گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی ۱۴۰۲

گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی ۱۴۰۲

 

مالیات، بخش مهمی از درآمد هر کشور است و قوانین مالیاتی برای این منظور وضع شده‌اند. ممکن است این قوانین با توجه به شرایط، گاهی اوقات تغییراتی را به همراه داشته باشد. گروه بندی مشاغل نیز در سال 1042 انجام گرفت تا بتوان به کمک آن عدالت بیشتری را در این زمینه به اجرا درآورد. در آخرین گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، مهم‌ترین فاکتور، میزان درآمد حاصل از فروش مودیان است. پس مدل فعالیت در این گروه بندی نقش زیادی ندارد.

 

گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی ۱۴۰۲

اشخاص حقیقی مشمول پرداخت مالیات که باید، با پر کردن و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، اقدام به پرداخت مالیات متعلقه نمایند، در قانون مالیات های مستقیم، مشخص شده اند و برای آن ها، به موجب آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون ماليات های مستقيم، گروه بندی مشاغل مالیاتی، در نظر گرفته شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی 1402، بر اساس آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون ماليات های مستقيم، صحبت کنیم و مودیان گروه اول، دوم و سوم را بر اساس این آیین نامه، توضیح دهیم. گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی ۱۴۰۲، به شرح زیر می باشد:

 

مودیان گروه اول: بر اساس آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون ماليات های مستقيم، مودیان گروه اول، مودیانی هستند که دارای یکی از دو شرطی که در بند الف ماده 2 آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون ماليات های مستقيم، آمده باشند. این دو شرط، عبارتند از:

بر اساس برگ قطعی مالیاتی که به مودی مالیاتی یا نماینده قانونی او، تا پایان دی ماه سال قبل، ابلاغ می شود و معیار سنجش درآمد قطعی شده او می باشد؛ آخرین درآمد قطعی شده مودی، در سال قبل، اعم از درآمد حاصل فروش کالا و یا فروش کالا، همراه با ارائه خدمات، یا ده برابر درآمد قطعی شده مشمول مالیات، قبل از کسر معافیت ها، از سال 1391 به بعد تا قبل از شروع سال مالیاتی، بیش از 30 میلیارد ریال باشد.

 

شخص حقیقی و صاحب شغل، فارغ از حجم فعالیتش، در صورتی که دارای کارت بازرگانی باشد یا صاحب کارخانه‌، واحد تولیدی و بهره‌ برداری معادن بوده یا صاحب هتل های سه ستاره یا بیشتر از سه ستاره باشد یا صاحب بیمارستان و کلیلنک های تخصصی بوده یا صاحب مشاغل صرافی، فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز، موسسات حمل و نقل و حسابرسی باشد، مودی گروه اول خواهد بود.

 

مودیان گروه دوم: مودیان گروه دوم، مودیانی هستند که دارای شرطی که در بند ب ماده 2 آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقيم، آمده باشند. این شرط، عبارت است از:

بر اساس برگ قطعی مالیاتی که به مودی مالیاتی یا نماینده قانونی او، تا پایان دی ماه سال قبل، ابلاغ می شود و معیار سنجش درآمد قطعی شده او می باشد؛ آخرین درآمد قطعی شده مودی، در سال قبل، اعم از درآمد حاصل فروش کالا و یا فروش کالا، همراه با ارائه خدمات، یا ده برابر درآمد قطعی شده مشمول مالیات، قبل از کسر معافیت ها، از سال 1391 به بعد تا قبل از شروع سال مالیاتی، بیش از 30 میلیارد ریال باشد.

مودیان گروه سوم: بر اساس آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون ماليات های مستقيم، مودیان گروه سوم، مودیانی هستند که دارای کسب و کارهای کوچک خود بوده و در شرایط دسته بندی مودیان گروه اول و دوم، قرار نمی گیرند.

 

لازم به ذکر است مبالغ اعلام شده، بر اساس سنوات گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

پس از توضیح گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی 1402، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقوقی ۱۴۰۲، صحبت کنیم و بررسی کنیم که آیا، این دسته از اشخاص، دارای گروه بندی مشابه اشخاص حقیقی می باشند یا خیر.

 

 

 
پیشنهاد می شود مقاله جدیدترین گروه بندی مشاغل سال 1402 را هم بخوانید
 
 
 

گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقوقی 1402

همانند اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی نیز باید، با ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، بر اساس نحوه و مراحلی که در قانون مالیات های مستقیم آمده، اقدام به پرداخت مالیات متعلقه نمایند. چرا که در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات، مشمول جریمه، خواهند شد.

 

در قسمت های قبل، گروه بندی مشاغل مالیاتی ۱۴۰۲ را معرفی کردیم و این گروه بندی را، در خصوص اشخاص حقیقی که به سه گروه، مودیان مالیاتی گروه اول، دوم و سوم، تقسیم شده، بر اساس آيين نامه اجرايی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون ماليات های مستقيم، توضیح دادیم. در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقوقی 1402، صحبت کنیم.

 

اشخاص حقوقی، دارای گروه بندی مشاغل مالیاتی، نمی باشند و همواره، نرخ ثابتی را به عنوان مالیات، به سازمان امور مالیاتی، می پردازند. با این توضیح که، اشخاص حقوقی، هر ساله، باید، در موعد مقرر، اقدام به خود اظهاری مالیاتی کرده و بر اساس پیش بینی قانون مالیات مستقیم، با نرخ 25 درصد، اقدام به پرداخت مالیات کنند.

 

با توجه به اهمیت زمان خود اظهاری مالیاتی و تاثیری که در تعلق یا عدم تعلق جریمه مالیاتی، به مشمولین دارد، جهت کسب اطلاعات بیشتر، در خصوص زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید