ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده

ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده

 

 

یکی از مباحث مهمی که در عملیات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اهمیت دارد، ثبت حسابداری آن در دفاتر می‌باشد.

طبق رهنمود جامعه حسابداران رسمی،‌ 4 حساب در زمان ثبت‌های معاملات دارای ارزش افزوده گردش خواهد داشت که در زمان خرید کالا دو حساب معین در زیر مجموعه حساب کل سایر حساب‌های دریافتنی بدهکار می‌شود و در زمان فروش کالا، دوحساب معین دیگر در زیرمجموعه حساب کل سایر حساب‌های پرداختنی بستانکار می‌شود.

ضمنا در زمان بستن حساب‌ها و تهاتر حساب‌ها در پایان دوره ارزش افزوده نیز ثبت حسابداری آن نیز باید در دفاتر درج شود.

 

میزان مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

میزان مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ۹ درصد (۶ درصد آن مالیات و ۳ در صد آن عوارض می باشد) بهای یک کالا و یا خدمت بوده که مودیان مالیاتی (فروشندگان محصول و یا عرضه کنندگان خدمت) موظف هستند پس از دریافت آن از مشتری (در اصل مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ نهایی آن کالا و یا خدمت افزوده می گردد)، آن را به صورت فصلی (هر سه ماه یک بار) به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

 

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

برای واریز این مالیات، مودیان می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با مراجعه به سامانه اینترنتی www.evat.ir اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را تکمیل کرده و در انتها مالیات مورد نظر را از طرق مختلف بانکی مانند تلفن بانک، پرداخت اینترنتی، دستگاه پوز، مراجعه حضوری به بانک و یا ای تی ام واریز نمایند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

 

 

نحوه ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده:

با توضیح اجمالی که در مورد این مالیات و نحوه پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی شد، لازم است که پیش از پرداخت، میزان آن با دقت محاسبه گردیده و ثبت گردد.

برای ثبت اطلاعات مالی صاحبین کسب و کار از نرم افزار های مالیاتی استفاده می گردد که حسابداران یک شرکت و یا موسسه موظف به درج دقیق اطلاعات مالی و از جمله این مدل از مالیات در این نرم افزار ها می باشند.

به جهت ثبت مالیات بر ارزش افزوده در نرم افزارهای حسابداری لازم است که دو سر فصل با عناوین مالیات بر ارزش افزوده خرید (زیر گروه حساب های دریافتنی) و مالیات بر ارزش افزوده فروش (زیر گروه حساب های پرداختنی) ایجاد گردد.

در سر فصل اول ارزش افزوده ای که در زمان خرید محصول و یا کالا به تولید کننده می پردازیم را درج می نماییم، این ارزش افزوده از این جهت که مطالبه ما محسوب می گردد همان طور که پیش تر گفته شد در سر فصل یا زیر گروه کلی حساب های دریافتنی قرار می گرفت.

در سر فصل دوم ارزش افزوده ای که در هنگام فروش کالا و یا خدماتمان دریافت می نماییم را وارد می کنیم. از آن جایی که مبلغ دریافتی را برای فروش محصول و یا خدماتمان دریافت می نماییم در گروه بدهی ها یا سرفصل کلی حساب های دریافتنی درج می شود.

 

نکات ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده:

قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ 17/02/1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است تا برای مدت آزمایشی ۵ سال از تاریخ اول مهرماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود. بعد از گذشت 5 سال از قانون اولیه مالیات بر ارزش افزوده باید قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تهیه و اجرا می‌شد که به دلایل ناهماهنگی‌های موجود در دولت‌ها و مجلس‌هایی که در چند سال گذشته وجود داشته‌اند، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده بالاخره در خرداد ماه 1400 تصویب و در دی ماه اجرایی شد.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید