نیم در هزار سرمایه بر عهده آورده است یا بر عهده شرکت؟

 

سرمایه شرکت عبارت است از دارایی های یک شرکت که با کم کردن تمام بدهی های آن، می توان به سرمایه شرکت پی برد.

میزان سرمایه شرکت تجاری، بیانی از میزان توان آن شرکت می باشد. برای افزایش سرمایه شرکت ، حداکثری تعریف نشده و به میزان دلخواه قابل افزایش است اما معمولاً سرمایه شرکت های سهامی دارای حداقل است.

به عنوان مثال حداقل سرمایه شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال و حداقل سرمایه در ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می­باشد. منظور از سرمایه شرکت سهامی، مجموع قیمت اسمی سهام شرکت است.

موضوعی که امروز به آن می پردازیم در خصوص افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص است. از زمانی که مباحث مالیاتی و دفاتر قانونی به طور جدی پیگیری شد و به اجرا درآمد بنگاه های کوچک در سطح کشور به فکر تاسیس شرکت و ثبت قانونی مجموعه خود افتادند. این فرآیند در کنار اینکه عمل شایسته ای در برقراری عدالت اجتماعی است اما نیازمند فراهم آوردن بستری مناسب در جهت آموزش و اجرای قوانین مالیاتی در کنار اصول حسابداری است . 

 

تعریف آورده:

یکی از شرایط مهم تشکیل شرکت تجاری تأمین سرمایه آن است، یعنی هر شریک باید حصه‌ای به شرکت بیاورد تا مشارکت او در شرکت تحقق پیدا کند و سرمایه شرکت نیز از اجتماع حصه شرکا در کنار یکدیگر ایجاد می‌شود. در واقع سرمایه شرکت حاصل جمع سرمایه فردی هر یک از شرکای شرکت است. حصه هر شریک یا قدرالسهم یا آنچه شریک به شرکت می‌آورد ممکن است به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد که اصطلاحاً به آن آورده می‌گویند. به عبارت ساده‌تر حصه شریک در شرکت یا مقداری پول است یا چیزی غیر از آن.

 

فرآیند افزایش سرمایه در ادامه مطلب امروز به صورت نکاتی از قوانین مالیاتی برای شما تشریح می شود. زمانی که شرکت افزایش سرمایه دارد باید اقدامات قانونی را انجام دهد. به این صورت که طبق مدارک درخواستی زیر باید انجام پذیرد:

1-ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به امضاء هیأت رئیسه با رعایت مواد 6 و 65 لایحه اصلاحی قانون تجارت

2-ارائه لیست حاضرین در مجمع در جهت رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضاء کلیه سهامداران.

3-ارائه لیست سهامداران پس از افزایش سرمایه به امضاء کلیه سهامداران.

4- ارائه برگ نمایندگی, نمایندگان اشخاص حقوقی درصورتیکه سهامداران شرکت اشخاص حقوقی می باشند (رعایت ماده 2 لایحه اصلاحی قانون تجارت)

5-ارائه دو نسخه اظهارنامه پس از افزایش سرمایه با رعایت تبصره ذیل ماده 83 لایحه اصلاحی قانون تجارت
با امضاء کلیه اعضاء هیأت مدیره.و…

 

سوال مهمی که در افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص مطرح می شود این است که برای افزایش سرمایه به چه میزان مالیات باید پرداخت نمود و آیا این مالیات را شرکت پرداخت میکند یا شریک که آورده نقدی یا غیر نقدی داشته است؟
فرض کنید یک شرکت سهامی خاص با 3 نفر شریک احداث میشود مبلغ اسمی هر سهم 10000 ریال و تعداد سهام 1000 سهم بوده است. آقای فرهادی10سهم، آقای تیموری1 سهم و آقای تفرشی989سهم از این 1000سهم را در اختیار داشته اند. بعد از افزایش سرمایه تعداد سهام آینها به این ترتیب تغییر داشته است: آقای فرهادی1010 سهم، آقای تیموری1 سهم و آقای تفرشی 3989 سهم را مالک شدند.

سوال اینجاست که اگر دو شریک اول و سوم افزایش سرمایه را متقبل شده باشند، نیم در هزار مالیات افزایش سرمایه متعلق به ماده 48 قانون مالیات های مستقیم را شرکا باید پرداخت کند یا شرکت؟
زمانی که افزایش سرمایه اتفاق می افتد طبق ماده زیر:

ماده48 – سهام و سهم الشرکه کلیه شرکتهای ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به ‌قرار نیمدر هزار(1) مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد (100) ریال هم صد (100) ریال محسوب می‌شود.

معمولا ثبت سند به این طریق خواهد بود:
هزینه مالی ( حقوق و عوارض دولتی) ***     بانک / جاری شرکا***

در واقع شرکت باید این مبلغ حق تمبر را خود، به دارایی بپردازد.  اما زمانی که بین شرکا انتقال سهامی اتفاق بیافتد دیگر ارتباطی به شرکت نخواهد داشت و طبق تبصره 1 ماده 143 مشمول4 درصد مالیات خواهد بود.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله نحوه انحلال شرکت های سهامی چگونه است؟ را مطالعه کنید

 

 

 

تبصره 1 – از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم­‌الشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهاردرصد (4%) ‌ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌ عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و ‌سهم‌­الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

 

پس در واقع می توان بیان نمود اگر فقط افزایش سرمایه در شرکت اتفاق بیافتد و نسبت سهام سهامداران تغییر نکرده باشد با توجه به اینکه حق تمبر نیم در هزار، به موجب مقررات بند 7 ماده 148، هزینه قابل قبول شرکت هست، جز هزینه شرکت ثبت میشود. اما اگر نسبت سهام بین سهامداران تغییر کرده باشد به نوعی نقل و انتقال سهم الشرکه هست و مالیات 4% به ماخذ ارزش اسمی، بر عهده انتقال دهندگان است و ثبتی در دفاتر انجام نمی شود.

این موضوع در بین صاحب نظران حوزه مالی و مالیاتی دارای تفاوتهایی است برخی معتقدند این هزینه را شرکا باید بپردازند و برخی دیگر خلاف این نظر رادارند اما ظاهرا مطالب عنوان شده در بالا موافقان بیشتری را دارد. در هر صورت دریافت نظرات شما در خصوص افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص برای ما و دیگر استفاده کنندگان ارزشمند است.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید