حسابرس مستقل کیست؟ وظایف حسابرس مستقل

حسابرس مستقل کیست؟ وظایف حسابرس مستقل

 

حسابرسی مستقل به حسابرسی گفته می‌شود که توسط افراد یا شرکت‌هایی مستقل و به صورت حرفه‌ای اقدام به ارائه خدمات حسابرسی می‌کنند. معمولا این افراد از جانب مدیران شرکت‌ها فراخوانی می‌شوند و در قالب یک قرارداد اقدام به حسابرسی مالی یک مجموعه می‌کنند.

حسابرس مستقل علاوه‎ بر اظهار نظر نسبت به صحت صورت‌های مالی و پیوست‌های آن، حسابرسی مستقل حاوی مطالعاتی در پیرامون چگونگی جریان امور و ارزیابی مستقلی نسبت به نتایج مالی عملیات و فعالیت‌های سیستم و کنترل‌های داخلی برقرار شده در آن نیز می‌شود.

امروزه بسیاری از حسابداران و حسابرسان در سراسر دنیا با تاسیس موسساتی هر یک از چند حسابدار و حسابرس ماهر و باتجربه مبادرت به انجام حسابرسی مستقل می‌کنند.

 

وظیفه اصلی یک حسابرس مستقل، علاوه بر عملیات حسابرسی و خدمات حسابداری، شامل: تهیه و تنظیم سیستم های حسابداری، برقراری سیستم های مکانیزه الکترونیک، مشاوره در امور مالیاتی و تهیه گزارش های ویژه برای بانک ها، بررسی اوراق بهادار و یا مراجع قضایی می باشد. شرکت های حسابرسی هم به وسیله شخص حسابرس و یا حسابرسان مستقل برای واحدهای اقتصادی و انجام صورت های مالی نیرو اعزام می کنند.

به طور کلی، حسابرس مستقل به صورتهات های مالی بر اساس استاندارها رسیدگی می کند و نسبت به تغییرات وضعیت مالی بر اساس صورت های مالی اظهار نظر می کند. حسابرس مستقل از طرف مدیریت ارشد و سهامداران واحد های اقتصادی برای صحت عملکرد مدیران و عملیات مالی انتخاب می شود و این حسابرس به کلیه قوانین تجاری، مالیاتی، استاندارهای حسابرسی و تخصصی آگاهی دارد.

 

جایگاه حسابرسان در سایر کشورها:

در سال‌های اخیر شرایط بسیار خوبی برای مهاجرت حسابداران و حسابرسان به وجود آمده است. افراد با تحصیلات حسابداری و با تکیه‌بر مهارت و توانایی‌های خود می‌توانند در مشاغلی مانند حسابداری، حسابرسی، بانکداری، تحلیلگر مالی و… مشغول به کار شوند. حسابدار ها در همه کشورهای دنیا معمولا درآمد مناسبی به‌دست می‌آورند. با توجه به کاهش جمعیت و کمبود شدید نیروی کار ماهر در بسیاری از کشورهای سطح یک دنیا، حسابداران می‌توانند موقعیت‌های کاری بسیار مناسبی را پیدا کنند. درآمد مشاغل حسابرسی در سایر کشورها بسیار بیشتر از میانگین بازار حسابرسی ایران خواهد بود.

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله وظایف شرکت های حسابرسی را مطالعه کنید

 

 

 

 

 

وظیفه حسابرسان مستقل:

یکی از دغدغه های مدیران ارشد و صاحبان سرمایه، جلوگیری از هر گونه تقلب و سوءاستفاده مدیران و کارمندان می باشد. به همین دلیل، حسابرسان مستقل، وظیفه کشف هر نوع تقلب و سوء استفاده را دارند.

حسابرس مستقل معمولا، گزارشی بیطرفانه نسبت به بررسی مدارک، استاندارها و مشاهدات خود تهیه می کند و عملکرد مدیران را ارزیابی می کند و در نهایت با توجه به اعتماد مدیران نسبت به اهداف شرکت نظرات سودمندانه ای به آن ها می دهند.

توجه داشته باشید که، تمامی آن چه را که حسابرسان در حوزه اختیارات خود از شرکت ها می خواهند را باید در اختیار آن ها قرار دهید، زیرا این حسابرسان باید:

  • دفاتر مودی را از نظر قانونی بررسی کند.
  • درآمد واقعی نسبت به موارد درج شده در دفاتر را محاسبه کند.
  • اظهار نظر دیگر مودیان که دفاتر را نگه داری می کنند را با مندرجات دفاتر مقایسه کند.
  • تطبیق ترازنامه، حساب سود و زیان، دیگر حساب ها، دفاتر و اسناد منطبق با وضع واقعی هم از دیگر وظایف حسابرسان مستقل می باشد.
  • تعیین میزان درآمد مشمول مالیات مودی مورد نظر بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله حسابرسی کامپیوتری و فناوری اطلاعات را مطالعه کنید

 

 

 

برنامه حسابرس مستقل برای شرکت ها:

حسابرس مستقل برای شروع کار یک شرکت و واحد اقتصادی، ابتدا برنامه ریزی می کند زیرا عملیات حسابرسی باید دارای برنامه ریزی و اصول درستی باشد. برای برنامه ریزی درست هم باید از عملیات و تشکیلات سازمان اطلاعات درست و دقیقی داشته باشد.

یک حسابرس مستقل باید با برنامه ریزی درست و دقیق، بتواند با تعیین ماهیت، خصوصیات عملیات شرکت و تمامی اقدامات سیستماتیک به هدف تعیین شده برسد.

برنامه ریزی درست و صحیح یک حسابرس مستقل شامل موارد ذیل می باشد:

  •  ایجاد تشکیلات سازمانی، تشخیص نوع شرکت و یا موسسه و فعالیت شرکت.
  • تشکیل اهداف حسابرسی برای اظهار نظر در مورد صورتهای مالی سالیانه جهت تهیه گزارش به مجمع عمومی صاحبان سهام و ارگانهای مختلف مالی و نظایر آن.
  • مشخص کردن ماهیت و سایر خدمات مانند تهیه اظهارنامه مالیاتی، اصلاح حسابها نسبت به صورت های مالی تهیه شده و …
  • تهیه جدول زمان بندی برای اجرای عملیات حسابرسی کارهایی که قبل از پایان سال مالی باید انجام دهد.
  • تعیین و شناخت کارکنان مورد نیاز در مقاطع مختلف برای انجام عملیات حسابرسی
  • تعیین تاریخ تکمیل هر بخش عمده کار مانند بررسی و ارزیابی کنترل های داخلی و ارائه گزارش حسابرسی.
  • هرگونه برنامه خاصی که ممکن است برای یک صاحبکار انجام گیرد.
  • ارائه کارها و وظایف مدیریت ارشد واحد اقتصادی و درخواست مکان برای استقرار حسابرسان برای انجام کار و اختیارات لازم از سمت مدیریت برای شمارش موجودی های کالا در آخر سال.

 

تفاوت حسابرس مستقل با بازرس قانونی:

در حالی که در خصوص وظایف بازرس قانونی و حسابرس مستقل اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار گرفت، می‌خواهیم تفاوت بین این دو فرد را بیان کنیم.

انتخاب بازرس قانونی جزء وظایف و واجبات هر شرکتی است که با توجه به قانون تجارت باید رعایت شود؛ اما انتخاب حسابرس مستقل در این گونه شرکت‌ها اجباری نیست و با اختیار سهامداران صورت می‌پذیرد. وظایف بازرس قانونی در قانون تجارت مشخص شده است اما وظایف حسابرسان مستقل توسط استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی مشخص می‌شود.

در شرکت‌های خصوصی داشتن دانش تخصصی طبق قانون تجارت برای بازرس قانونی ضروری نیست اما می‌توانید از متخصصین مالی هم استفاده کنید اما حسابرس مستقل باید جزء حسابداران ‌خبره‌ای باشد که تخصص مالی و تجربه کافی در بررسی صورت‌های مالی  دارد.

بازرس قانونی دارای اختیارات مشخص شده در قانون است اما یک حسابرس مستقل باید با توجه به شرایطی که برای آن تعیین می‌شود اختیارات خود را کسب کند .حق‌الزحمه بازرس قانونی توسط سهامدار تعیین می‌شود اما حق‌الزحمه حسابرس مستقل، در توافق شرکت حسابرسی انتخاب شده و بر مبنای زمان و کار مورد نیاز تعیین می‌گردد.

دقت کنید که انتخاب حسابرس مستقل باعث ارائه تسهیلات از طرف بانک‌ها در بیشتر موارد می‌شود چرا که گزارش حسابرس است که به بانک‌های اطلاعاتی کامل در خصوص شرکت شما می دهد و به بانک‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به مجموعه و یا شرکت شما اعتماد کنند؛

اما بازرس قانونی هم چنین وظیفه‌ای را به دوش ندارد و معمولا اعتبار گزارش بازرس قانونی تنها محدود به سهامداران فعلی شرکت می‌گردد. گفتن این نکته ضروری است که گزارش حسابرس مستقل می‌تواند به سرمایه‌گذاران آتی کمک کند تا به شرکت شما اعتماد نمایند و برای سرمایه‌گذاری در آن اقدام کند.

 

استقلال یک حسابرس مستقل:

یک حسابرس مستقا زمانی که برای همکاری با یک شرکت انتخاب می شود، باید شرایط ذکر شده در ذیل را داشته باشد:

  • در صورت وجود حسابرس قبلی، امکان مکاتبه با وی را داشته باشد و دلیل عدم قبول وی را برای انجام حسابرسی شرکت را بداند.
  • مصاحبه با مدیران شرکت
  • بررسی کسب وکار شرکت
  • بررسی آگاهی شرکت برای این کسب و کار
  • آیا نیروی کاری آموزش دیده دراختیار وی قرار داده می شود و یا خیر
  • زمان لازم برای انجام عملیات مالی شرکت
  • دانستن هدف مالی شرکت
  • آیا دستمزد پیشنهادی مورد قبول واقع شده است یا خیر

 

البته توجه داشته باشید که انتخاب و داشتن یک حسابرس مستقل برای شرکت ها اجباری نمی باشد و مدیران می توانند به صورت اختیاری از حسابرس مستقل استفاده کنند، ولی حسابرسان مستقل در واقع حسابدارن خبره ای می باشند که صورت های مالی شرکت ها را دارای اعتبار مطمئن برای سهامداران می کنند و سرمایه گذاران بعدی هم می توانند نسبت به سرمایه گذاری خود اطمینان کافی داشته باشند.

واحد های اقتصادی برای گرفتن تسهیلات از بانک ها با داشتن گزارش درست و مطمئن از یک حسابرس مستقل می توانند به راحتی اقدام کنند. و نکته آخر اینکه حسابرسان مستقل برای اعتبار و گسترش کسب وکار خود، حسابرسی شرکت ها را بیطرفانه و بدون جبه گیری انجام می دهند.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید