طرح جامع مالیاتی چیست؟ و اجزای تشکیل دهنده آن

همه چیز درباره طرح جامع مالیاتی

 

 

طرح جامع مالیاتی یکی از طرح‌های مهم و ملی کشور است که در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. دلیل ایجاد این طرح، نظام مالیاتی سنتی و ناکارآمد حال حاضر است. این طرح به منظور شناسایی، ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات، تشخیص مالیات و وصول آن پابرجا می‌باشد.

این طرح به عنوان موتور محرک نظام مالیاتی نوین در نظر گرفته شده است و سه فرآیند شناسایی، ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور و پردازش اطلاعات برای تشخیص مالیات و وصول آن مشخص شده است. برای دستیابی به این اصول، سایر فرآیندهای پشتیبانی باید سازماندهی و اجرا شود.

هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی، سرعت بخشیدن و راحت تر کردن امور و خدمات ارائه شده به مودیان است. با اجرای این طرح، روش سنتی جای خود را به روش الکترونیکی می‌دهد و تمام مراحل به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. سازمان امور مالیاتی، این طرح را به عنوان ابزاری موثر برای پشتیبانی سازمان، وزارت‌خانه‌ها و کل نظام اقتصادی دانسته و دولت برای تامین هزینه‌های خود به وسیله مالیات، باید از اجرای این طرح حمایت کند.

 

طرح جامع مالیاتی:

اهميت و جايگاه خاص و رفيع نظام مالياتي در مجموعه اقتصاد هر كشور بر هيچ يك از متخصصين و خبرگان اين حوزه پوشيده نيست. بنابراین با توجه به نقاط ضعف و كاستي هاي نظام مالياتي كشور، تحول نظام مالياتي همواره مورد توجه علاقمندان اعم از فعالان دولتي و بخش خصوصي بوده است. ضرورت اجراي اين تحول در اسناد بالا دستي و برنامه اي كشور نيز به دفعات مورد توجه قرار گرفته است. هم اینک نیز تحول نظام مالیاتی به عنوان يكي از محورهاي اصلي طرح تحول اقتصادي دولت جمهوري اسلامي ايران اعلام گرديده است.
در همين چارچوب طرح جامع مالیاتی به عنوان طرح جامع و همه جانبه تحول نظام مالياتي كشور در دستور كار سازمان امور مالياتي كشور قرار گرفت.

 

 

طرح جامع مالیاتی

 

مشکلات اجرای طرح جامع مالیاتی:

می‌توان به مشکلات و چالش‌های زیادی که در طرح مورد بحث وجود دارد، اشاره کرد. از این مشکلات می‌توان به عدم استقلال نظام مالیاتی کشور، کمبود منابع نیروی انسانی ماهر، عدم دسترسی به منابع مالی و فیزیکی، عدم دسترسی به پایگاه اطلاعات اقتصادی و نگرش نامتناسب نظام مالیاتی به موضوع تمکین مودیان و حجم بالای معوقات مالیاتی در حوزه سازمان وصول مالیات اشاره کرد. به عنوان مثال، در نظام مالیاتی ارزش افزوده، تمرکز بر روی تمکین مودیان باعث عدم توجه به مسائل دیگر مانند کاهش معوقات مالیاتی می‌شود.

 

طرح جامع مالیاتی و پروژه های متشکل از آن:

طرح جامع مالیاتی، به منظور ارتقای نظام مالیاتی، شامل ۳۲ پروژه است که هدف آن‌ها، راهبردی برای بهبود سیستم مالیاتی کشور است. این پروژه‌ها از چندین محور متفاوت تشکیل شده‌اند و در آن‌ها، نیازمندی‌ها و پیش‌نیازهایی که برای پشتیبانی از نرم‌افزارهای یکپارچه مالیاتی لازم است، مدنظر قرار گرفته‌اند.

 

طرح جامع مالیاتی و کاهش هزینه ها:

این طرح باعث امکان رسیدگی دقیق به پرونده مودیان مالیاتی پرریسک می باشد و مورد حسابرسی دقیق قرار می گیرد. برای رسیدگی به تمامی پرونده های مالیاتی مستلزم داشتن وقت و هزینه های بسیار بالایی می باشد و ایجاد بستر الکترونیک بخش بسیار چشمگیری از هزینه ها را کاهش می دهد.

از طرف دیگر هزینه مصرف کاغذ بسیار کاهش پیدا می کند و تمامی پیامدها به صورت الکترونیکی می شود، زیرا تمامی این فرایندها از جمله: ارائه اظهارنامه، رسیدگی ها، دادرسی مالیاتی، پرداخت مالیات و … به صورت الکترونیکی اجام می شود. علاوه بر این، طرح جامع مالیاتی باعث کاهش مراجعات حضوری می شود و در وقت، انرژی و هزینه های مالی بسیار اثر گذار بوده است.

 

 

طرح جامع مالیاتی

 

طرح جامع مالیاتی و اجزای تشکیل دهنده آن:

طرح جامع مالیاتی از چهار بخش تشکیل شده است:

  • پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی

  • پورتال خدمات الکترونیکی مالیاتی

  • سامانه مدیریت فرآیندهای درون سازمانی مالیاتی

  • سامانه مدیریت ریسک و انتخاب الکترونیک برای حسابرسی

 

مهمترین اهداف طرح جامع مالیاتی:

از مهمترین اهداف اقتصادی طرح جامع مالیاتی می توان به افزایش درآمد های مالیاتی برای فرار مالیاتی، حذف معافیت های غیر ضروری، شناسایی مودیان جدید مالیاتی، سریع تر شدن فرآیند تشخیص و وصول مالیات اشاره کرد. همچنین اجرای این طرح باعث شفافیت اقتصادی و بالارفتن میزان آگاهی عمومی از چگونگی ارائه اظهارنامه مالیاتی و پیگیری آن می باشد.

اولين گام در اجراي طرح جامع مالياتي برنامه ريزي و سازماندهي طرح بود كه در اين امر سازمان امور مالياتي كشور از توان و تخصص جمعي از خبرگان و مديران، زير نظر متخصصين برجسته و كارآزموده استفاده نموده است.

 

 

طرح جامع مالیاتی و سود این طرح برای مردم:

با اجرای این طرح، شفافیت اقتصادی و آگاهی عمومی درباره نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی و پیگیری آن افزایش می‌یابد. خدمات مالیاتی از قبیل پرداخت به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند و به همین دلیل هزینه‌های مربوط به مسافرت درون شهری و هزینه‌های جانبی آن کاهش می‌یابد.

با اجرای طرح جامع مالیاتی، ارتباط بین مودیان و ممیزان مالیاتی کاهش می‌یابد و به این ترتیب، تبانی‌های احتمالی بین آن‌ها کاهش می‌یابد. عملکرد مالیاتی در سراسر کشور به صورت یکپارچه اجرا می‌شود و تمامی فرآیندهای مالیاتی به صورت مدیریت شده و اجرا می‌شوند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید