آموزش رفع خطاهای رایج در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی

 

 

یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی هر مودی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر است؛ از این رو تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای همه مودیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. الکترونیکی شدن تسلیم اظهارنامه از سویی مشکلات مودیان برای تهیه و تنظیم و مهم‌تر از آن ارسال اظهارنامه در زمان مقرر را حل کرده است؛ اما از سوی دیگر، به جهت بی‌اطلاعی برخی از مودیان از نحوه کار با نرم‌افزار یا سامانه امور مالیاتی مشکلاتی برای آنان ایجاد کرده است. بزرگترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد بروز خطاهایی در زمان ارسال اظهارنامه است؛ نکته قابل توجه اینجاست که وجود خطا مانع از ارسال اظهارنامه مالیاتی خواهد شد. در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان مالیات، قصد داریم شما را با نحوه رفع خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی آشنا نماییم. با ما همراه باشید.  

 

خطاهای رایج ارسال اظهارنامه مالیاتی

گاهی هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی خطاهایی روی صفحه نمایش داده می‌شود؛ این خطاها همواره قبل از دریافت کد رهگیری رخ می‌دهند؛ به عبارت دیگر، وجود خطا به معنای عدم ارسال اظهارنامه و عدم انجام تکالیف مالیاتی مودی است. در ادامه شما را با دلایل وقوع خطا در زمان ارسال اظهارنامه و نحوه رفع خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی آشنا می‌کنیم.

نکته: در قسمت‌هایی که برای ستون نحوه رفع خطا خالی توضیحاتی نیاز است، در ستون “توضیحات نحوه رفع خطا” موارد مورد نیاز ذکر شده است.

 

خطاهای اطلاعات هویتی

برخی از خطاها به دلیل نادرستی اطلاعات هویتی ثبت شده مودی در سامانه سازمان مالیاتی رخ می‌دهند؛ برای رفع این قبیل خطاها مودی باید به سامانه ثبت نام سازمان مالیاتی مراجعه نماید؛ سپس نسبت به بررسی و در صورت نیاز ویرایش اطلاعات هویتی خود اقدام نماید.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله راهنمای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی سال 1400 را مطالعه کنید

 

 

 

کد خطای 508

 

این کد خطا که جدید است و اخیرا با آن مواجه می‌شویم مربوط به نقص در اطلاعات پرونده الکترونیکی مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی می‌باشد. این کد خطا به گونه‌ای است که با وجود اینکه پرونده مالیاتی شما در وضعیت ۴۵ است به‌عنوان نقص فنی در پرونده تلقی شده و مانع از ارسال اظهارنامه می‌شود.

جهت برطرف نمودن کد خطای ۵۰۸ لازم است وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس Tax.gov.ir شده و از قسمت ثبت نام الکترونیک با نام کاربری و رمز عبوری که در هنگام پیش ثبت نام دریافت کرده‌اید وارد شوید و دو اقدام را انجام دهید، اقدام اول اینکه کروکی محل فعالیت خود را در امکان جدیدی که روی سامانه قرار گرفته روی نقشه جغرافیایی مشخص نمایید و اقدام بعدی اینکه لازم است از سطوح ۵ گانه کدهای آیسیک که مربوط به نوع فعالیت مودی مالیاتی است نوع مطابق با موضوع فعالیت خود را انتخاب نمایید و آن را در سامانه به ثبت برسانید.

با همین دو اقدام ساده، مشکل شما در خصوص مواجه شدن با کدخطای ۵۰۸ برطرف می‌شود.

 

کد خطای 103

 

چنانچه روی سیستم شما که در حال ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید در زمان ارسال، فایروال یا پراکسی یا آنتی ویروس فعال باشد این کدخطا مشاهده می‌شود. بهتر است قبل از کنترل موارد ذکر شده در ابتدا اتصال خود به اینترنت را کنترل کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان پیدا کنید.هریک از موارد فوق می‌تواند شما را با کدخطای ۱۰۳ مواجه نماید که مورد به مورد اقدامات را انجام دهید تا اشکال کار را بیابید.دقت داشته باشید اینکه می‌گوییم تمامی موارد فوق را بررسی کنید فقط مربوط به زمان نهایی ارسال اظهارنامه است و در هنگام تکمیل جداول اظهارنامه کنترل این موارد نیازی نخواهد بود.

 

کد خطای 50

 

در روزهای پایانی مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی معمولا تغییراتی روی سرور سامانه سازمان امور مالیاتی رخ می‌دهد و در مواقعی پیش می‌آید که حجم تراکنش‌های ارسال اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی نیز بسیار بالا است و اقدامات فنی از سوی سازمان بر روی سایت اجرا می‌شود که در این زمان‌ها ارسال اظهارنامه مقدور نبوده و مودیان مالیاتی با کد خطای ۵۰ مواجه می‌شوند که بعلت به‌روز رسانی سرور سایت سازمان امور مالیاتی است.

برای رفع این خطا فقط کافیست دقایقی بعد ارسال اظهارنامه را امتحان کنید تا مشکل شما برطرف شود و معمولا این کد خطا پایدار نمی‌باشد.

 

کد خطای 504

 

کد خطای ۵۰۴ مربوط به عدم تکمیل وضعیت پرونده شما در سامانه سازمان امور مالیاتی می‌باشد. همانطور که می‌دانید وضعیت ۴۵ به منزله پایان مراحل ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی و به معنای تکمیل پرونده شماست. اگر به هر علت وضعیت شما در سامانه مالیاتی در مرحله ۴۵ نباشد به‌هیچ عنوان اجازه ارسال اظهارنامه مالیاتی به شما داده نمی‌شود.بهتر است قبل از آنکه به روزهای پایانی مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی نزدیک شوید با نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه سازمان امور مالیاتی و قسمت ثبت نام الکترونیکی شده و از استقرار خود در وضعیت ۴۵ اطمینان حاصل نمایید و اگر در این وضعیت نیستید سریعا به حوزه مالیاتی خود مراجعه نموده و از ممیز خود یا واحد فناوری اطلاعات اداره مالیات علت امر را جویا شده و در صدد رفع نقص برآیید تا وضعیت شما به مرحله ۴۵ برسد.

 

کد خطای 80

 

شاید اگر در هرسال به تعداد محدودی اظهارنامه مالیاتی ارسال می‌کنید با این خطا مواجه نبوده‌اید اما اگر از جمله همکاران من باشید که در سال به ارسال تعداد زیادی اظهارنامه مالیاتی مبادرت می‌ورزید حتما با کدخطای ۸۰ مواجه شده‌اید.

این کد خطا زمانی مشاهده می‌شود که شما در یک رایانه به تعداد مکرر ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی برای مجموعه‌های مختلف انجام داده‌اید و زمانی‌که این تعداد ارسال اظهارنامه، فراتر از حداکثر تعداد مجاز سازمان امور مالیاتی برای هردستگاه رایانه باشد اجازه ارسال بیش از حد مجاز اظهارنامه را نخواهد داد و کدخطای ۸۰ برای شما ترمز خواهد شد.در این حالت دو راه بیشتر ندارید راه اول اینکه از رایانه‌های دیگری برای ارسال نهایی اظهارنامه‌ها استفاده کنید و راه دوم اینکه مجوزی را از سوی سازمان امور مالیاتی دریافت کنید تا بتوانید روی سیستم رایانه‌ای خود به تعدادی نامحدود ارسال اظهارنامه مالیاتی را انجام دهید.

معمولا کافی‌نت‌های دارای مجوز رسمی از سازمان امور مالیاتی که مورد تایید سازمان است این مجوز را دریافت می‌کنند و شرکت‌های خدمات حسابداری هم می‌توانند این مجوز را دریافت کنند.در حال حاضر محدودیتی که برای ارسال اظهارنامه مالیاتی برای کاربرانی که مجوز ویژه را ندارند اعمال شده به تعداد ۱۰ اظهارنامه برای هر دستگاه رایانه است و چنانچه ارسال اظهارنامه‌ها فراتر از حد مجاز باشد کد خطای ۸۰ را مشاهده خواهید نمود.

 

امیدوارم هرسال اظهارنامه های مالیاتی خود را با موفقیت تدوین، تکمیل و ارسال نمایید و در زمان رسیدگی‌های اداره مالیات به اظهارنامه‌ها هم به نحوی مطلوب پاسخگوی عملکردتان باشید و در این آزمون سربلند باشید چرا که اظهارنامه مالیاتی به‌منزله شاهرگ تکالیف مالیاتی است و صحت اجرای این تکلیف نقش مهمی در پیشرفت هر فعال اقتصادی و مصونیت وی از جرایم احتمالی را دارد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید