همه چیز درباره مالیات شرکتهای تعاونی و معافیت مالیاتی آن

شرکت‌های تعاونی شرکت‌هایی هستند که تمام یا حداقل ۵١% سرمایه به وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار می‌گیرد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می‌توانند جهت اجرای بند ٢ اصل ۴٣ قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات اجاره، اجاره به شرط تملیک، شرط فروش اقساطی و صلح اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکت‌های تعاونی نمایند بدون آنکه عضو باشند.

 

تعریف معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی در واقع نوعی خروج قانونی مؤدی از پرداخت مالیات است. مهمترین اصل در پرداخت مالیات، اصل قانونی بودن مالیات است. یعنی مواردی که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و همچنین تعیین میزان و نحوه پرداخت مالیات که توسط قانون انجام می‌شود. معافیت مالیاتی نیز از این امر مستثنی نیست. در واقع معافیت مالیاتی نوعی بخشودگی قانونی است که مؤدی مالیاتی را از پرداخت مالیات به طور کلی یا جزئی، دائم یا موقت، معاف می‌کند.

 

 

نرخ مالیات شرکت های تعاونی

نحوه محاسبه مالیات شرکتهای تعاونی به صورت زیر است:

  •  10% ازدرآمد مشمول مالیات شرکتهای تعاونی با توجه به قوانین معافیت آنها به نام مالیات شرکت پرداخت می‌شود.
  •  15% از درآمد منظور شده در آخرین ترازنامه که معادل 6% از سود سهام تقسیم شده بین اعضا است نیز به نام مالیات شرکت پرداخت می‌شود.
  •  15% از درآمد مازاد برگشتی برای تقسیم بین اعضا نیز به نام مالیات شرکت پرداخت می‌شود.
  •  25% از درآمد باقی مانده که شامل مالیات می‌شود هم به نام مالیات شرکت قابل پرداخت است.

 

شرایط معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی

برخی از شرکتهای تعاونی به دلیل نوع فعالیت خود معاف از پرداخت مالیات هستند اما به هر حال چه معاف از مالیات باشند چه مشمول باید گزارشات خود را به درستی و به موقع ارائه دهند.

شرکت‌های تعاونی مکلف هستند که اظهارنامه و حساب سود و زیان خود را در پایان تیر ماه هر سال به اداره مالیات تسلیم کنند.

برخی از شرکت‌های تعاونی از معافیت مالیاتی کامل و برخی دیگر از معافیت مالیاتی جزئی بهره مند هستند که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

 

شروط برخورداری از معافیت مالیاتی برای شرکت‌ها

ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، در موعد مقرر به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌نماید، شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین است و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، دفاتر و یا اسناد و مدارک مذکور، مؤدی مطابق احکام و ضوابط این قانون مشمول مالیات، جریمه و مجازات مقرر می‌شود.

بنابراین شروط برخورداری از معافیت مالیاتی به طور خلاصه از این قرار است:

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی؛
  • ارائه دفاتر و اسناد و مدارک نشان‌دهنده درآمد و دارایی شخص حقوقی؛
  • رعایت موعد تحویل اظهارنامه و ترتیبات مقرر توسط سازمان امور مالیاتی کشور.

 

 

شرکتهای تعاونی روستایی، عشایری

 طبق ماده 133 ق م م، صد در صد درآمد شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه‌های آنها از مالیات معاف است.

 

معافیت مالیاتی شرکتهای تعاونی تولیدی

 طبق ماده 142 قانون مالیات مستقیم، درآمد شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی از پرداخت مالیات معاف است.

 

کلام آخر

با مطالعه مطلب فوق با نحوه پرداخت و همچنین معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی آشنا شدیم اما برای درک بهتر این موضوع لازم است تا آموزش مالیات را به خوبی پشت سر گذاشته و در پرداخت مالیات شرکت های تعاونی به بهترین نحو عمل کنیم و با استفاده از قانونهای مالیاتی مرتبط از معافیت آنها بهره مند شویم.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید