حسابرس کیست؟ نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی در سال 1402

حسابرس کیست

 

حسابرسی محصول فرآیند سرمایه داری است و رشد و توسعه خود را در پیشرفت و توسعه نظام سرمایه داری می داند. هرچقدر نظام سرمایه داری پیچیده تر باشد، حیطه خدمات حسابرسی گسترده تر شده به طوری که با بررسی اجمالی خدمات ارائه شده توسط موسسات بزرگ حسابرسی، موارد بسیار زیادی در راستای خدمت توسط حسابرسان جهانی ارائه می شود که در ایران به تبع اقتصاد توسعه نیافته، خدمات حسابرسی حداکثر در خدمات حسابرسی مالی، مالیاتی و عملیاتی خلاصه می شود.

جامعه حسابداران رسمی ایران برای تعیین حق‌الزحمه‌ پایه‌ خدمات حسابرسی، هر ساله نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی را پس از بررسی شرایط اقتصادی جامعه، تعیین می‌کند.

 

 

حسابرس کیست؟

حسابرس (Auditor) ارزیاب گزارشات مالی و اسناد حسابداری است. حسابرس کلیه اسناد مالی و حسابرسی را بررسی می‌کند تا هم درستی آن را بسنجد و هم در صورت مشاهده اشتباه یا تقلب، آن را گزارش دهد؛ بنابراین صحت‌سنجی، کشف اشتباه یا تقلب و ارائه اظهارنظر ازجمله وظایف حسابرس است.

 

عوامل تاثیر گذار بر حق الزحمه حسابرسی

هزینه حسابرسی به آیتم های مختلفی بستگی دارد که حسابرس قبل از استناد به حسابرسی و پذیرش انجام حسابرسی باید به آنها توجه کند. برخی از آنها شامل:

  1. کیفیت گزارش حسابرسی
  2. نوع حسابرسی: شامل حسابرسی قانونی، حسابرسی داخلی، حسابرسی مالیات بر ارزش افزوده و…
  3. حجم کار
  4. سود شرکت
  5. هزینه های حین انجام حسابرسی

 

انواع حسابرسی

1(حسابرسی صورتهای مالی: مفهوم حسابرسی صورتهای مالی به مطابقت صورتهای مالی با مجموعه ای از استانداردها)استانداردهای حسابرسی( داللت دارد. حسابرسی صورتهای مالی شامل حسابرسی ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقدو صورت سودو زیان جامع است.خصوصیات حسابرسی صورتهای مالی: الف( حسابرسان نسبت به واحد تجاری استقالل دارند. ب(مبنای اظهار نظر حسابرس، رسیدگی های نمونه ای و آزمایشی است. ج(اظهار نظر حسابرس درمورد کلیت صورتهای مالی است نه در مورد عنصر خاصی از صورتهای مالی. د( گزارش حسابرسی برای اشخاص و گروه های مختلفی صادر می شود. 2( حسابرسی رعایت: به بررسی میزان پایبندی واحدهای تجاری ، به مجموعه ای از استانداردها یا مقررات وضع شده از طرف مقامات مجاز، مندرجات قراردادها، مقررات قانونی یا خط مشی از پیش تعیین شده، حسابرسی رعایت گفته می شود.

 

آیا حداقل حقوق اعلام شده توسط وزارت کار در هر سال، برای تعیین نرخ حسابرسی تاثیر دارد؟

وفق مقررات ماده ۲۷۲ ق.م.م شرکت هایی که دارای شرایط مندرج در این ماده و آیین نامه آن هستند ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ‌ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه می‌باشند.

اگر می خواهید بدانید که چه نکاتی برای حسابرس مستقل بیشتر اهمیت دارد، چه نکاتی در گزارش حسابرسی درج می شود، چگونه گزارش حسابرسی مطلوب تری داشته باشید و همچنین اثر گزارش حسابرس در رسیدگی مالیاتی سالانه چیست مطلب نحوه استفاده از گزارش حسابرس در امور حسابداری را از دست ندهید.

طبق ماده ۴  آیین نامه تعیین حق الزحمه پایه خدمات حسابرسی، نرخ حق الزحمه ساعتی برای رتبه شغلی کمک حسابرس، به عنوان نرح حق الزحمه پایه برای تعیین نرخ حق الزحمه ساعتی سایر رتبه های حسابرسی، براساس جدول حداقل حقوق و مزایای اعلام شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی در هر سال تعیین می‌شود.

 

 

پیشنهاد میشود مقاله نرخ حق‌ الزحمه خدمات حسابرسی در سال 1402 را هم طالعه کنید

 

 

خدمات حسابرسی

قانون استفاده از خدمات حسابداران رسمی، عمده خدمات حسابرسی، شامل حسابرسی و بازرسی انواع شرکتها می باشد. اساسنامه جامعه حسابدران رسمی ایران به عنوان مهم ترین سند و چشم انداز این حرفه نیز خدمات تخصصی و حرفه ای را شامل موارد ذیل دانسته است: الف( خدمات حسابرسی شامل انواع حسابرسی. ب( بازرسی قانونی . ج( مشاوره مدیریت مالی. د(طراحی و پیاده سازی سیستم مالی. ه( خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی. و( نظارت بر تصفیه. ز( خدماتی که توسط دادگاهها و مراجع قضایی در چارچوب موارد فوق الذکر ارجاع و توسط حسابدار رسمی پذیرفته می شود.

 

 وظایف کمک حسابرس

تحت نظارت مستقیم و دائمی حسابرسان ارشد و سرپرستان کار، امور محول را انجام می‌دهد.

 

وظایف حسابرس

رسیدگی به اقلام صورتهای مالی بررسی شده توسط حسابرس ارشد و سرپرست را بر عهده دارد.

 

وظایف حسابرس ارشد

  1. زمانبندی رسیدگی به قسمت های مختلف صورتهای مالی
  2. بررسی کاربرگهای تکمیل شده توسط حسابرسان و کمک حسابرسان
  3. ارائه آموزش ضمن کار به حسابرسان و کمک حسابرسان و نظارت بر آنان

 

وظایف سرپرست

  1. تقسیم کار بین حسابرسان ارشد، حسابرسان و کمک حسابرسان
  2. بررسی کاربرگ های تکمیل شده
  3. نظارت بر اعمال صحیح استانداردهای اجرای عملیات
  4. 4.   ارزیابی کارایی کارکنان حسابرسی
  5. تنظیم پیش نویس گزارش حسابرسی
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید