مفاصا حساب مالیاتی چیست، مدارک و انواع آن

مفاصا حساب مالیاتی چیست، مدارک و انواع آن

 

مفاصا حساب مالیاتی ، به برگه تسویه حساب مودیان گفته می شود و نشانگر آن است که مودی ، تا تاریخ صدور گواهی مفاصای حساب ، به سازمان امور مالیاتی ، بدهی ندارد . شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، پرداخت مالیات قطعی از طرف مودی و طرح درخواست گواهی مفاصای حساب می باشد . نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب ، با ارائه درخواست حضوری به اداره مالیاتی بوده و سایت و سامانه ای برای دریافت آنلاین مفاصا حساب ، هنوز پیش بینی نشده است .

 

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی ، به برگه تسویه حساب مودیان گفته می شود و نشانگر آن است که مودی ، تا تاریخ صدور گواهی مفاصای حساب ، به سازمان امور مالیاتی ، بدهی ندارد . شرایط صدور مفاصا حساب مالیاتی  ، پرداخت مالیات قطعی از طرف مودی و طرح درخواست گواهی مفاصا حساب مالیاتی می باشد  .به عبارت دیگر مفاصا حساب مالیاتی به معنی دریافت برگه تصفیه بدهی مالیاتی است. مودبان بعد از ارائه صورتحساب‌های سود و زیان، مدارک و اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی می‌کنند و با بررسی های صورت گرفته صورتحسابی را مبنی بر میزان بدهی مالیاتی دریافت می‌کنند و این بدهی را تصفیه می کنند می توانند برای دریافت تصفیه حساب خود یا همان مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایند. 

 

انواع مفاصا حساب مالیاتی

  • مفاصا حساب ساختمان
  • مفاصا حساب مالیاتی
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب بیمه

 

شرایط صدور مفاصای حساب مالیات

در قسمت قبل ، در پاسخ به این سوال که مفاصای حساب مالیاتی چیست ، توضیح دادیم که دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، به منزله تسویه حساب با اداره مالیات ، تا تاریخ مشخص شده در برگه مفاصا حساب می باشد . اما در همین رابطه ، این سوال نیز مطرح می شود که شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی چیست و گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، در چه شرایطی صادر و به متقاضی ، تحویل داده می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 235 قانون مالیات های مستقیم ، شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، مشخص شده است که بر اساس این ماده ، سازمان امور مالیاتی ، مکلف شده است که حداکثر ظرف مدت 5 روز از تاریخ وصول تقاضای برگه مفاصای حساب مالیاتی از طرف مودی ، نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نموده اند ، گواهی یا برگه مفاصای حساب مالیاتی صادر نموده و تحویل دهد .

بر این اساس ، یکی از مهم ترین شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، آن است که مودیان ، ابتدا ، تقاضای دریافت مفاصای حساب مالیاتی را داشته باشند و به این منظور ، مودیان ، با مراجعه به یکی از ادارات مالیاتی ، می توانند فرم تقاضای برگه مفاصا حساب مالیاتی را اخذ و تکمیل نمایند .

یکی دیگر از شرایط صدور گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، آن است که مودیان ، ابتدا باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم و ارائه نموده و پس از اینکه میزان مالیات قطعی تعلق گرفته به آنها مشخص شد ، برای پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنند ؛ چرا که گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، به منزله تسویه حساب مالیاتی ، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد .

علاوه بر این ، به موجب قانون مالیات های مستقیم ، سازمان امور مالیاتی کشور ، مکلف شده است که پس از وجود شرایط صدور گواهی مفاصا حساب ، ظرف مهلت 5 روز از تاریخ تقاضای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، آن را صادر نموده و به متقاضی تحویل بدهد . در قسمت بعد ، نحوه دریافت این گواهی را نیز توضیح خواهیم داد .

 

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی

درخواست گواهی مفاصا حساب مالیاتی اولین کاری است که مودی باید برای صدور مفاصا حساب مالیاتی انجام بدهد (مؤدی در این درخواست هر آنچه به صورت شفاهی خواستار آن است را به شکل کتبی و روی کاغذ می‌نویسد و در آن درج می‌کند که خواهان صدور برگه مالیات قطعی خود است و برگه تشخیص را قبول دارد ضمن آن که درخواست بخشودگی مالیاتی را هم قید می‌کند.) و سپس فرم‌های مربوطه (تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده 235 ق.م.م) را تکمیل کند.
پس از انجام این مراحل و درخواست مفاصا حساب مالیاتی مؤدی باید منتظر بررسی درخواست، مراحل اداری آن و اعلام میزان بدهی قطعی‌شده باشد.
پس از دریافت میزان بدهی و پرداخت آن توسط مؤدی طبق ماده قانونی مفاصا حساب مالیاتی (ماده 235 قانون مالیات مستقیم) گواهی مربوطه (مفاصا حساب مالیاتی) باید طی حداکثر پنج روز پس از تسویه کامل بدهی صادر و برای امضاء به مسئول مربوطه تحویل داده شود. مسئول مربوطه نیز موظف است حداکثر طی سه روز این نامه را امضا کند و به مودی تحویل دهد.
این بخش از سازمان مالیاتی کشور دارای سامانه اینترنتی جداگانه‌ای است که با عنوان سامانه صدور گواهی‌ها و استعلام بدهکاران مالیاتی یا سامانه مفاصا حسابی مالیاتی هم شناخته می‌شود. افرادی که می‌خواهند به امور مالیاتی خود رسیدگی کنند می‌توانند با مراجعه به این سامانه اینترنتی از شرایط و مدارک مورد نیاز آگاه شوند و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند.

 

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله مهم ترین اصطلاحات مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم را هم مطالعه کنید

 

 

 

گواهی مفاصا حساب ماده 235 ق م م

 

نحوه دریافت مفاصای حساب مالیات

در قسمت های قبل ، این مطالب که مفاصای حساب مالیاتی چیست و در چه شرایطی صادر می شود را مورد بررسی قرار دادیم . اما در تکمیل این مطلب ، لازم است که نحوه دریافت مفاصای حساب مالیاتی را نیز توضیح داده و به این سوال پاسخ دهیم که برای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیات ، چه اقداماتی باید انجام داد ؟

اولین اقدام برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو یا سایر موارد ، طرح تقاضای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی است . به این منظور ، می توان به یکی از شعب اداره مالیات ، مراجعه نموده و درخواست مفاصای حساب مالیات نمود . در این مرحله ، پرونده مالیاتی مودی ، به اطلاع کارشناس مالیاتی می رسد و خلاصه پرونده مالیاتی مودی ( در خصوص بدهکار بودن یا نبودن وی ) مورد ملاحظه قرار می گیرد .

در صورتی که مودی ، قبلا از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی ، میزان درآمد خود را اعلام نموده و سپس ، قبض مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد ، گواهی مفاصای حساب مالیاتی در خصوص عملکرد سالانه مربوط به شخص حقیقی یا شرکت مورد نظر ، صادر و به امضای مسئولان ذی ربط می رسد و متقاضی ، می تواند گواهی مفاصای حساب مالیاتی را دریافت نماید .

 

گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران

معمولا صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران همیشه در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و در قالب یک دستورالعمل قابلیت اجرا دارد. این دستورالعمل شامل موارد زیر است:

  1.  دریافت نامه درخواست ترک تابعیت متقاضی از وزارت امور خارجه به همراه اسناد و مدارک مربوطه
  2. بررسی اسناد و مدارک دریافتی و در صورت نیاز، درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی متقاضی
  3.  استعلام بدهی مالیاتی متقاضی از سامانه وصول و اجرای تحت وب سازمان و همزمان استعلام سوابق مالیاتی از ادارات کل مالیاتی در خصوص بدهی¬های قطعی نشده سنوات قبل و دوره جاری توسط دفتر قراردادها و امور بین¬الملل
    توضیح: در اجرای مفاد بند 3 این دستور¬العمل، با توجه به فرصت محدود سازمان برای پاسخگویی به استعلام ترک تابعیت، ادارات کل موظفند ظرف مدت ده روز از تاریخ استعلام، نسبت به ارایه پاسخ به دفتر مزبور اقدام لازم را بعمل آورند. در غیر اینصورت فرد مزبور فاقد بدهی مالیاتی قلمداد شده و مسئولیت ناشی از آن به عهده مدیران کل مربوطه خواهد بود.
  4. در موارد وجود بدهی، اعم از قطعی شده یا نشده، اعلام مراتب توسط دفتر قراردادها و امور بین¬الملل به وزارت امور خارجه
  5.  در صورت احراز عدم بدهی، تهیه گواهی عدم بدهی مالیاتی توسط دفتر قراردادها و امور بین¬الملل، عنوان اداره امور سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی را هم مطالعه کنید

 

 

۴ گام برای رهایی از بن‌ بست‌های مالیاتی

  • ایمنی امور مالی خود را افزایش دهید

تغییر در روند مالی وقتی الزامی می‌شود که شما تصمیم جدی گرفته‌اید تا تمامی نقاط ضعف سالهای گذشته را بهبود دهید. مثلا در برگ مبانی تشخیص متوجه یک سری اشتباهات شده‌اید که قابلیت دفاع ندارد ولی قابلیت اصلاح را دارند. پس سند افتتاحیه در سال مورد نظر باید تعدیل گردد. حتی در صورتی که تسلط کامل ندارید حتما از یک کارشناس خبره دعوت کنید تا با بررسی و ایجاد شوک، میزان صلابت و چالاکی آن را تشخیص دهد.مشکل بزرگ بسیاری از فعالان عادت محوری در امور مالی است و این بسیار خطرناک است.چون برخی از حوادث به یکباره بروز می کند و ممکن است در سنوات قبلی خود را خیلی نشان نداده است.

 

  • دفعات رد دفاتر را به حداقل ممکن برسانید

با اصلاحیه قانون مالیاتها از ابتدای سال ۱۳۹۵ دیگر نمی‌توانید به سادگی رد دفاتر شوید و اگر برای حل ان اقدام نکنید خیلی دفاعیات قابل قبولی در دو سامانه دیگر مالیاتی یعنی مالیات بر ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی نخواهید داشت.

 

  • قبولی اظهارنامه مالیاتی یک مزیت معتبر در پرونده شماست

به قدری اظهارنامه های مالیاتی الکترونیکی مهم هستند که ارزش آن‌ها با ارزش یک سند ملکی و حتی خودرویی برابر است. چرا که اگر یک حرکت کوچک اشتباه در داخل آن مرتکب شوید باعث وقوع حوادث خطرسازی خواهید شد. اگر ارزش آن برای شما ملموس شود برای ارائه و حفظ آن برنامه ریزی خواهید داشت.

 

  • تسلط خود را در نحوه اجرای تکالیف مالیاتی بالا ببرید

اجرای تکالیف مالیاتی فقط شامل تکمیل در سامانه‌ها نمی‌شود هر عدد و رقمی که وارد می‌شود باید با سیستم شما تطابق داشته‌باشد وقتی سیستم هم‌خوانی دارد یعنی مشکل زیادی در اجرای دیگر تکالیف موازی مالیاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی نخواهید داشت.

 

 

سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که نحوه صدور و دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی به چه شکل است . اما سوالی که در خصوص نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی مطرح می شود ، آن است که آیا امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین نیز وجود دارد ؟ در صورتی که دریافت مفاصای حساب آنلاین امکان پذیر است ، از طریق چه سامانه ای می توان مفاصای حساب را اخذ نمود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir ، امکانات متعددی در حوزه امور مالیاتی پیش بینی شده است که یکی از مهم ترین این امکانات ، ناظر بر استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت آن به صورت آنلاین می باشد که بر خلاف گذشته ، مودیان برای پرداخت مالیات خود ، نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی را ندارند و استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین ، این امکان را برای آنها فراهم نموده است که به راحتی ، میزان مالیات خود را مشاهده و پرداخت کنند .

اما در خصوص اینکه آیا از طریق این سامانه ، امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی نیز وجود دارد ، باید پاسخ منفی داد . به عبارت دیگر ، در حال حاضر ، سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مورد پیش بینی قرار نگرفته است و دریافت و صدور مفاصا حساب مالیاتی ، جزء خدمات ارائه شده درگاه ملی خدمات مالیات ، نمی باشد .

بنابراین ، به جای دریافت مفاصای حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مودیان ، می بایست ابتدا ، مالیات خود را از طریق سایت و سامانه سازمان امور مالیاتی ، پرداخت نموده و سپس ، برای اینکه گواهی مفاصای حساب مالیاتی صادر شود ، به صورت حضوری، درخواست خود را به اداره مالیاتی مربوطه ، ارائه نمایند .

 

سوالات متداول

1- مفاصای حساب مالیات چیست ؟

مفاصای حساب مالیاتی به معنای تسویه حساب مالیاتی با سازمان امور مالیاتی می باشد و نشانگر آن است که مودی تا تاریخ مشخص شده در گواهی مفاصا حساب به سازمان امور مالیاتی بدهی ندارد که شرح بیشتر این موضوع در مقاله ذکر شده است .
 

2- شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی چیست ؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم متقاضی باید درخواست صدور مفاصا حساب را به سازمان ارائه نموده و در صورت پرداخت مالیات قطعی خود سازمان ظرف 5 روز گواهی مفاصا حساب صادر می نماید که جزئیات آن در متن آمده است .

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید