در اعتبارات اسنادی هزینه حمل و بیمه کالای وارداتی بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

در اعتبارات اسنادی هزینه حمل و بیمه کالای وارداتی بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

 

حسابداری اعتبارات اسنادی : در دنیای امروز ، کشورها برای تولید و مصرف نیاز به کالاهای یکدیگر دارند، هیچ کشوری بی نیاز از تولیدات دیگر کشورها نیست و رشد و توسعة آن بدون تأمین نیازمندی ها میسر نخواهد بود.

لذا برای ورود کالا از کشورهای دیگر دولت ها باید برنامه ریزی مناسبی را که هماهنگ با رشد و توسعة کشور خویش می باشد ، ارائه دهند.

در این راستا سعی می شود که مواد و کالای وارده بتواند نیازهای اصلی و بنیادی کشور را مرتفع نموده و دانش و کارآیی تولید کنندگان را در بلند مدت افزایش دهد.

 

اعتبارات اسنادی چیست؟

اسنادی که توسط موسسات مالی صادر می‌شود و تعهدی است برای پرداخت مقداری پول، که عمدتا در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد را اعتبارات اسنادی یا LC می‌نامند. اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود.در تجارت بین‌الملل، زمانیکه خریدار از یک کشور و فروشنده از کشوری دیگر برای انجام معامله اقدام کنند، اعتبار اسنادی اهمیت بسزایی پیدا می‌کند. برای انجام معامله علاوه بر وجود اعتبارنامه که نقش اساسی دارد، اقلامی مانند : شخص یا شرکت فروشنده، بانک یا موسسه مالی صادرکننده (از طرف شخص خریدار)، بانک ابلاغ کننده (از طرف فروشنده) نیز دارای اهمیت هستند.

طبق قاعده‌ای که در مورد اعتبار اسنادی وجود دارد، هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد.اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌دلیل ماهیت معاملات بین المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورها و …، اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین المللی شده است.

بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان در یافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده اند وجه را پرداخت نخواهد کرد. در رابطه با اعتبارات اسنادی در ایران باید خاطر نشان کرد که به دلیل محدودیتهای وضع شده توسط بانک مرکزی انواعی از این اعتبارات غیر قابل استفاده در ایران است و یا احتیاج به مجوز بانک مرکزی دارد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله مالیات بر واردات را مطالعه کنید 

 

 

 

فرآیند درخواست از فروشنده و انجام عملیات بانکی به چه صورت خواهد بود؟

زمانی که خریدار و فروشنده برای مبادله کالای خود با هم در ارتباط قرار میگیرند باید فروشنده پیش فاکتور خود را به خریدار ارسال کند. پیش فاکتور همان پروفرما هست. بعد از آن خریدار از بانک کارگزار که همان بانکیست که فرآیند گشایش اعتبار را انجام میدهد درخواست میکند تا برای او اعتبار ایجاد کند . بانک بر اساس قراردادهای فیمابین خود و خریدار به میزان 10 درصد مبلغ پروفرما برای خریدار اعتبار ایجاد میکند و وجه را به بانک ابلاغ کننده پرداخت میکند. بانک ابلاغ کننده بانک کارگزاری است که در کشور خریدار وجود دارد.

بانک دوم بعد از اینکه وجه در حسابش واریز شد به فروشنده اطلاع میدهد که خریدار اقدامات لازم را مبنی بر پرداخت وجه انجام داده و به نوعی ابلاغ دریافت اعتبار را انجام خواهد داد.

فروشنده بعد از اینکه اطلاع از این موضوع پیدا کرد اجازه حمل کالا را به گمرک صادر میکند تا کالای مورد نظر به گمرک خریدار ارسال و تحویل او گردد. به دنبال آن هم اسناد و مدارک حمل را به بانک خود ارسال میکند تا بانک کارگزار به بانک کارگزار خریدار تحویل دهد. و بانک کارگزار هم مدارک را به خریدار تحویل میدهد و الباقی وجوه و تعهدات خریدار را از او دریافت میکند. در نهایت هم اجازه ترخیص کالا از گمرک برای او صادر میشود.

 

مزایای اعتبارات اسنادی چه مواردی است؟

  1. اطمینان فروشنده از اینکه پس از ارایه اسناد حمل وجه اعتبار را مطابق شرایط اعتبار از بانک کارگزار یا تایید کننده دریافت میکند.
  2. امکان کنترل تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا.
  3. تحصیل اسناد حمل مطابق با مفاد موافقت اولیه تحت شرایط قرارداد میان طرفین
  4. اطمینان از اینکه پرداخت وجه اعتبار به فروشنده فقط بعد از انتقال و فک مالکیت کالا از وی صورت میگیرد .
  5. امکان کسب تسهیلات بیشتر برای فروشنده در مقابل اعتبار گشایش یافته برای تهیه کالای سفارش شده
  6. تعهد بانک برای پرداخت بها در معاملات بجای فرد فروشنده
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید