خوداظهاری مالیاتی چیست و چگونه انجام می شود؟

خوداظهاری مالیاتی چیست و چگونه انجام می شود؟

 

در قانون مالیات های مستقیم یکی از اهدافی که صورت می گیرد شفاف سازی و معین کردن معافیت های مالیاتی است که باعث می شود مودیان مالیاتی مشارکت حداکثری داشته باشند. در مقاله خود اظهاری مالیاتی چیست، شما با نحوه تنظیم فرم خوداظهاری مالیاتی و نحوه کسب و دسترسی اطلاعاتی مثل سود و زیان شرکت و … آشنا خواهید شد. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که فرم خود اظهاری چیست و خود اظهار در قانون مالیات های مستقیم به چه کسی گفته می شود.

 

خود اظهاری به چه معنا است؟

خود اظهاری در معنی لغوی، اطلاعاتی است که توسط جواب ‌های سوال شونده و با اظهار خود او بدست می‌آید، که در مواردی مورد راستی آزمایی نیز قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، بسیاری از کشور ها برای محاسبه و دریافت مالیات از روش خود اظهاری استفاده می‌کنند. در ایران نیز از سال ۱۳۸۱ طبق قانون مالیات مستقیم، از خود اظهاری مالیاتی، به عنوان روش جمع‌آوری اطلاعات برای محاسبه مالیات مودیان استفاده می‌شود. بدین شکل، مودی بدون دخالت ممیزان مالیاتی، اطلاعات مالی شامل، سود و زیان، بدهی و به طور کلی، تمام فعالیت‌ های اقتصادی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می ‌دهد.

 

ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم:

در این ماده صاحبان مشاغل (حقیقی و حقوقی) از نظر درآمد مشمول مالیات به 3 دسته الف ، ب ، ج تقسیم می شوند . صاحبان مشاغل بند الف که مکلفند رویدادهای مالی خود را در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت ثبت کنند و بر اساس استانداردهای حسابداری تنظیم نمایند.

صاحبان مشاغل بند ب ، مکلفند  رویدادهای مالی خودرا در دفاتر د رآمد و هزینه ثبت کنند . و در بند ج افرادی جزء بند الف و ب نیستند باید خلاصه صورت درآمد و هزینه خود را طبق نمونه اعلام شده سازمان امور مالیاتی تنظیم نمایند . که در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم این ماده حذف و بجای آن اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم در گروه بندی اول ، دوم و سوم مطرح می شود.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله جریمه عدم تسلیم اظهارنامه را مطالعه کنید

 

 

 

ارائه فرم خوداظهاری مشمول چه کسانی می‌باشد؟

بر اساس قانون، کلیه اشخاصی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند و کسب درآمد می‌ کنند، در صورتی که معاف از پرداخت مالیات نباشند، باید خوداظهاری مالیاتی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند.

  • اشخاص حقوقی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند و درآمد کسب می ‌کنند.
  • اشخاص حقیقی که در ایران کسب و کاری داشته و از آن راه درآمد بدست می ‌آورند.
  • کلیه اشخاصی که تابعیت ایرانی داشته و در ایران ساکن هستند اما در خارج کشور کسب درآمد می ‌کنند.
  • تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که تابعیت ایرانی داشته اما در خارج مرز ها ساکن می ‌باشند و در داخل مرز های ایران فعالیت اقتصادی دارند.
  • کلیه اشخاص با تابعیت غیر ایرانی که در داخل ایران کسب در آمد می ‌کنند.

 

شرایط خود اظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی

دستورالعمل خوداظهاری در راستای ماده 158 و آگهی اعلام شده در نیمه اول سال 1390، طرح خوداظهاری را برای کلیه مشاغل الف ، ب ، ج طبق شرایط خاصی مشخص نموده است. برخی از شرایط خود اظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی عبارتند از:

  1. تسلیم اظهارنامه عملکرد در موعد مقرر ( 31/04/1391 )
  2. ثبت صحیح اطلاعات و مشخصات هویتی مانند شماره ملی ، کدپستی و …
  3. اظهارنامه باید یکی از 3 حالت فوق را داشته باشد ، ترازنامه و سود وزیان ، حساب درآمد و هزینه ، خلاصه وضعیت درآمد و هزینه
  4. دفاتر قانونی اعم از روزنامه ، کل یا درآمد و هزینه تا تاریخ 30/11/1390 پلمپ شده باشد .
  5. تا تاریخ 30/08/1391 جهت دریافت شماره اقتصادی اقدام شده باشد .
  6. ثبت نام و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

 

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید