ابزار مشتقه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ابزار مشتقه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

جهانی شدن بازارهای مالی منجر به رشد بسیار زیاد حجم و تنوع معاملات شده است و مشتقات مالی عناصر اساسی این رشد بودند. ابزار های مشتقه نقش مفید و مهمی در پوشش و مدیریت ریسک سرمایه گذاری در بورس دارند، اما خطرات زیادی برای ثبات بازارهای مالی و در نتیجه کل اقتصاد به وجود می آورند. از ابزارهای مشتقه برای محافظت و حدس زدن ریسک مرتبط با تجارت و امور مالی استفاده می شود. در این راستا، ابزار مشتقه به تقسیم ریسک بین افراد و گروه های مختلف در اقتصاد کمک می کنند. سرمایه گذاران همچنین می توانند از ابزار مشتقه برای گمانه زنی و انجام فعالیت های آربیتراژی استفاده کنند. در واقع، افرادی که از این مکانیسم استفاده می کنند، بازرگانانی هستند که می خواهند در بازار موقعیتی کسب کنند؛ آن ها شرط بندی می کنند که قیمت دارایی یا کالای اساسی در طول مدت قرارداد در یک جهت خاص حرکت می کند. 

 

ابزار مشتقه:

ابزارهای مشتقه، توافق میان دو طرف معامله (فروشنده و خریدار) محسوب می شود که به موجب آن هر یک از طرفین، کاری برای طرف مقابل انجام می دهد. این قراردادها دارای قیمت هستند. خریدار سعی می کند که تا حد ممکن آن را ارزان تر بخرد و از طرف دیگر، فروشنده سعی می کند تا جایی که می تواند آن را گران تر بفروشد

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بازده سرمایه گذاری را مطالعه کنید

 

 

 

 

بازار های مشتقه و رشد اقتصادی:

این ابزار های مشتقه باعث شدند که بازار های بورسی و همچنین بازار های خارج از بورس، رشد زیادی داشته باشند. آنها از راه بهره بردن از مکانیزم های مالی، ریسک را کاهش داده و فرصت سرمایه گذاری را در بازار اوراق قرضه و سهام با بازدهی بالا ارائه دهد.

محصولات مشتقه، انواعی از ابزار های مالی هستند که قیمت آنها به سایر متغیر های اساسی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • قیمت سهام
  • شاخص ها
  • نرخ بهره
  • نرخ ارز
  • قیمت کالا ها
  • و…

 

در واقع می توان گفت ابزار های مشتقه، بخشی از ابزار های مالی می باشند که با دارایی های پایه در ارتباط می باشند و باعث پوشش ریسک در نوسان قیمت ها در محیط های ناپایدار می شود.

 

 

مزایای ابزار های مشتقه:

استفاده از این ابزارهای مشتقه می‌تواند مزایایی اینچنینی زیر ایجاد نماید:

  1. این ابزارهای مشتقه خرید و فروش ریسک را آسان می‌نمایند و افراد بسیاری این مسئله را در سیستم اقتصادی مناسب می‌پندارند. با آنکه در این منظر برخی سود و برخی متحمل زیان می‌شوند تا زمانی که از معامله اوراق برگرفته در یک محیط عادی، در مقابل ضرر یک فرد، نفر دیگر سود می‌برد مبادلات اوراق برگرفته تأثیری روی سیستم اقتصادی نخواهد داشت.
  2. به عقیده فدرال رزرو استفاده از ابزارهای مشتقه برگرفته اثر رکود اقتصادی را در ابتدای قرن ۲۱ ملایم ساخته‌است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله قرارداد آتی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید