شرایط استفاده از اعتبارات اسنادی یوزانس چیست؟

 

تجارت بین الملل به عنوان راهی در جهت افزایش تولید و توسعه اقتصاد مورد توجه بسیاری از تجار و سرمایه داران جوامع مختلف قرار گرفته است. اینکه تولید افزایش یابد و فقط درون مرزهای یک کشور به مصرف برسد سالهاست که منسوخ شده و تلاش جوامع برای گسترش ارتباطات به خصوص در زمینه اقتصادی است.

تجارت بین الملل به دلیل گستردگی بالایی که دارد نیاز به حمایت از سوی مراجع زیربط است  تا تولید کننده یا فروشنده با اطمینان خاطر به فروش تولیدات خود اقدام کند. چرا که به دلیل بعد مسافت زیادی که در این تجارت وجود دارد شناسایی اعتبار خریدار و فروشنده سخت است. در هر حال نیاز به یک مرجع حامی در این نوع تجارت به صورت یک ضرورت نمایان شد.

اعتبارات اسنادی تعهدی از سوی بانک به خریدار و فروشنده است. بانک تعهد میکند که مبلغ پرداختی توسط خریدار به موقع و  با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. اگر خریدار، قادر به پرداخت بهای کالای خریداری شده نباشد بانک موظف است باقی مانده یا تمام مبلغ تعهد را بپردازد. 

 

اعتبار اسنادی یوزانس چیست؟

یوزانس در لغت به معنای مدت زمان و مهلت می‌باشد که فروشنده یک کالا یا تجهیزات به طرف فروشنده می‌دهد تا اینکه بتواند در مدت زمان مقرر شده که مورد تایید طرفین است نسبت به پرداخت هزینه اقدام کند. علاوه بر این مسئله‌ای که در معاملات با اعتبار اسنادی یوزانس وجود دارد و آن هم این است که خریدار باید مبلغی را به عنوان بهره و سود که مورد تایید فروشنده است و هنگام فرا رسیدن مهلت سر رسید باید همراه با ارزش اصلی کالای دریافتی مبلغ سود و بهره نیز به فروشنده پرداخت کند. گاهی ممکن است طرف فروشنده راضی به انجام معامله به صورت اعتبار اسنادی با خریدار نباشد که در این صورت طرف ثالثی به معامله وارد می‌شود که به طور معمول طرف ثالث قرارداد ، موسسه اعتباری یا بانک تجاری می‌باشد که مبلغ مورد معامله را به فروشنده پرداخت می‌کند و در این صورت خریدار کالا یا تجهیزات را دریافت می‌کند و وجه پرداختی توسط خریدار به طرف ثالث در موعد مقرر به صورت اعتبار اسنادی یوزانس پرداخت می‌شود.

 

اعتبار اسنادی یوزانس:

اعتبارات اسنادی  نسیه یا مدت دار ( L/C usance )  اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله بعد از ارائه اسناد از سوی ذی نفع، پرداخت نمی شود. این پرداخت بعد از مدت تعیین شده صورت خواهد گرفت. این توافق به نوعیست که خریدار بعد از دریافت کالا و فروش آن مبلغ را به فروشنده پرداخت می کند.

هزینه هایی که خریدار بابت گشایش اعتبارات اسنادی متحمل می شود به دو گروه تقسیم بندی خواهد شد: هزینه های ثابت و هزینه های متغییر.
هزینه های ثابت آن نوع هزینه هایی است که در تمام اعتبارات اسنادی تقریبا ثابت است و در هر نوع اعتبار اسنادی وجود دارد مثل هزینه تمبر مالیاتی، هزینه مخابره پیام های سویفتی که در زمان ارسال هر پیام توسط بانک از حساب مشتری برداشت می شود.

 

 

سوئیفت (Swift) چیست؟

سوئیفت (یا SWIFT، مخفف شده عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) به معنای «جامعه ارتباطات مالی بین بانکی در جهان» است؛ این انجمن که پایگاه اصلی آن در شهر بروکسل در کشور بلژیک واقع شده، در سال ۱۹۷۳ با همکاری ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور جهان ایجاد شد.

سوئیفت یک شبکه متمرکز است که کار تبادل اطلاعات را بین بانک‌های سراسر جهان انجام می‌دهد. هر بانکی که عضو سوئیفت باشد، می‌تواند از طریق سیستم و استاندارهای پیام‌رسانی که در آن تعریف شده، با اعضای دیگرِ این شبکه در ارتباط باشد.

 

ثبت حسابداری عملیات مربوط به اعتبارات اسنادی:

  1. واریز بابت سپرده ثبت سفارش:                  ودایع دریافتی         بد ***** وجه نقد     بس ****
  2. واریز پیش پرداخت ثبت سفارش:               اعتبارات اسنادی      بد ****   وجه نقد       بس****
  3. پرداخت بابت کارمزد ثبت سفارش:             اعتبارات اسنادی      بد ****   وجه نقد       بس****
  4. پرداخت بابت کارمزد گشایش اعتبار:          اعتبارات اسنادی      بد ****   وجه نقد       بس****
  5. پرداخت بابت هزینه های پستی و تلگراف:    اعتبارات اسنادی      بد ****   وجه نقد       بس****
  6. پرداخت بابت بیمه کالا:                                 اعتبارات اسنادی      بد ****   وجه نقد       بس****
  7. واریز اعتبار پس از کسر پیش پرداخت       اعتبارات اسنادی      بد ****   وجه نقد        بس****
  8. برگشت بابت سپرده ثبت سفارش                 وجه نقد                   بد***          ودایع دریافتنی     بس ****
  9. برگشت بابت قسمتی از سفارش انجام نشده    وجه نقد                بد***        اعتبارات اسنادی    بس ****
  10. ترخیص کالا از گمرک  ( بستن حساب )      خرید کالا                بد****    اعتبارات اسنادی     بس ****

 

بدین صورت عملیات اعتبارات اسنادی در دفاتر روزنامه ثبت خواهد شد. لینک های زیر اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای افزایش سطح اطلاعات خود از این اطلاعات استفاده نمایید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید