قوانین مالیاتی در کسب و کارهای نوپا چه اهمیتی دارند؟

 

بسیاری از افراد بدون آگاهی و در نظر گرفتن قوانین مالیاتی کشور و مالیات در استارتاپ‌، کسب‌ و کار خود را آغاز می‌کنند. عدم توجه به مسئله مالیات می‌تواند مشکلات جدی را برای کسب و کار ما به وجود ‌آورد.

دو نگاه در رابطه با پرداخت مالیات در استارتاپ‌ وجود دارد؛ برخی از کارشناسان معتقدند همه کسب‌‌وکارها و فعالیت‌های اقتصادی باید مالیات پرداخت کنند و عده‌ای معتقدند برای حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا که بعضاً کارآفرین نیز هستند، باید آن‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرد.

قبل از اینکه به مسئله مالیات در استارتاپ و کسب و کارهای نوپا بپردازیم بهتر است تعریف روشنی از این فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

 

تعریف ساده از کسب‌‌وکار

نهادهای تجاری سازمان‌هایی هستند که با استفاده از منابع و ورودی‌های اقتصادی، محصولات و خدماتی را تولید می‌کنند؛ این سازمان‌ها در ازای پول یا کالاهایی که دریافت می‌کنند، خدماتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند؛ البته همۀ این سازمان‌ها  خط مشی یکسانی را دنبال نمی‌کنند و از نظر نوع مالکیت و نوع خروجی با هم اختلاف دارند؛ به همین سبب، از دسته‌بندی‌های گوناگونی برای انواع کسب‌‌وکارها استفاده می‌شود.

 

قوانین مالیات کسب و کارهای نوپا

سازمان امور مالیاتی کشور بعد از بررسی های فراوان، مالیات استارت آپ ها را بر اساس نوع فعالیتی که دارند از یکدیگر تفکیک کرد و برای هرکدام قوانین خاص خود را وضع کرد. یکی از این قوانین مالیات استارت آپ ها مربوط به نحوه تولید و تعداد تولید محصول است. به طوری که اگر یک استارت آپ فقط یک خدمت یا محصول را ارائه کند از پرداخت مالیات معاف است. قانون دیگر در مورد مالیات کسب و کارهای نوپا تعیین شده و به این صورت است که کسب و کار نوپا از پرداخت مالیات به مدت سه سال معاف است. این امر به دلیل این است که استارت آپ های نوپا برای پیشرفت کردن و رسیدن به سوددهی نیاز به زمان دارند و به همین علت از زمانی که استارت آپ ثبت می شود به مدت سه سال از دادن مالیات معاف خواهد بود.

 

تفاوت بنیادین استارتاپ‌ها با دیگر فعالیت‌های اقتصادی در چیست؟

استارتاپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، ایده‌ای خام با تلاش افرادی به تولید محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. استارتاپ ممکن است به‌صورت کار علمیِ بسیار پیچیده‌ای آغاز شود؛ مانند اختراعی در حوزۀ نرم‌افزار. گاهی هم ممکن است این کار با تولید محصولی بسیار ساده آغاز گردد و به‌عنوان محصولی جدید به بازار عرضه شود. بنابراین استارتاپ فعالیتی اقتصادی بر پایۀ فناوری‌های جدید است و هدفش برطرف‌کردن نیازهای مشتریان است.

 

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله معافیت مالیاتی، راهی برای گسترش فعالیت‌ کسب‌وکارها راهم مطالعه کنید 

 

 

 

 

مشکلات مالیاتی از کجا و چگونه آغاز می شود ؟

یکی از اشتباهات اساسی در اجرای کسب و کارهای نوین ، توجیه کردن اجرای قوانین مالیاتی با نوگرایی است ، یعنی مدیران این مجموعه ها ، فکر می کنند در صورتی که هنوز ثبتی و تشکیل پرونده ای انجام نشده باشد نیازی به واردشدن به مباحث و تکالیف مالیاتی نیست . 2مشکل خیلی مهم ممکن است اینطور رقم بخورد :

نوع اول :

انعقاد قرارداد های اجرای خدمات و یا فروش محصول شما با دیگران اولین سیگنال اعلام فعالیت شما را به سازمان امور مالیاتی می دهد ، چون شاید شما نامی در سیستم ثبت شرکتها و امور مالیاتی ثبت نکرده باشید ، ولی طرف معامله شما ممکن است خودش و یا از طریق اتصال به دیگر شبکه های دیگر ، گزارشاتی از انجام معامله با شما در دفاتر خود ثبت و ارائه نماید .

 

نوع دوم :

مشکل دوم هم همان تفکر نوگرایی مدیران و یا فرد موسس می باشد . توجه داشته باشید با ثبت و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی ، اجرای قوانین مالیاتی برای شما الزامی است .

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله حسابداری استارت آپ ها راهم مطالعه کنید 

 

 

 

حتی اگر در چند ماه اول هم فعالیتی نداشته باشید باید اظهارنامه و گزارشات را در مهلت مقرر با احتساب کردن عدد صفر ، از ابتدای شروع فعالیت خود ارائه نمایید.

متاسفانه اشخاص حقیقی و حقوقی بسیار زیادی در حوزه تجارت الکترونیکی و IT با توجه به رشد خیلی خوب در زمینه های بازاریابی و جذب مشتریان ، با جرائم جبران ناپذیر مالیاتی همچون مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات الکترونیکی فصلی مواجه شده اند و چندین برابر درآمد کسب شده را از این بابت هزینه کرده اند و باعث ضربه خوردن اسکلت اصلی کسب و کار خود شده اند .

 

یکی از این جرائم ، مربوط به ارزش افزوده است که 225 درصد می باشد ، یعنی عدم اجرای آن می تواند خانمانسوز و جبران ناپذیر باشد .

یکی از مهمترین تکالیف مالیاتی که خیلی جدی گرفته نمی شود بحث ارزش افزوده است که با توجه به اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی ، هنوز تعداد زیادی از اشخاص اقدامی در این مورد نکرده اند . جدی از آن لحاظ که همه فعالان این حوزه خرید و فروش کالا را جزء اجرای این قانون مهم می دانند ، در صورتی که قراردادهای پروژه ای ، ارائه خدمات سرور و هاستینگ ، طراحی وبسایت و هرگونه اجرای خدمات حوزه IT و بازاریابی اینترنتی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می شود . همچنین سازمان امور مالیاتی تا 10 سال بعد هم می تواند دفاتر و پرونده شما را مورد رسیدگی قرار داده و جرائم مربوط به آن را محاسبه نماید .

 

امور مالی و حساب‌داری در استارتاپ‌ها

مسائل مالی در هر کسب‌وکار‌ی مانند ابزارهایی هستند که به کارآفرینان کمک می‌کنند  تا میزان سلامتی کسب‌وکارشان را در دوره‌های زمانی متفاوت بسنجند.

شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار‌ باید برخی ارقام مالی را بدانید تا بتوانید مسائل مالی را بهتر اداره کنید. این ارقام به مواردی مانند، سرمایۀ درگردش، درآمدها، سود ناخالص، حاشیۀ سود و هزینه‌هایی مانند مالیات در استارتاپ مربوط است.

سه مورد از گزارش‌های مالی بسیار مهمی که کارآفرینان باید به ‌‌آن‌ها توجه داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • ترازنامه یا بیلان: اطلاعاتی مانند دارایی‌ها و بدهی‌ها و سرمایه را در پایان هر دورۀ مالی و یا در پایان هر ماه نشان می‌دهد.
  • ‌صورت‌حساب سود و‌ زیان: صورت‌حسابی است که نشان می‌دهد در یک دورۀ مشخص چه‌قدر درآمد داشته‌اید و چه‌قدر خرج کرده‌اید.

‌صورت‌حساب گردش نقدینگی: این صورت‌حساب مقدار پول ردوبدل‌شده در سرمایه‌گذاری‌های مربوط به کسب‌وکارتان را به‌طور خلاصه نشان می‌دهد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید