برگ تشخیص مالیات بدون مراحل اعتراض اجرایی می شود؟

چگونه برگ تشخیص مالیات بدون مراحل اعتراض اجرایی می شود؟

 

افرادی که مشمول ماده 110 قانون مالیات های مستقیم هستند باید حداکثر تا مدت زمان 4 ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی خود را برای اداره مالیات ارسال نمایند. پس از ارسال اظهارنامه توسط مودیان مالیاتی، اداره مالیات تا مدت یک سال پس از پایان زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی آن را بررسی نموده و حداکثر تا مدت زمان 3 ماه پس از اتمام مهلت ذکر شده برگ تشخیص مالیاتی را صادر نموده و به مودی ابلاغ می نماید. 

 

برگ تشخیص مالیات چیست؟

بر اساس قوانین مالیاتی و اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی، 31 تیر ماه می باشد. البته، در صورتی که سال مالی شخص حقوقی، متفاوت از سال مالیاتی باشد، شخص حقوقی، تا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، مهلت خواهد داشت.

در پایان این مهلت، اعم از اینکه مودی مالیاتی، اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کرده یا از انجام این تکلیف قانونی خود، امتناع کرده باشد، ممیز مالیاتی مربوطه، به عملکرد سال مالیاتی مودی، رسیدگی کرده و مبلغ مالیات سالیانه وی را مشخص می نماید.

تعیین مالیات مودیانی که در مهلت قانونی، برای ثبت نام اظهارنامه اشخاص حقوقی یا حقیقی، اقدام کرده اند، اصولا، با استناد به اظهارنامه ثبت شده، انجام می گیرد، مگر اینکه با توجه به اطلاعات مالی مودی، همچون گردش حساب بانکی وی، اطلاعات اظهارنامه، خلاف واقع باشد.

 

 

آیا با واژه بیم تفریط مال آشنایی دارید؟

این واژه ابزاری است که توسط ممیزین مالیاتی در موارد بسیار نادر استفاده می شود. اگر کمی فکر کنید تا حدودی به معنی آن پی می برید. اجازه دهید این 3 کلمه را جدا از هم کنیم و به زبان خودمانی معنی کنیم شاید درک آن آسانتر باشد.

بیم = ترس

تفریط: کوتاهی کردن

مال : اموال و دارایی

اگر معانی را درقالب یک جمله قرار دهیم اینطور برداشت می شود : ترس از کوتاهی کردن اموال و دارایی . تقریبا جمله بی ربطی است ولی اگر در قالب یک ماده قانونی با شماره 161 قانون مالیاتهای مستقیم قرار بگیرد معنی پیدا می کند. بله تا حدودی درست حدس زدید. اگر ممیز بیم از دست دادن اموال را از طرف مودی داشته باشد این اجازه را دارد که برای برگ تشخیص مستقیماً قرار صادرکند. این اقدام قرار تامین مالیات نام دارد که ممیز از هیات حل اختلاف مالیاتی درخواست می کند.

 

اجازه دهید در همین مقاله یکبار دیگر عین ماده قانونی را مرور کنیم:

مادة 161 ـ در مواردي که ماليات  مؤدي هنوز  قطعي نشده يا مراحل  اجرايي آن طي نشده است و بيم تفريط مال يا اموال از طرف‌ مؤدي به قصد فرار از پرداخت ماليات مي‌رود ادارة امور مالياتي بايد با ارائة دلايل کافي از  هيأت حل اختلاف مالياتی  قرار تأمين ماليات را  بخواهد و در صورتي که هيأت صدور  قرار را لازم تشخيص دهد  ضمن تعيين مبلغ‌، قرار مقتضي  صادر خواهد کرد. ادارة امور مالياتي‌ مکلف است معادل همان مبلغ از اموال و  وجوه مؤدي که نزد وي يا اشخاص ثالث باشد تأمين نمايد در اين صورت مؤدي و اشخاص ‌ثالث پس از ابلاغ اخطار کتبي ادارة امور مالياتي حق نخواهند داشت ‌اموال  مورد تأمين را از تصرف خود خارج کنند مگر اينکه  معادل‌ مبلغ مورد مطالبه تأمين دهند و در صورت تخلف علاوه  بر پرداخت‌ مطالبات  مذکور، مشمول  مجازات  مقرر در تبصرة 2 مادة 199 اين‌ قانون نيز خواهند بود.

این ماده در مورد مودیان خاص و بیشتر LTU ممکن است مصداق داشته باشد. اشخاصی که مالیات عملکرد بسیار سنگینی دارند و ممیز این خطر را احساس کند که نتواند تامین مالیات را انجام دهد و یا نقل و انتقالی به اشخاص ثالث انجام دهد. به همین منظور با ارائه مدارک و برگ تشخیص صادر شده به یکی از هیات های حل اختلاف، قرار تامین یا به تعبیری دیگر برگ قطعی را صادر نماید و بلافاصله از مودی وحتی دیگر اشخاصی که ممکن است مال او به نامشان باشد مبلغ مالیات را مطالبه کند.

البته نکته مهمی که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که مراحل بعد از برگ تشخیص از جمله مبانی تشخیص و اعتراض و هیات بدوی بر حکم خود باقی است و اگر مستندات کافی باشد امکان کاهش هم وجود خواهد شد و نباید تصور این باشد که دیگر هیچ اقدامی انجام نخواهد پذیرفت. در حقیقت طبق ابتدای عرائضم ممیز صرفا بخاطر ترس از عدم تامین مالیات توسط ممیز این اقدام را انجام می دهد.

نکته دیگر جریمه قابل توجه آن است . در قوانین فعلی تخلف در پرداخت مالیات طبق تبصره 2 ماده 199 اعمال می گردد.

 

یعنی :

تبصرة 2 ماده 199ـ هرگاه مکلف به کسر ماليات شخص حقوقي ‌غيردولتي باشد مدير يا مديران مربوط نيز علاوه بر مسئوليت‌ تضامنی نسبت به پرداخت  ماليات و جرايم  متعلق به حبس تأديبي ‌از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد. اين حکم شامل مدير يا مديران اشخاص حقوقي که براي پرداخت ماليات‌هاي مذکور در فوق به سازمان امور مالياتي کشور تأمين سپرده‌اند نخواهد بود.

 

حال اینکه در قوانین جدید جرائم مربوط به ماده 161 اینطور عنوان می شود:

در صورت تخلف علاوه بر پرداخت مطالبات مذکور، مشمول مجازات حبس تعزیري درجه شش 1 نیز خواهند بود.

در پایان پیشنهاد میکنم دقت خود را در قوانین مالیاتی بیشتر کنید در مقابل ابزاری که به نفع ممیزین می باشد، قوانینی هستند که به همراه دیگر بخشنامه ها شما را از وقوع جرائم سنگین نجات دهد.

 

مهلت ابلاغ برگ تشخیص مالیات:

از زمانی که مودیان، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اقدام نموده یا از زمان اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه، مدتی طول می کشد تا ممیز مالیاتی، به اظهارنامه رسیدگی کرده یا بر اساس اطلاعات مالی مودی، اظهارنامه برآوردی را تهیه نموده و براساس هر یک از این اظهارنامه ها، برگ تشخیص مالیاتی را صادر نماید.

البته، این مهلت، دارای محدوده قانونی بوده و بنابراین، ممیز مالیاتی نمی تواند تا هر زمان که بخواهد، مساله رسیدگی به اظهارنامه یا صدور برگ تشخیص مالیاتی را به تاخیر بندارید، چرا که در غیر این صورت، مرتکب تخلف اداری شده و با ضمانت اجراهای مقرر در قانون، مواجه خواهد شد.

بر اساس ماده 156 قانون مالیات های مستقیم، ممیز مالیاتی، موظف است تا حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، به اظهارنامه ارسالی مودی یا اظهارنامه برآوردی رسیدگی کرده و برگ تشخیص مالیاتی را صادر نماید. مهلت ابلاغ این برگه به مودی نیز حداکثر، ظرف سه ماه، از اتمام مهلت یک ساله خواهد بود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید