نحوه محاسبه مالیات هنرمندان | حذف معافیت مالیاتی هنرمندان

 

 قصد داریم در مورد مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای مالیات بازیگران، هنرمندان و سلبریتی ها با شما عزیزان صحبت کنیم. مسئله‌ای که سر و صدای زیادی برپا کرده است؛ عده‌ای که تا کنون خود را معاف از مالیات تصور می‌کردند، اکنون در برابر قانون جدید مقاومت می‌کنند. با ما همراه باشید تا شما را از مراحل تکمیل مالیات هنرمندان و همچنین مالیات سلبریتی ها از ابتدا تا سقف معافیت مالیاتی هنرمندان آگاه کنیم. 

 

چه کسانی مشمول مالیات مستقیم می‌شوند؟

به عقیده سازمان امور مالیاتی، مودیان موظف به پرداخت مالیات به سه گروه تقسیم می‌شوند:

گروه اول: آن دسته از افراد مشمول مالیات که مجموع فروش کالا و خدماتشان در پایان سال مالی بیشتر از 30 میلیارد ریال یا 300 میلیون تومان باشد.

گروه دوم: آن دسته از افراد مشمول مالیات که مجموع فروش کالا و خدماتشان در پایان سال مالی بیشتر از 10 تا 30 میلیارد ریال یا 100 تا 300 میلیون تومان باشد.

گروه سوم: آن دسته از افراد مشمول مالیات که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند.

هرکدام از گروه‌های ذکر شده باید طبق دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند و هزینه‌های خود را به این سازمان تحویل دهند. پس به این ترتیب مطابق با قوانین مالیاتی، فعالیت‌های هنری اعم از بازیگری که درآمد بالایی دارد مشمول مالیات می‌شوند و محاسبه مالیات هنرمندان که تا سقف 200 میلیون تومان درآمد دارند ضروری است.

 

تفاوت‌ها و شباهت‌های معافیت مالیاتی با نرخ صفر مالیاتی

مشمولین معافیت مالیاتی و نرخ صفر مالیاتی در ظاهر هر دو گروه مالیات نمی‌پردازند؛ اما نوع معافیت در این دو گروه متفاوت است. این مسئله در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز صادق است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب “شما معاف نیستید! اظهارنامه را با نرخ صفر اعلام کنید!” را ببینید. شباهت‌ها و تفاوت‌ها را در جدول زیر ببینید:

 

 

عنوانتفاوت‌هاشباهت‌ها
معافیت مالیاتیمعافیت به صورت دائمی

1- مشمولیت کلیه مودیان

 

2- معافیت از پرداخت مالیات

نرخ صفر مالیاتیمعافیت به صورت موقتی (بنا به صلاح‌دید مسئولان ذی‌ربط)

 

کدام هنرمندان باید مالیات بدهند؟

نمایندگان مجلس در طول جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که قانون حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به دلیل درآمدهای بالایی که دارند، لازم الاجرا است. به این ترتیب کلیه بازیگران ، تهیه کنندگان و افراد هنرمند که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت هنری می‌پردازند، اگر درآمدشان بیشتر از 200 میلیون تومان است باید مالیات درآمد بیشتراز این مبلغ را بپردازند. در واقع محاسبه مالیات هنرمندان و بازیگران با درآمد بیش از 200 میلیون تومان از سال 1401 اجباری است.

 

مصوبه جنجالی

در راستای برقراری عدالت اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، الحاقیه‌ای به بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم افزودند؛ بر این اساس درآمد کلیه فعالان حوزه فرهنگ و هنر که با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به فعالیت می‌کنند، از جمله:

  • فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی
  • فعالیت‌های هنری از جمله بازیگری

 

صرفا تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان (۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال) در سال از پرداخت مالیات معاف خواهد بود؛ درآمد مازاد بر این میزان بر اساس نرخ‌های مشخص شده در

  • ماده ۱۰۵ ق.م.م (برای اشخاص حقوقی)
  • ماده ۱۳۱ ق.م.م (برای اشخاص حقیقی)

 

مشمول مالیات خواهد بود. به این ترتیب، از ابتدای سال ۱۴۰۰، هنرمندان و بازیگران و سلبریتی ها با درآمد بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان در سال مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

 

مالیات هنرمندان چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات سالیانه هنرمندان و بازیگران باتوجه‌به نکات گفته شده توسط اداره مالیاتی بر اساس عوامل و نیز مستندات مشخصی تعیین می‌گردد. از عوامل مؤثر در محاسبه مالیات هنرمندان چند فاکتور از همه مهم‌تر است:

  • جمع درآمد سالانه وی از اجرایی کردن پروژه‌های هنری مختلف
  • هزینه‌های قابل قبول مالیاتی هنرمند
  • معافیت‌های مالیاتی برای هنرمند

اظهارنامه مالیاتی هنرمندان با استفاده از فاکتورهای بالا قابل محاسبه است.

 

شرط استفاده از معافیت مالیاتی هنرمندان

کلیه هنرمندان از جمله بازیگران باید در تمامی مراحل از معافیت مالیاتی گرفته تا نرخ صفر و یا نرسیدن به حد نصاب پرداخت مالیات، کلیه تکالیف مالیاتی خود را در زمان مقرر انجام دهند؛ به عبارت دیگر، شرط استفاده از سقف معافیت مالیات هنرمندان عبارتند از:

  • تشکیل پرونده مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه عملکرد در زمان مقرر
  • نگهداری و ارائه کلیه اسناد و مدارک مربوط به درآمد و هزینه‌ها
  • انجام سایر تکالیف مالیاتی متناسب با فعالیت اقتصادی آنها

 

دوستان خوب هنرمند باید بدانند که معافیت برای پرداخت مالیات است نه انجام تکالیف مالیاتی؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت در صورتی که شما تکالیف خود را دقیق و در زمان مقرر انجام دهید، از پرداخت مالیات معاف خواهید شد.

 

ضرورت تکمیل اظهارنامه مالیاتی برای هنرمندان

نکته قابل توجه برای تمامی هنرمندان آن است که درست است که هنرمندان با درآمد بالای 200 میلیون تومان موظف به پرداخت مالیات هستند اما این نکته به معنی آن نیست که هنرمندان با درآمد کمتر از 200 میلیون تومان موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیستند. به موجب قوانین مالیات مستقیم کلیه هنرمندانی که با مجوز وزارت ارشاد مشغول به فعالیت می‌باشند،باید در پایان سال مالی نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند. عدم انجام تکالیف مالیاتی و عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی به معنای حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در آن سال مالی تلقی می‌گردد. در واقع شرط برخورداری از معافیت مالیاتی هنرمندان، ارائه اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک مربوطه در زمان مقرر است. در صورت عدم انجام تکالیف هنرمندان جریمه می‌شوند و فرآیند حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به صورت خودکار طی می‌شود. لازم به ذکر است که اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیز به واسطه درآمد بالایی که دارند باید قوانین مالیات اینفلوئنسرها را بپذیرند و نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند .

 

زنگ تفریح 

سینمای ایران و جهان برای آگاهی بخشی و پیشگیری از فساد مالی، فعالیت‌های گسترده‌ای زمینه چالش‌های حسابداری و مالیاتی انجام داده است. به این منظور فیلم‌های سینمایی زیادی از بهترین آثار جهان ساخته و اکران شده است؛ که برخی از آنها بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده‌اند. 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید