یکی از مباحث مهمی که در عملیات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اهمیت دارد، ثبت حسابداری آن در دفاتر میباشد.
طبق رهنمود جامعه حسابداران رسمی، 4 حساب در زمان ثبتهای معاملات دارای ارزش افزوده گردش خواهد داشت که در زمان خرید کالا دو حساب معین در زیر مجموعه حساب کل سایر حسابهای دریافتنی بدهکار میشود و در زمان فروش کالا، دوحساب معین دیگر در زیرمجموعه حساب کل سایر حسابهای پرداختنی بستانکار میشود.
ضمنا در زمان بستن حسابها و تهاتر حسابها در پایان دوره ارزش افزوده نیز ثبت حسابداری آن نیز باید در دفاتر درج شود.
میزان مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
میزان مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ۹ درصد (۶ درصد آن مالیات و ۳ در صد آن عوارض می باشد) بهای یک کالا و یا خدمت بوده که مودیان مالیاتی (فروشندگان محصول و یا عرضه کنندگان خدمت) موظف هستند پس از دریافت آن از مشتری (در اصل مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ نهایی آن کالا و یا خدمت افزوده می گردد)، آن را به صورت فصلی (هر سه ماه یک بار) به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.
نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟
برای واریز این مالیات، مودیان می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با مراجعه به سامانه اینترنتی www.evat.ir اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را تکمیل کرده و در انتها مالیات مورد نظر را از طرق مختلف بانکی مانند تلفن بانک، پرداخت اینترنتی، دستگاه پوز، مراجعه حضوری به بانک و یا ای تی ام واریز نمایند.
پیشنهاد میشود مقاله مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید
نحوه ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده:
با توضیح اجمالی که در مورد این مالیات و نحوه پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی شد، لازم است که پیش از پرداخت، میزان آن با دقت محاسبه گردیده و ثبت گردد.
برای ثبت اطلاعات مالی صاحبین کسب و کار از نرم افزار های مالیاتی استفاده می گردد که حسابداران یک شرکت و یا موسسه موظف به درج دقیق اطلاعات مالی و از جمله این مدل از مالیات در این نرم افزار ها می باشند.
به جهت ثبت مالیات بر ارزش افزوده در نرم افزارهای حسابداری لازم است که دو سر فصل با عناوین مالیات بر ارزش افزوده خرید (زیر گروه حساب های دریافتنی) و مالیات بر ارزش افزوده فروش (زیر گروه حساب های پرداختنی) ایجاد گردد.
در سر فصل اول ارزش افزوده ای که در زمان خرید محصول و یا کالا به تولید کننده می پردازیم را درج می نماییم، این ارزش افزوده از این جهت که مطالبه ما محسوب می گردد همان طور که پیش تر گفته شد در سر فصل یا زیر گروه کلی حساب های دریافتنی قرار می گرفت.
در سر فصل دوم ارزش افزوده ای که در هنگام فروش کالا و یا خدماتمان دریافت می نماییم را وارد می کنیم. از آن جایی که مبلغ دریافتی را برای فروش محصول و یا خدماتمان دریافت می نماییم در گروه بدهی ها یا سرفصل کلی حساب های دریافتنی درج می شود.
نکات ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده:
در انتها ذکر دو نکته لازم است و آن این که چنان چه در دوره سه ماهه ای که بایستی مالیات بر ارزش افزوده توسط مودی به سازمان امور مالیاتی گزارش و پرداخت گردد، تنها خرید کرده اید و فروشی صورت نگرفته باشد، تمام مبلغی که بابت مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کرده اید قابل باز ستانی می باشد.
هم چنین اگر در این دوره خریدی نکرده باشید و تنها فروش داشته باشید، تمامی مبلغ دریافت شده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده فروش به عنوان بدهی شما به سازمان أمور مالیاتی لازم است که پرداخت شود.