کد را به سرشماره ارسال نماید. چون قرار بر این شد تمامی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، غیرفعال خواهند شد.

 

 

 

پیشنهاد میشود بخوانید: تبعات عدم استفاده از کارتخوان

 

 

 

دسته بندی پیامک های مالیاتی کارتخوان

با سناریویی که توضیح دادم ۳ پیامک به ترتیب برای کلیه دارندگان کارتخوان صادر گردید:

پیامک اول : اعلام تشکیل پرونده الکترونیک همراه با نام کاربری و کلمه عبور

پیامک دوم : پیامک انصراف از ادامه فعالیت کارتخوان

پیامک سوم: پیامک عدم تناظر پذیرنده بانکی با فعالیت مالیاتی

 

چه افرادی با چه نوع فعالیتی پیامک های مالیاتی کارتخوان را دریافت نمودند؟

  • افرادی که فعال تجاری هستند و قبلا تشکیل پرونده انجام نداده اند!
  • افرادی که فعال تجاری هستند و دارای یک یا چند پرونده بوده اند!
  • افرادی که قبلا فعال تجاری بوده اند ولی کارتخوان را تحویل بانک نداده اند!
  • افرادی فعالیت واسطه ای دارند و از کارتخوان استفاده می کنند!
  • افرادی که بعنوان شریک در کنار فرد دیگری که دارای پرونده بوده، دارنده کارتخوان هستند!
  • افرادی که صرفا به سفارش دوست، همسر و فرد دیگری کارتخوان دریافت کرده اند!

 

آخرین مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌‏های کارتخوان‏

آخرین مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌‏های کارتخوان‏، پایان دی ماه 1400 است.تمام فعالان اقتصادی دارای ابزار پرداخت های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir برای ایجاد تناظر بین دستگاه های کارتخوان و پرونده مالیاتی اقدام کنند.

نکته :  تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، غیرفعال خواهند شد.

 

آخرین مهلت تعیین تکلیف دستگاه‌‏های کارتخوان‏ تا پایان دی ماه 1400

 

ساماندهی دستگاه‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیک تکلیفی برای بانک مرکزی و نظام مالیاتی بوده که با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در حال انجام است.

طبق گفته معاون سازمان امور مالیاتی کشور، عدم تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان و عدم ثبت در سامانه مالیاتی، باعث غیرفعال شدن آنها می‌شوند. صاحبان این دستگاه‌ها باید تا پایان مهلت مقرر در پنجره واحد خدمات مالیاتی، اطلاعات دستگاه شان را وارد و آن‌ها را شناسه دار کنند.

 

کارتخوان ابزار درآمد است و لاغیر

در نظر داشته باشید این یک اصل بسیار مهم از طرف حوزه مالیاتی شناخته می شود! یعنی از نظر سازمان امور مالیاتی کارتخوان یک ابزار برای کسب درآمد محسوب می شود و در صورتی که کارتخوان غیرفعال است باید تحویل بانک شود و رسید آن همراه با نامه عدم فعالیت به حوزه مالیاتی اعلام گردد.

پس جمله: من که فعالیتی ندارم و فعلا دارنده کارتخوان هستم، کاملا بی پایه و اساس است.  

 

برای تعیین وضعیت کارتخوان چه اقداماتی انجام دهید

 

  •  تکلیف فعالیت خود را مشخص کنید

برای تعیین تکلیف وضعیت کارتخوان تا پایان دیماه شما باید اول تکلیف فعالیت خودتان را مشخص کنید و سپس برای اتصال به پرونده و یا عدم فعالسازی کارتخوان اقدام نمایید.

 

  •  اطمینان از صحت مشخصات ثبت شده برای کارتخوان

اولین اقدام این است با همان کد و نام کاربری وارد سامانه شوید و مطمئن شوید که مشخصات اولیه صحیح است و سپس بقیه اطلاعات را بطور دقیق تکمیل نمایید.مهمترین اطلاعاتی که باید تکمیل نمایید معرفی حسابهای بانکی فعالی است که توسط کارتخوان داخل آنها تراکنش بانکی ایجاد شده است! و در ادامه حتما به نزدیکترین حوزه مالیاتی محل فعالیت فعلی و یا محل سکونت خود مراجعه کنید تا متوجه شوید کارشناس پرونده شما که نامتان در حوزه رسیدگی اش است، چه شخصی است؟ عدم این اقدام باعث عدم اطلاع شما از کارشناس تشخیص پرونده می شود!

 نکته :  با توجه به اطلاعات موجود در سامانه My.tax.gov.ir ، که در بخش پایانه های فروشگاهی مشاهده میشود، تعدادی ابزار پرداخت [دریافتی از بانک مرکزی] ترجیحا کارتخوان با کد ملی اشخاص در سامانه مالیاتی قرار گرفته حال آنکه صاحب کد ملی اصل فعالیت شغلی نداشته و یا هیچوقت درخواستی برای دریافت و یا اخذ کارتخوان نداشته است .

از صحبتهای بی پایه و اساس و شایعات فاصله بگیرید و با اطلاع دقیق از منابع مهم برای تعیین تکلیف وضعیت مالیاتی خود برنامه ریزی کنید.

 

  •  تفکیک حساب شخصی و کاری

از زمان دریافت پیامک بلافاصله حسابهای شخصی و کاری خود را تفکیک نمایید و بطور دقیق مشخص نمایید کدام حساب برای کدام فعالیت شما ورودی پیدا کرده است. ممکن است یک یا چند فعالیت داشته باشید و چندین حساب از بانکهای مختلف! همسان سازی این حسابها را از همین لحظه انجام دهید.

 

  •  رصد اخبار مالیاتی از منابع معتبر

صرف نظر از هرگونه احتمالات ، توصیه می شود حداقل یک وعده به سامانه موردنظر مراجعه و از عدم ثبت کارتخوان به نام خود مطمئن شوید.

 

  •  از تکالیف مالیاتی خود مطلع شوید

در حال حاضر با توجه به فراز و نشیب هایی که در قوانین مالیاتی وجود دارد و همینطور ترافیک کاری که همه ما به نوعی درگیری آن هستیم و شاید فرصت و حوصله کافی برای رصد دقیق تمامی قوانین و بخشنامه ها نداریم، آگاهی از تکالیف خودمان از مالیات است!

شما با وارد کردن کد ملی خود در سامانه مالیات من، بدون اینکه تشکیل پرونده و یا فعالیت خاصی داشته باشید، با ثبت مشخصات خود در سیستم مالیاتی مواجه می شوید! یعنی تمامی افراد با کد ملی بعنوان شهروند یک پرونده در سامانه دارند! پس دارنده کارتخوان تکلیفش مشخص است!

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید