هوش مصنوعی چیست؟ آشنایی با کاربرد آن در حسابداری

هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی در تار و پود زندگی بشر در هم تنیده و با قدرت بی نظیرش دنیا را متحول کرده است. هوش مصنوعی علاوه بر آن که در زمینه­ ساخت نرم افزار و تجهیزات مختلف کاربرد دارد، جایگاه ویژه ­ای در حسابداری و امور مالی نیز پیدا کرده است.

 

هوش مصنوعی چیست:

هوش مصنوعی یکی از جدیدترین و تأثیرگذارترین تکنولوژی‌های حوزه علوم کامپیوتر هست که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی یادگیری، ارزیابی، حل مسئله و تصمیم‌گیری را داشته باشند. مهم‌ترین کاری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد این است که توانایی تصمیم‌گیری مستقل را دارد. این در حالی است که تا کنون نرم‌افزارها و ربات‌ها فقط بر اساس اطلاعاتی که یک انسان به آن‌ها می‌داد می‌توانستند تصمیم‌گیری و عمل کنند.

ربات یا نرم‌افزاری که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده، داده‌های موردنیاز برای تصمیم‌گیری را از منابع مختلف تأمین می‌کند. برای مثال بخشی از این داده‌ها از سمت انسان‌ها تأمین می‌شود و بخشی دیگر از طریق منابع دیگر توسط خود ربات یا نرم‌افزار تأمین می‌شود؛ برای مثال از طریق اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد.

می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت هوش مصنوعی نسبت به سیستم‌های قبلی، توانایی هوش مصنوعی در یادگیری است. در واقع هوش مصنوعی چندان وابسته به انسان‌ها نیست بلکه بر اساس داده‌هایی که مثلاً یک حسابدار یا مدیر مالی به آن می‌دهد و داده‌هایی که خودش جمع‌آوری می‌کند می‌تواند با گذشت زمان مطالب بیشتری را یاد بگیرد و بر مبنای آن تصمیم‌های بهینه‌تری بگیرد. 

 

سیستم خبره:

این سیستم از شاخه های هوش مصنوعی می باشد به وسیله استفاده از منطق، می تواند همپای متخصصان به خدمات تخصصی بپردازد. در واقع این سیستم نرم افزاری در کامپیوتر، نقش تخصصی کارشناسان را دارد و این اطلاعات به صورت مجموعه های اطلاعاتی در کامپیوتر ها گردآوری شده است. سیستم خبره دانش انسانی را به وسیله کامپیوتر، برای حل مسائل تخصصی به کار می برد. این سیستم دانش و استدلال انسانی را در کامپیوتر انجام می دهد.

 

تعهد خرید:

این سیستم برای، تجهیزات ایمنی و اقدامات انجام شده برای کم شدن خطر و روش های سنجش میزان خطر می باشد. بهترین زمان برای طراحی سیستمهای کامپیوتری در این رسته، زمان تمدید بیمه نامه ها می باشد.

 

اندوخته سازی:

به وسیله این سیستم می توانید بسنجید که چقدر از درآمدهای جاری را باید برای مطالبات احتمالی آینده برای جبران خسارت کنار گذاشته شود. در واقع این سیستم مانند ابزاری برای اختصاص همه جانبه و منسجم منابع برای پاسخ دادن به تقاضاهای ناشناخته می باشد.

 

 

بانکداری:

به وسیله این سیستم می توانید، خدمات حواله و انتقال وجوه، عملیات خرید و فروش ارز و دیگر معاملات بانکی را انجام دهید. این سیتم ابزار تحلیل پیچیده ای دارد و عملیات ارزی را ارزیابی می کند و می تواند استراتژی های معاملاتی جایگزینی تحت شرایط مختلف بازار عرضه کند.

 

برنامه های استراتژیک:

اگر چنانچه نقطه شروع و عطف کار مدیریت را برنامه ریزی استراتژیک بدانیم، متوجه اهمیت این سیستم می شویم، زیرا مدیران در انتخاب یک ابزار استراتژیک با محدودیت های بسیار زیادی مواجه می شوند. از جمله این محدودیت ها به زمان، مهارت، منابع مالی، مشاوران تخصصی و … اشاره کرد.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله آیا هوش مصنوعی از تقلب در حسابداری پیشگیری می‌کند؟ را مطالعه کنید

 

 

 

مدیریت تولید و عملیات:

در سال های اخیر، با توجه به صنایع تولید، نیاز به کارایی بیشتر، چرخه عمر کوتاه تر محصولات، انعطاف پذیری بالاتر، کیفیت بیشتر محصول، رضایت مشتری، برآوردن انتظارات مشتری و هزینه کمتر، عملیات تولید دچار تغییر شده است. به وسیله این مدیریت می توانید، چگونگی تغییرات محیط تجاری ودستیابی به مزیت رقابتی را به دست آورید.

 

ارتباطات مالی:

این سیستم می تواند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را پردازش کند و مانند یک حسابدار پاسخگو باشد. به همین دلیل یک شرکت می تواند به وسیله این سیستم، عملیات غید عادی را سریعا متوقف کند و باعث کارایی و اثر بخشی بسایر سریعی بشود.

 

مدیریت بازاریابی:

این سیستم به مدیران در زمینه بازاریابی ومدیریت بازار کمک می کند و به بررسی روند به کارگیری سیستم های خبره در بازار بین المللی می پردازد.

 

شبکه عصبی هوش مصنوعی چیست؟

شبکه های عصبی هوش مصنوعی یا ANNS، شاخه ای از مدل های مربوط به یادگیری ماشین هستند که با استفاده از اصول سازماندهی نورون های موجودات زنده ایجاد شده اند. یک ANN با مجموعه ای از گره های متصل به یکدیگر با نام نورون های مصنوعی ایجاد می شود. اگر بخواهیم مدل هوش مصنوعی را مغز در نظر بگیریم، رشته های عصبی و گره های پردازشی که روند بررسی اطلاعات را دنبال می کنند، شبکه های عصبی هوش مصنوعی نامیده می شود.

دریافت، پردازش و انتقال سیگنال از جمله مهم ترین کاربرد شبکه های عصبی هوش مصنوعی به حساب می آید. هر رشته در این روش پردازش اطلاعات همچون سیناپس های مغزی عمل می کند. این رشته ها، سیگنال های مربوط به خود را دریافت می کنند. در مرحله بعد آنها با استفاده از گره یا نود دیتای ورودی را پردازش کرده و در نهایت آن را در اختیار سایر رشته ها قرار می دهند. معمولا یک شبکه عصبی مربوط به هوش مصنوعی چندین لایه مختلف داشته و هر کدام از این لایه ها، یک سری اهداف خاص را نیز دنبال می نمایند.

 

 

هوش مصنوعی ترکیبی:

هوش مصنوعی مرکب یا Composite artificial intelligence، ترکیبی از چندین مدل مختلف هوش مصنوعی و چند مدل آماری ویژه می باشد. اگر بخواهیم خیلی ساده به سوال هوش مصنوعی مرکب چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم که این مدل هوش مصنوعی، سوالات و مشکلات یک کسب و کار را با ترکیب مفاهیم مذکور در قسمت های قبل حل می کند. 

در این مدل هوش مصنوعی، کارشناسان یک سری تکنیک ها و الگوریتم های ویژه را برای بهبود یادگیری، توسعه دانش و حل مشکلات تجاری یک کسب و کار مورد استفاده قرار می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده، پیشرفت در این حوزه هوش مصنوعی به یک بازه زمانی 3 تا 6 ساله نیاز دارد. چرا که استفاده از پلتفرم های تصمیم گیری برای توسعه این مدل، کمی پیچیده می باشد. البته که کارشناسان و دانشمندان علوم داده همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا سرعت پیشرفت این مدل را افزایش دهند.  

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید