بهرهوری که یکی از مفاهیم اقتصادی است که اینگونه تعریف میشود: «مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت». به دیگر سخن بهرهوری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقاء رفاه جامعه. بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام میشده اطلاق میشود.
حسابداری مدیریت چیست؟
مدیریت در حسابداری یک فرآیند استراتژیک است که در آن اطلاعات مالی و مالیاتی سازمان جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش میشوند. هدف اصلی حسابداری مدیریت، فراهم کردن اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد به مدیران و سایر صاحبان سهام است تا آنها بتوانند تصمیمات بهتری درباره مالیات، سرمایه گذاری، بودجهبندی و سایر مسائل مالی بگیرند.
به زبان دیگر ایجاد ضایعات کمتر در تولید اعم از مواد اولیه یا زمان بکار رفته یعنی بهره وری. نتیجه اینکه کارگاه مورد نظر با تولید بیشتر میتواند فروش بالاتر داشته و رضایت مشتریان خود را جلب نموده و از این طریق سود بیشتری عاید گردد.
با عنایت به مطالب و مثل فوق میتوان گفت که بهره وری ایجاد شده و مدیر کارگاه میبایستی تفاوت انچه به استاندارد تولید اعم از مواد اولیه و زمان کار بهدست آمده را محاسبه و آنرا بهرهوری تلقی و قسمتی از این مابهالتفاوت را به منظور تشویق یا همان (اینسنتیو) به کارگر مربوطه پرداخت نماید. البته قابل ذکر است که این مبلغ جزو هزینههای قابل قبول بوده و مشمول مالیات و بیمه نیز خواهد شد. حال شما میتوانید این روش را در هر شغل تولیدی و یا خدماتی بهکار برده و به بالا بردن کیفیت کالا و خدمات کمک نمایید.
11 دلیل تاثیر بهره وری در محیط کار
بیشتر افراد در تجارت به خوبی از بسیاری از مزایای کسب و کار ناشی از داشتن کارمندان با بهره وری و همچنین از خطوط تولید کارآمد مطلع هستند. مزایای بهره وری هنگام اجرا در یک محیط تجاری کاملاً آشکار و حساس هستند. در نتیجه بهرهوری باعث:
- افزایش سود آوری
- کاهش هزینههای عملیاتی
- بهینهسازی منابع
- بهبود خدمات به مشتری
- استفاده از فرصت رشد
- کاهش ضایعات و تاثیرات زیست محیطی
- بهبود رقابت
- کاهش فرسودگی شغلی کارکنان
- تقویت سلامتی
- بهبود روحیه
- افزایش تعامل
چه عواملی ستونهای حسابداری مدیریت را تشکیل میدهند؟
حسابداری مدیریت بر پایه چند ستون استوار است که با وجود آنها در ماهیت خود، فعالیت میکند. این موارد را در ادامه معرفی و بررسی میکنیم:
۱. برنامهریزی و کنترل بودجه
طراحی بودجهها، نظارت بر اجرای آنها و تحلیل اختلافات مالی به منظور کنترل هزینهها و بهرهوری.
۲. تحلیل هزینه
شناسایی و تجزیه و تحلیل هزینههای مختلف مرتبط با تولید و عملیات به منظور بهبود مدیریت مالی.
۳. تحلیل سودآوری
تجزیه و تحلیل سود و زیان ناشی از محصولات، پروژهها و دیگر عوامل تجاری با هدف افزایش سودآوری.
۴. ارزیابی سرمایهگذاری
انجام تجزیه و تحلیلهای مالی برای انتخاب بهترین گزینههای سرمایهگذاری و پروژههای آتی.
۵. تصمیمگیری استراتژیک
ارائه اطلاعات مالی به مدیران برای انجام تصمیمهای استراتژیک و تعیین مسیر آینده سازمان.
۶. نظارت و ارزیابی عملکرد
پیگیری و ارزیابی عملکرد و پیشرفت نسبت به اهداف مالی و عملیاتی تعیینشده.
۷. تحلیل مخاطرات مالی
شناسایی و ارزیابی مخاطرات مالی در حسابداری مدیریت و ارائه راهکارهای کاهش و مدیریت آنها.
پس از بررسی صورت مواد مصرفی و استفاده شده و همچنین زمان بهکار رفته در ساخت نتایج زیر بهدست آمد :
- صرفهجویی در مصرف چوب 2،500،000 ریال
- صرفهجویی در زمان بهکاررفته 3 کارگر 2.5 روز 900،000ریال
- صرفهجویی در برش و استفاده پارچه نیم متر 125،000ریال
- مواد مصرفی و هزینه های سربار و استهلاک 750،000 ریال
- جمع هزینه های صرفه جویی شده 4،275،000 ریال
حال با توجه به این صرفه جویی انجام شده و به منظور تشویق نیروی کار مدیر کارگاه میبایستی درصدی از این مبلغ که باعث سود اوری بیشتر برای کارگاه گردیده را به کارگران اختصاص دهد.
در واقع کارگران توانستند حدود 10٪ از قیمت تمام شده را به نفع کارفرما بهوجود بیاورند که محق دریافتی از این سود آوری هستند.