آنچه درباره ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم باید بدانید

ماده ۹۷ مالیات های مستقیم

 

 

اهمیت تکمیل درست و به موقع اظهارنامه مالیاتی همیشه باید در نظر گرفته شود. با توجه به ماده 97 قانون مالیات های مستقیم در صورتی که اظهارنامه و اطلاعات مربوط به آن توسط مامورین اداره مالیات تایید نشود، مالیات شما به صورت علی‌الراس محاسبه خواهد شد. این موضوع می‌تواند منجر به پرداخت مالیات بسیار بالاتر از حالتی که اظهارنامه را با دقت و صداقت تکمیل کرده‌بودید شود. بنابراین، توصیه می‌شود که همواره به دقت اظهارنامه خود را تکمیل کنید و از صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل کنید.

 

شرح ماده 97 قانون مالیات های مستقیم:

در­آمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می­باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشد، خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را بر اساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند. در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست.
حکم موضوع تبصره ماده(239) این قانون در اجرای این ماده جاری است.
تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید. در طی این مدت، در ادارات امور مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل به اجراء در نیامده است، مواد(97)، (98)، (152)، (153)، (154) و (271) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد بود.

 

 

اطلاعات مالیاتی

اطلاعات مالیاتی

 

“ماده ۹۷-"در صورتی که مراجعه کننده مالیاتی در موارد زیر به درآمد خود دسترسی نداشته باشد، میزان درآمد آن به صورت علی الراس تعیین خواهد شد:

  1. در صورتی که تا زمان مقرر در ترازنامه، حساب درآمد و هزینه، یا حساب سود و زیان، طبق قانون مربوطه ارائه نگردد.
  2. اگر مراجعه کننده مالیاتی درخواست شفاهی از اداره امور مالیاتی برای ارائه دفاتر، اسناد و مدارک حسابداری خود را در محل کارش از طریق مکاتبات رسمی نکند (در مورد افراد حقوقی، محل قانونی اقامت آنها، به جای محل فعالیتشان، مورد نظر قرار می‌گیرد، به شرطی که این فرد قبلاً به اداره امور مالیاتی محل فعالیتش را برای ارائه دفاتر، اسناد و مدارک اعلام کرده باشد)، در این شرایط قرار می‌گیرد.
  3. در شرایطی که دفاتر، اسناد و مدارک مشمول مالیات به منظور ارزیابی درآمد توسط اداره امور مالیاتی غیر قابل بررسی تشخیص داده شود و یا به دلیل عدم رعایت موازین قانونی و آیین‌نامه مربوطه، قابل تایید نباشد، در این نوع موارد، مراجعه کننده مالیاتی با ذکر ادله کافی کتبا به مراجعه کننده، ابلاغ می‌شود و پرونده مربوطه جهت بررسی، به هیأتی تشکیل شده از سه نفر مورد تایید رییس کل سازمان امور مالیاتی واگذار می‌شود. در این مرحله، مراجعه کننده مالیاتی می‌تواند در مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، با مراجعه به هیأت نامبرده، نسبت به برطرف کردن ایرادات و جهت رسیدگی و ارائه توضیحات کتبی درباره شیوه رعایت موازین قانونی آیین‌نامه بر اساس موارد یاد شده عمل کند. در هر صورت، هیأت موظف است طی مدت ده روز و پس از پایان یک ماه، رأی نهایی خود را با توضیحات و ادله کافی به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. بیشترین رای هیأت قابل قبول است و رأی فردی که در اقلیت قرار گرفته، لازم است که در صورت جلسه قید شود. در صورتی که هیأت رای دهنده امور مالیاتی، دفاتر مراجعه‌کننده را جهت رسیدگی غیر قابل قبول تشخیص دهد، لازم است این موضوع به دادستانی انتظامی مالیاتی هم اعلام شود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

 

 

تبصره ۱: در صورت استفاده از بند (۳) این ماده، با توجه به توضیحات ماده (۱۵۶)، مهلت بررسی به مدت دو ماه افزایش می‌یابد.

تبصره ۲: اگر اسناد و مدارک ارائه شده توسط مراجعه‌کننده در مورد درآمد و فعالیت‌هایی که به صورت مخفیانه کسب کرده، واقعی و مورد تأیید باشند، میزان مالیات مراجعه‌کننده بر اساس این مدارک و شواهد مشخص می‌شود. میزان مالیاتی که در این حالت مشخص می‌شود، به میزان مالیات قبلی افزوده می‌شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید