حق بیمه تامین اجتماعی سال 1402 چگونه است؟

حق بیمه تامین اجتماعی سال 1402 چگونه است؟

 

حق بیمه تامین اجتماعی ، وجهی است که از سوی کارفرما، به طور ماهیانه، جهت استفاده کارگر از مزایای بیمه تامین اجتماعی، به این سازمان، پرداخت می شود. فرمول محاسبه نرخ هزینه حق بیمه، بر اساس پایه حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن هر فرد در سال جدید، صورت می گیرد. نرخ حق بیمه سال 1402، برای ماه های 30 روزه، مبلغ 17,039,250 ریال و ماه های 31 روزه، 17,457,225 ریال می باشد.

 

حق بیمه تامین اجتماعی 1402

همان طور که میدانید پایه حقوق 1402 نسبت به سال گذشته ۵۷٫۴ درصد افزایش داشته است و به تبع حق بیمه تامین اجتماعی 1402 نیز افزایش خواهد داشت. نرخ بیمه اختیاری و آزاد 1402 به صورت زیر خواهد بود:

 

نوع بیمه و درصدتعهداتمبلغ در ماه های ۳۱ روزه شش ماهه اول سالمبلغ در ماه های ۳۰ روزه شش ماهه دوم سال
مشاغل آزاد ۱۸ درصداز کار افتادگی، بازنشستگی و فوت۷۷۷/۴۳۳ تومان۷۵۲/۳۵۵ تومان
مشاغل آزاد ۱۴ درصدقبل و بعد از فوت، بازنشستگی۶۰۴/۶۷۰ تومان۵۸۵/۱۶۵ تومان
مشاغل آزاد ۱۲ درصدفوت و بعد از آن، بازنشستگی۵۱۸/۲۸۹ تومان۵۰۱/۵۷۰ تومان

 

 در این میان از جانب سازمان تامین اجتماعی مبلغی به عنوان سرانه درمان افراد اعلام نشده است و بر این اساس برای هر فرد مبلغ ۷۱/۶۰۰ تومان در نظر گرفته میشود. همان طور که گفته شد حق بیمه بر اساس حقوق و حق السعی دریافتی تعیین میشود .

 

 

 

پیشنهاد میکنیم مقاله حق السعی چیست را هم  مطالعه کنید

 

 

 

حق بیمه اختیاری سال 1402 

سوالی که برای اقشار مختلف جامعه به وجود میاید این است که حق بیمه اختیاری سال 1402 چقدر است و نرخ بیمه آزاد و اختیاری 1402 بر چه اساسی تعیین میشود.

عوامل مختلفی تعیین کننده نرخ بیمه اختیاری هستند و بر اساس حق مسکن ، میزان حقوق دریافتی و … این نرخ در سال های مختلف تغییر پیدا میکند. فرمول محاسبه حق بیمه اختیاری 1402 تفاوتی با سال 1401 و سال های گذشته ندارد و بر این اساس نرخ بیمه آزاد و اختیاری 1402 به صورت ز یر میباشد:

  • در ماه های ۳۰ روزه حق بیمه به صورت زیر است.
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت
۱۱/۱۱۶/۴۸۵ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما (سهم کارفرما)۸/۵۲۲/۶۳۹ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر (سهم کارگر)۲/۵۹۳/۸۴۷ ﷼

 

  • در ماه های ۳۱ روزه حق بیمه به صورت زیر است.
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت۱۱/۳۸۲/۰۳۵ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما (سهم کارفرما)۸/۷۲۶/۲۲۶ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر (سهم کارگر)۲/۶۵۵/۸۰۸ ﷼

 

با این اوصاف در صورتی که فردی قصد داشته باشد به صورت اختیاری خود را بیمه کند میتواند بر اساس جدول زیر از حق بیمه اختیاری سال 1402 مطلع شود. نرخ بیمه آزاد 1402 به صورت زیر است:

 

عنوانمبلغ در ۶ ماهه اول سال
مشاغل نرخ ۱۲ درصد۵۱۸/۲۸۹ تومان
مشاغل نرخ ۱۴ درصد۶۰۴/۶۷۰ تومان
مشاغل نرخ ۱۸ درصد۷۷۷/۴۳۳ تومان
بیمه اختیاری با ۱/۲ حداقل دستمزد۱/۳۹۹/۳۸۰ تومان

 

به این ترتیب در صورتی که بخواهید از بیمه اختیاری استفاده کنید باید مبلغ ۱/۳۹۹/۳۸۰ تومان را به عنوان حق بیمه آزاد پرداخت کنید.

 

حق بیمه تامین اجتماعی 1402 رانندگان

رانندگان درون شهری و برون شهری نیز میتوانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. بر این اساس حق بیمه تامین اجتماعی 1402 رانندگان در نیمه اول سال 1402 به شرح زیر است:

حق بیمه رانندگان با کمک دولت

رانندگان دورون شهری۶۴۰/۹۶۷ تومان
رانندگان برون شهری سبک۵۷۵/۵۰۷ تومان
رانندگان برون شهری سنگین۸۷۴/۰۴۷ تومان

 

 

حق بیمه رانندگان بدون کمک دولت

رانندگان دورون شهری۱/۲۸۱/۹۳۴ تومان
رانندگان برون شهری سبک۱/۵۱۵/۰۱۴ تومان
رانندگان برون شهری سنگین۱/۷۴۸/۰۹۴ تومان

 

بر این اساس رانندگان نیز میتوانند با کمک دولت و یا بدون کمک دولت با پرداخت هزینه ای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.

 

حق بیمه کارگران ساختمانی 1402 

با راه اندازی این صفحه بیشترین سوالی که با ان رو به رو بودیم این بود که حق بیمه کارگران ساختمانی 1402  چقدر است و نرخ بیمه کارگران ساختمانی 1402 به چه صورت محاسبه میشود.

همان طور که اشاره شد به طور کلی حق بیمه بر اساس میزان حقوق دریافتی تعیین میشود و همان طور که میدانید از حقوق پایه افراد مبلغی نیز به عنوان مالیات کسر میشود اما در اینجا منظور نهایت حقوق دریافتی اشخاص میباشد.(اگر نمیدانید مالیات حقوق بر چه اساسی محاسبه میشود و چه کسانی از مالیات حقوق معاف هستند .

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله مالیات حقوق 1402 را  هم مطالعه کنید.

 

 

 

بر اساس قانون حق بیمه کارگران ساختمانی 1402 برای کارگری که به عنوان استاد کار مشغول به کار است ۱/۴ دستمزد، برای کارگر نیمه ماهر حق بیمه برابر با ۱/۳ دستمزد و برای کارگر عمومی حق بیمه کارگر ساختمانی برابر با ۱/۲ دستمزد خواهد بود.

براین اساس حق بیمه کارگران ساختمانی 1402 به این ترتیب تعیین میشود:

 

 

  • حق بیمه کارگران ساختمانی 1402 برای ماه های ۳۱ روزه
نوع کارگرمبنای محاسبه حق بیمهمبلغ حق بیمه کارگر
کارگر ماهر۱/۴ حداقل دستمزد۴۲۳۰۰۰ تومان
کارگر نیمه ماهر۱/۳ حداقل دستمزد۳۹۳۰۰۰ تومان
کارگر عمومی۱/۲ حداقل دستمزد۳۶۳۰۰۰ تومان

 

  • حق بیمه کارگران ساختمانی 1402 برای ماه های ۳۰ روزه
نوع کارگرمبنای محاسبه حق بیمهمبلغ حق بیمه کارگر
کارگر ماهر۱/۴ حداقل دستمزد۴۱۰۰۰۰ تومان
کارگر نیمه ماهر۱/۳ حداقل دستمزد۳۸۰۰۰۰ تومان
کارگر عمومی۱/۲ حداقل دستمزد۳۵۱۰۰۰ تومان

 

البته باید دقت داشته باشید که به طور کلی کارگر ساختمانی که در پروژه های ساخت املاک حاضر است مشمول قوانین خاص بیمه ای که به تصویب رسیده است نمیشود.

به طور کلی میتوان گفت نرخ مبنای کسر حق بیمه برای کارگران ۷ درصد میباشد که این ۷ درصد باید از دستمزدی که کارگران به صورت ماهیانه دریافت میکنند کسر شود و به سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت گردد.

 

نحوه اطلاع از سوابق بیمه تامین اجتماعی

گاهی پیش میاید که از حقوق کارگران مبلغی به عنوان حق بیمه کسر میشود اما بعد از مدتی با بررسی های صورت گرفته مشخص بیمه برای شخص رد نشده است.

یکی از راحت ترین کار هایی که میتوانید برای بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی از آن استفاده کنید بررسی سایت رسمی بیمه تامین اجتماعی است.

شما با ورود و ثبت نام در سایت account.tamin.ir میتوانید با کد ملی خود یک پروفایل در این سایت ایجاد کنید که بر اساس سوابقی که برای این کد ملی حق بیمه رد شده است سوابق بیمه خود را مشاهده کنید.

در هنگام ثبت نام در این سایت از شما اطلاعات هویتی دریافت میشود و شما با وراد کردن این اطلاعات میتوانید پروفایل شخصی بسازید و به آن دسترسی پیدا کنید.

برای مشاهده سوابق بیمه خود باید بعد از ثبت نام گزینه خدمات سابقه > کلیه سوابق را از منو انتخاب کنید.

صفحه ای برای شما باز میشود که میتوانید دراین صفحه کلیه سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را مشاهده کنید. شما میتوانید از این صفحه تعداد ماه هایی که برای شما بیمه رد نشده است را بررسی کنید و از راه های قانونی علت آن را جویا شده و پیگیری لازم را به عمل آورید.

 

 

نحوه محاسبه حق بیمه سال 1402

همان طور که اشاره کردیم نحوه محاسبه حق بیمه در سال های مختلف یکسان میباشد و فرمول محاسبه نرخ بیمه در سال های مختلف تفاوتی ندارد و آنچه سبب تفاوت حق بیمه در سال های مختلف میشود تفاوت پایه حقوق ها در سال های مختلف است.

 

فرمول محاسبه حق بیمه 1402 به صورت زیر است:

(( تعداد روز های کارکرد * پایه حقوق روزانه ) + حق مسکن + بن کارگری ) * سی درصد

شما میتوانید از این فرمول برای محاسبه حق بیمه در سال های مختلف استفاده کنید.

 

 

حق بیمه چیست

حق بیمه مبلغی میباشد که بر اساس فرمول بالا محاسبه میشود و در ازای پرداخت این هزینه به سازمان بیمه تامین اجتماعی افراد میتوانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

بر این اساس کارفرما موظف است بخشی از حقوق کارگر را کسر کند و در مقابل هزینه ای را نیز به عنوان حق کارفرما در بیمه کارگر به این مبلغ اضافه کند و به سازمان بیمه تامین اجتماعی این مبلغ را پرداخت کند.

حاصل جمع این مبالغ تحت عنوان حق بیمه تعریف میشود.

 

سوالات متداول

1- حق بیمه سال 1402 چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه حق بیمه سال 1402 بر اساس پایه حقوق روزانه کارگر و بن کارگری و حق مسکن هر فرد صورت گرفته است که در متن مقاله نیز توضیحات بیشتری در این مورد آورده شده است.

 

2- تعیین نرخ حق بیمه هر سال به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی می توانند بر تعیین نرخ حق بیمه هر سال تاثیر بگذارند که یکی از این عوامل بن کارگری هر فرد می باشد که در متن مقاله در رابطه با دیگر عوامل تاثیر گذار در تعیین نرخ حق بیمه مطالبی آورده شده است. 

 

3- نرخ حق بیمه سال 1402 ​ چقدر است؟

نرخ حق بیمه سال 1402 برای ماه های 30 روزه مبلغ 17039250 ریال و ماه های 31 روزه 17457225 ریال می باشد که در متن مقاله جزئیات میزان نرخ بیمه سال 1402 آورده شده است.

 

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید