حسابرسی داخلی چیست؟ +وظایف حسابرس داخلی

حسابرسی داخلی چیست؟ +وظایف حسابرس داخلی

 

سازمان ها هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ پیچیدگی فعالیت، چنان رشد میکنند که کنترل مستقیم و انفرادی آنها ناممکن میشود. از این رو کنترل­ های داخلی برای اعمال مدیریت و سرپرستی در راستای برنامه­ های استراتژیک ضروری است.از سوی دیگر سازمان ها دارای الزامات قانونی میباشند که باید به آنها عمل شود. از این رو باید کنترل­ های داخلی لازم را برای شناسایی و کنترل میزان رعایت اینگونه الزامات قانونی برقرار نمایند.

 

حسابرسی داخلی چیست:

حسابرسی داخلی یک فرایند درون سازمانی است که اهداف و ریسک‌های سازمان را مشخص می‌کند. اما حسابرسی مستقل تنها به بررسی تحریفات، نواقص و مغایرت‌ها می‌پردازد گزارش حسابرسی داخلی توسط مدیریت سازمان و هیئت مدیره بررسی می‌شود. اما داده‌های حسابرسی مستقل به دست ذینفعان و سهامداران می‌رسد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله قوانین و مقررات مالی شرکتهای دولتی را مطالعه کنید

 

 

 

 

تفاوت حسابرس داخلی و حسابرس خارجی:

در ذیل به تفاوت های یک حسابرس داخلی و حسابرس خارجی اشاره می کنیم:

  • حسابرس داخلی از اعضای داخل یک سازمان و موسسه می باشد ولی حسابرس خارجی یک شخص خارجی از یک موسسه خدمات مالی و حسابرسی می باشد که به وسیله مدیران ارشد انتخاب می شود.
  • حسابرس خارجی، انجام عملیات مالی را در چهارچوب قانون انجام میدهد و حسابرس داخلی با دستور مدیریت سازمان برای بررسی انحرافات و تخلفات مالی می باشد.
  • حسابرس خارجی، با مراجع قانونی و اعضای هیئت مدیره سر وکار دارد، ولی حسابرس داخلی، پاسخگوی مدیران شرکت می باشند.
  • حسابرس خارجی، با توجه و بررسی اسناد مالی، انحرافات مالی را مورد بررسی قرار می دهد، ولی حسابرس داخلی علاوه بر بررسی اسناد شرکت، دیگر مسائل مالی شرکت را هم مورد بررسی قرار می دهد.

 

اهداف حسابرس داخلی:

هدف حسابرسی داخلی باید منطبق با هدفها و برنامه هاي شرکت باشد تا رشد و توسعه شرکت پایدار باشد ، هدف حسابرسی داخلی کمک به هیئت مدیره است تا اطمینان حاصل شود که موارد ذیل همانگونه که باید اجرا ، رعایت یا محقق شده است:

  • استقرار سیستم کنترل هاي داخلی به منظور اطمینان از اینکه کلیه عملیات شرکت در جهت اهداف شرکت و در چارچوب قانون ،اساسنامه و مقررات صورت می پذیرد.
  • اجراي برنامه ها در چارچوب سیاستهاي شرکت
  • قابلیت اعتماد و درستی اطلاعات و گزارشهاي منتشر شده.
  • مدیریت کارآمد و اثربخش نیروي انسانی و سایر منابع
  • حفاظت از داراییها
  • اطمینان بخشی به گزارشها و شفافیت اطلاعات و گزارشهاي مالی

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله آیین نامه مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

تفات حسابداری و حسابرسی:

حسابدرای در واقع زبان تخصصی کسب و کار می باشد و در حوزه درک فعالیت اقتصادی می باشد. یک حسابدار، تمامی تراکنش های مالی یک موسسه و یا شرکت را به صورت روزانه و گروه های مختلف دسته بندی می کند و در زمان نیاز به هر کدام به راحتی می توان به آن ها مراجعه کرد.

حسابرسی بررسی انتقادی و بدون سمت و سو از تراکنش ها، مدارکات، دریافت ها، دفاتر حساب و اسناد مربوط به آن ها برای تایید می باشد. همچننین علاوه بر تمامی این موارد ذکر شده، احسابرس داخلی اشتباهات، تقلب ها، اختلاس و دستکاری های عمدی را هم شناسایی می کند.

 

جایگاه حسابرس در یک شرکت و سازمان:

واحد حسابرسی داخلی براي آنکه بتواند وظایف محوله را به طور مطلوب انجام دهد باید از جایگاه سازمانی مناسبی برخوردار باشد و بدون محدودیت به مدیریت ارشد ، هیات مدیره و کمیته حسابرسی دسترسی داشته باشد . براساس مفاد ماده 64 اساسنامه شرکت بورس اوراق بهادار تهران حسابرس داخلی شرکت زیر نظر هیات مدیره فعالیت می نماید.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید