هزینه های تبلیغات شامل هزینه های آگهی،چاپ کاتالوگ، طراحی، فیلمبرداری، نمایشگاه ها، همایش ها، تبلیغات اینترنتی، کانال ها و رسانه های اجتماعی می باشد.سازمان مالیاتی معمولاً مبلغ درج شده بابت هزینه های تبلیغات را رد می کند، با این اقدام سود شما افزایش پیدا کرده و مالیات نیز بیشتر محاسبه می شود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است: چرا ردشدن این نوع هزینه ها کاملاً عادی شده و راه حل پذیرش آن توسط ممیزین مالیاتی چیست؟
معمولاً این نوع هزینه ها در بسیاری از شرکتها و مجموعه ها دارای گردش نسبتاً زیادی است و بعد از هزینه حقوق و اجاره دررتبه سوم بودجه بندی و یا خروج وجه نقد قرار می گیرد. نکته مهم تر اینکه قالب این نوع هزینه ها بدون مدارک و مستندات می باشد و این نکته اولین پاسخ به سوال درباره علت پذیرش از طرف اداره دارایی می باشد. حوزه مالیاتی برای رسیدگی به سود ابرازی شما در اظهارنامه مالیاتی همه جوانب را بررسی می کند و یکی از این آیتمها، بررسی هزینه ها می باشد. در هزینه ها دسته بندی خاصی را حوزه مالیاتی مدنظر قرار می دهد که فهرست آن در ماده 148 قانون مالیاتها قرار گرفته است.
در حال حاضر تبلیغات تبدیل به یک صنعت مکمل تبدیل شده است و اکثر شرکتها و کسب و کارها برایرقابت و افزایش فروش و برند سازی محصولات و خدمات خود نیاز به تبلیغات گسترده پیدا می کنند. پس باید در امور مالی به دنبال راه کاری باشید که ضمن پذیرش هزینه های تبلیغات از طرف اداره دارایی، بتوانید حجم سود ابرازی را هم طبق اصول مالیاتی کاهش دهید.خوشبختانه مسئولین رسیدگی در اداره دارایی که کارشناس امور مالیاتی می باشند طبق ضوابط عمل می کنند و شک نکنید غیر از چارچوب، هزینه ها را برگشت نمی کنند.پس شما باید با پیاده سازی یک راهکار خوب،از این فرصت استفاده کنید.
اولین گام در تعیین هزینه تبلیغاتی؛ در نظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار در تبلیغات:
قبل از پرداختن به موضوع روشهای تعیین بودجه تبلیغات باید عواملی برای انجام این فرایند درنظر بگیرید. در واقع کسانی که میپرسند «هزینه تبلیغات و بودجه تبلیغات را چگونه مشخص کنیم؟» باید در قدم اول موارد زیر را تعیین کنند:
- اهداف بازاریابی
- نرخ بازگشت هزینه تبلیغات
- چرخه عمر محصول
- میزان رقابت
- انواع محصول
- نوع کانال و تعداد آن
- تعداد دفعات نمایش تبلیغات
این موارد از پیشنیازهای تعیین بودجه برای تبلیغات هستند که هر کسبوکار باید هنگام تخصیص بودجه برای تبلیغات بهطوردقیق آنها را بررسی کند. با درنظر گرفتن همه فاکتورهای فوق میتوان برای تبلیغات بهتر و با هزینه مناسبتر برنامهریزی کرد.
پیشنهاد میشود مقاله انواع دارایی در حسابداری را مطالعه کنید
اقدامات سنجیده شده برای پذیرش هزینه تبلیغات:
شاید جمع آوری مدارک و باصطلاح فاکتورهای فروش یک توصیه کلیشه ای از نگاه کاربران محسوب شود ولی جالب است بدانید که این اقدام برای هر دو طرف منفعت ایجاد می کند. اداره دارایی یک سامانه گزارشگیری در آدرس tax.gov.ir راه اندازی کرده است که صورت معاملات فصلی نام دارد، بله همان گزارش خرید و فروش فصلی است. نکته جالب اینجاست اگر خریدار تبلیغات و فروشنده محصولات تبلیغات گزارشات خود را کاملاً منطبق و هماهنگ همراه با مستندات در این سامانه ارائه کنند قطعاً به راحتی اداره دارایی هزینه های پایان سال شما را در اظهارنامه مالیاتی رد نخواهد کرد و علت آن هم گزارش شما در سامانه فصلی است.
البته نکته دیگری که باید داخل پرانتز قرار دهید حد نصاب کل هزینه هاست یعنی شما در بهای تمام شده فروش و یا خدمات خود یک درصد مشخصی از هزینه های تبلیغاتی در نظر بگیرید تا بتوانید بصورت منطقی از آن دفاع کنید. مشکلی که بسیاری از شرکتها در دفاعیات مالیاتی با آن مواجه می شود همین موضوع است، به عنوان مثال اگر هزینه های تبلیغات 20 درصد درآمد شما را به خود اختصاص بدهد کاملاً منطقی و قابل دفاع است ولی اگر شما برای میزان فروش خود بیش از 50 درصد هزینه های تبلیغات در نظر بگیرید دیگر فضایی برای پوشش دیگر هزینه ها مانند حقوق،اجاره ، کرایه، قبوض و ….در نظر نگرفته اید و بصورت کلی قابل دفاع نیست.
یک مثال از نحوه پذیرش هزینه های تبلیغات
فرض کنید شرکت شما یک سفارش تبلیغات در یکی از مجلات معتبر را ثبت می کند. مجله پس از ارائه نرخ ها با شما در یکی از نرخ ها توافق می کند و شرکت تبلیغ دهنده که شرکت شماست مبلغ را واریز می کند و بجای فاکتور یک رسید پستی یا الکترونیکی دریافت می کند. در اینجا قطع به یقین شما مدرک قابل قبولی برای این هزینه میلیونی ندارید و قابل دفاع نخواهد بود. راهکار اصولی این است که شما ابتدا یک قرارداد مختصر با مجله منعقد کنید و مجله یک فاکتور طبق فرم شماره 1 اداره دارایی به شما ارائه می دهد که تمامی بخشهای تبلیغات در آن قرار گرفته است به عنوان مثال:
هزینه طراحی
هزینه فیلم و زینک
هزینه چاپ
حق الزحمه تبلیغات
که جمعاً همان رقم میلیونی می شود. در اقدام مهم بعدی باید شرکت شما و مجله همین فاکتور را در سامانه صورت معاملات فصلی گزارش دهند: شرکت سفارش دهنده تبلیغات به صورت خرید و مجله به عنوان فروش تبلیغات، با این راهکار قطعاً پذیرش هزینه تبلیغات را از اداره دارایی می گیرید و اعتبار بیشتر اظهارنامه مالیاتی خود در پایان سال خواهید شد.
تعیین هزینه تبلیغات کسبوکار باتوجهبه میزان فروش:
کسبوکارهای متعدد بهخصوص شرکتهای بزرگ برای تعیین هزینه تبلیغات سراغ میزان فروش میروند. این روش تعیین بودجه بهگونهای است که تیم تبلیغات درصدی از فروشهای گذشته یا فروشهای پیشبینی شده آینده را به تبلیغات اختصاص میدهند. در نظر گرفتن درصدی از فروش باعث ایجاد نوعی تعامل و رابطهای منطقی بین بودجه کمپین تبلیغاتی، قیمت فروش و میزان سود میشود. مشکلی که در این روش وجود دارد، نداشتن انعطافپذیری است؛ چراکه هزینه تبلیغات براساس نقدینگی تعیین میشود و سازمانی که با کاهش فروش مواجه باشد برای تبلیغات دچار مشکل خواهد شد.