راهنمای تصویری اصلاح صورت معاملات فصلی

 

در صورتی که گزارشات خود را به صورت غیر آنلاین ارسال می کنید پس از اجرای نرم افزار، به بخشی که قصد اصلاح دارید (خرید، فروش و …) مراجعه کنید و مورد اشتباه را انتخاب کرده و اطلاعات صحیح را وارد و ذخیره کنید. برای حذف مورد اشتباه هم می‎توانید با استفاده از گزینه های موجود در نرم افزار اقدام کنید. در صورت نیاز به اضافه کردن مورد جدید، پس از انتخاب بخش و فصل مربوطه، مشخصات و مبالغ را وارد و ذخیره کرده و پس از کنترل نهایی گزارشات را ارسال کنید.

 

راهنمای ویرایش اطلاعات ثبت شده در سامانه معاملات فصلی ( ۱۶۹ )

توجه داشته باشید با استناد به مفاد ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم تبعات مالیاتی هر گونه ویرایش یا حذف رکورد های اطلاعاتی به صورت اشتباه یا غیر واقعی، متوجه ویرایش کننده بوده و در هر حال در پرداخت مالیات و جرایم متعلقه مسئولیت تضامنی خواهد داشت!


در صورتیکه اطلاعات خود را با نام کاربری ارسال کرده اید جهت دسترسی به اطلاعات مستقیما از بخش گزارش خرید،فروش،قرارداد و امتناع استفاده نمایید و در صورتیکه توسط لوح فشرده اعلام کرده اید به بخش مشاهده ی سوابق مراجعه نمایید.

 

اشتباهات و ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی از نظر زمانی

اشتباهات در ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی را از نظر زمانی می‌توان به دو دسته زیر تقسیم نمود:

♦️ پیش از ارسال گزارش خرید و فروش فصلی

♦️ پس از ارسال گزارش خرید و فروش فصلی

 

در پاسخ به این سوال که آیا امکان ویرایش صورت معاملات فصلی هست یا خیر می‌توان گفت در صورتی که اشتباهات پیش از ارسال گزارش ها و دریافت کد رهگیری تشخیص داده شود می‌توان مبالغ اشتباه را اصلاح نمود و موضوعات فراموش شده را به سایر اطلاعات اضافه و گزارش را اصلاح نموده و ارسال کنیم. درنظر داشته باشید در صورتی که معاملات فصلی ثبت نهایی شده و کد رهگیری دریافت کرده باشیم هر رکورد از گزارش تنها یکبار قابلیت اصلاح دارد. 

 

صورت معاملات فصلی چیست؟

 صورت معاملات فصلی در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به شکل شفاف و واضحی توضیح داده شده است. در این ماده به سه نکته اساسی اشاره شده و به‌خوبی موضوعات را مشخص کرده است:

  1. همه سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی که خریدوفروش دارند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه پس از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. آن چیزی که دارای اهمیت بسیاری است، ارسال به‌موقع آن توسط حسابداران است چرا که تأخیر در ارسال آن، می‌تواند منجر به پرداخت جریمه توسط آن سازمان شود.
  2. نکته بعدی در ارتباط با معاملات کوچک است که اگر مبلغ آن‌ها تا ده درصد حدنصاب تعیین شده باشد، نیازی به ارسال ماهانه ندارد و شرکت‌ها می‌توانند فهرست این دسته از معاملات را به شکل تجمیعی و هر سه ماه یکبار به سازمان مالیاتی ارسال نمایند.
  3. اما نکته پایانی که از اهمیت بسیاری برخوردار است سازمان‌هایی که اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی می‌کنند، باید کارت اقتصادی را دریافت کرده باشند و کد اقتصادی خود را ارائه نمایند تا مورد پذیرش قرار گیرند. بدون داشتن کد اقتصادی ارسال هیچ مستنداتی از سمت مودی مورد پذیرش نیست.

 

ویرایش گزارشات فصلی بعد از ثبت نهایی

زمانی که گزارش فصلی ثبت نهایی شده باشد و کد رهگیری دریافت کرده باشید و نیاز به اصلاح یا حذف یکی از موارد ثبت شده در گزارش باشد، در ابتدا باید با نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه صورت معاملات فصلی شد و سال و فصلی که قصد اصلاح اطلاعات آن را داریم انتخاب نمود.

 

ویرایش گزارش فصلی

ویرایش گزارش های خرید و فروش فصلی بعد از ثبت نهایی

 

بعد از کلیک روی گزارش مدنظر در صفحه زیر اطلاعات کلی گزارش ثبت شده نمایان می‌شود، که باید روی نمایش جزئیات کلیک کرد.

 

راهنمای تصویری اصلاح صورت معاملات فصلی

نمایش جزئیات

 

پس از انجام این کار موارد ثبت شده در گزارش نمایان می‌شود که باید روی رکوردی که قصد اصلاح آن را دارید کلیک شود.

 

نمایش جزئیات گزارش خرید

 

پس از انجام این کار صفحه ای باز خواهد شد که در آن مشخصات طرف حساب، ارزش افزوده، مبلغ فاکتور و…که قبلا ثبت شده است نمایش داده می‌شود. پس از اصلاح هر مورد از اطلاعات ثبت شده در انتهای صفحه گزینه “با ویرایش موافقم” را انتخاب و در انتها گزینه ثبت را کلیک نمایید. در صورتی که قصد حذف قسمت انتخاب شده را دارید باید در انتها گزینه “با حذف موافقم” را انتخاب و گزینه حذف را کلیک نمود. با انجام اعمال گفته شده در موارد فوق می‌توان موارد مد نظر حذف یا اصلاح نمود.

در صورتی که قبلا این گزارش ارسال شده باشد نیازی به ثبت نهایی نیست.، نتیجه اصلاح یا حذف قابل رویت است.

 

حذف یا ویرایش گزارش فصلی ارسال شده

نتیجه اصلاح یا حذف گزارش فصلی

 

اگر مودیان قصد اضافه نمودن مورد جدید را به گزارش ارسال شده داشته باشند نمی‌توانند آن را در گزارش خرید و فروش فصلی که ثبت نهایی شده است ارسال کنند. در این حالت برای اضافه کردن مورد جدید باید دوره ای را که مبالغ جا افتاده در آن بازه قرار دارد ایجاد کنند و بعد از آن مورد مد نظر را وارد کرده سپس ذخیره و ثبت نهایی کنند. در این حالت مودیان بابت آن فصل، دو مورد گزارش ثبت نهایی شده خواهند داشت که جمع آنها نشان دهنده مقدار خرید، فروش و …است.

 

اصلاح صورت معاملات فصلی

 

جریمه اصلاح معاملات فصلی

مهلت زمان رسیدگی به جرائم موضوع ماده ۱۶۹ برای هر سال (فارغ از دوره های زمانی تسلیم فهرست هر سال) با توجه به مقررات ماده ۱۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم ، پنج (۵) سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال مربوط حسب مورد خواهد بود.

 زمانی که مودیان گزارشات را بعد از پایان مهلت ارسال معاملات فصلی ثبت کنند و یا اینکه در گزارشات فصلی اصلاحی مبلغ معاملات ثبت شده بیشتر از معاملاتی باشد که در گزارش فصلی اصلی وجود دارد، به دلیل تاخیر در ثبت معاملات معادل 1% مشمول جریمه خواهند شد. به عبارتی در صورتی که دو مورد زیر در زمان اصلاح گزارشات فصلی وجود داشته باشد مودیان مشمول جریمه می‌شوند:

♦️ در گزارشات اصلاحی، مبالغ اصلاح شده بیشتر از معاملات ثبت شده قبلی باشد

♦️ اصلاح گزارشات فصلی بعد از پایان مهلت ارسال انجام شده باشد

 

اصلاح صورت معاملات فصلی چگونه انجام می‌شود؟

مؤدیانی که اطلاعات معاملات فصلی را به صورت برخط (Online) یا غیر برخط (Offline) یا به صورت لوح فشرده از طریق سامانه ارسال یا تحویل ادارات کل امورمالیاتی نموده‌اند؛ برای اصلاح اطلاعات می‌بایستی شرح اصلاحات با ذکر جزئیات به انضمام رسید نهایی ارسال اطلاعات را طی یک نامه به اداره کل امور مالیاتی مربوطه اعلام نمایند تا اداره کل وفق مقررات نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام نماید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید