اصلاح حساب در حسابداری چیست؟ چرا به آن نیاز داریم؟

اصلاح حساب ها در حسابداری

 

بیشتر معاملات از طریق ثبت فاکتور تأمین کننده‌، صورت حساب مشتری و … ثبت می شود. اگر معاملات تا پایان دوره حسابداری ثبت نشده و یا اشتباه وارد شده باشند‌، کارکنان مربوطه موظفند تا اصلاح حساب ها در حسابداری  را به صورت ورودی های تعدیل کننده انجام دهند.

 

انواع حساب ها:

انواع حساب ها از نظر انتقال دادن یا ندادن مانده آن‌ها به سال مالی بعد:

  • حساب‌های دائمی
  • حساب‌های موقت
  • حساب‌های مختلط

حساب‌های دائمی:

 حساب‌های دائمی حساب‌‌هایی هستند که مانده آن‌ها به دوره مالی بعد منتقل میشود که شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه میباشد. این حساب‌ها را حساب‌های ترازنام‌های نیز میگویند.

حساب‌های موقت:

حساب‌های موقت حساب‌هایی هستند که در پایان دوره مالی بسته میشوند که موقت حساب‌های درآمد و هزینه و برداشت میباشد. به استثنای حساب برداشت، این حساب‌ها را حساب‌های سود و زیانی نیز میگویند.

حساب های مختلط:

برخی از حساب‌ها هستند که بخشی از آن دائمی و بخش دیگری از آن موقت میباشد. این حساب‌ها را حساب‌های مختلط میگویند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله رویدادهای مالی را مطالعه کنید

 

 

 

 

اصلاح حساب در حسابداری در طول یک دوره مالی:

در اصلاح حساب در حسابداری ، هزینه های یک دوره مالی با درآمد همان دوره باید برابری و تطابق داشته باشد. به همین دلیل باید در یک دوره مالی تمام سود و زیان، کلیه درآمدها و هزینه های آن دوره را ثبت کنند. حالا اگر قسمتی از درآمد و یا هزینه در یک دوره مالی ثبت نشده باشد، باید این اعداد و ارقام از دفتر روزنامه شناسایی شود و یا اینکه از راه ثبت های درست و مناسب این اعداد و ارقام از دفتر روزنامه به دفتر کل انتقال داده شود و حساب های بدست آمده را اصلاح کنند، به این کار در حسابداری اصطلاحا ثبت های اصلاحی نیز می گویند. این ثبت های مالی را معمولا در پایان یک دوره مالی انجام می دهند.

 

اصلاح حساب در حسابداری در پایان دوره مالی:

در پایان هر دوره مالی اصلاح حساب در حسابداری برای به روز کردن مدارک صورت می‌گیرد. در پایان این دوره، با تکمیل شدن حساب دفتر کل/دفتر معین/حساب های شناور و حساب تفضیلی شناور، برخی از حساب‌ها اطلاعات صحیح را ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل باید این حساب‌ها شناسایی شود و نسبت به اصلاح آن در دفتر روزنامه اقدام شود. در پایان دوره مالی اصلاح حساب در حسابداری بر روی موارد زیر انجام می‌شود:

  • اصلاح پیش‌دریافت‌های درآمد

  • اصلاح پیش‌پرداخت‌های هزینه

  • ثبت هزینه‌های به وقوع پیوسته و ثبت نشده تا پایان دوره مالی

  • ثبت درآمدهای تحقق یافته و ثبت نشده تا پایان دوره مالی

  • ثبت هزینه استهلاک دارایی‌های استهلاک‌پذیر

  • اصلاح حساب موجودی ملزومات

 

دوره مالی و سال مالی:

 دوره مالی: حسابداران فعالیت های مالی شرکت را برای دست یابی به وضعیت سود و زیان، به دوره های کوتاه مدت تقسیم می کنند و به هر یک از این ها، دوره مالی می گویند.

سال مالی: اگر مدت زمان دوره مالی یک سال باشد، به آن سال مالی می گویند. حسابداران باید در پایان یک سال مالی، صورت های مالی و اظهارنامه حساب های شرکت را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. سال مالی در کشور ما، از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفند ماه می باشد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت ورود و تحلیل سریع اطلاعات برای حسابداران مدرن را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید