حسابداری مدیریت در توسعه کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

اهمیت حسابداری مدرن در توسعه کسب و کار

 

شرکت‌‌ها می‌توانند برای گسترش کسب‌وکار خود روش‌های جدیدی پیدا کنند. این شرکت‌ها قادرند با نگرشی مثبت نسبت به حسابداری مدیریت برای تقویت کارکرد کسب‌وکار و افزایش درآمد و سوددهی از اجرای راهکارهایی در تمام سازمان حاصل شود.

استانداردهای مدیریت حسابداری مدرن روی موضوعاتی بیش از صورت سود و زیان تمرکز می‌کنند و در عوض تا عمق عملیات‌های مهم از جمله طراحی سیستم، تقویت روابط تجاری موثر در درون و بیرون سازمان، اجرای دقیق استراتژی عملکرد و ترغیب کارکنان جلو می‌روند. مدیرانی که با یک تیم حرفه‌ای حسابداری همکاری می‌کنند باید نگرش مشارکتی و میان واحدی را در پیش بگیرند تا به نتیجه موردنظر خود برسند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که حسابدارها متخصص اندازه‌گیری شناسه کلیدی راندمان هستند به‌همین علت بسیار حائز اهمیت است که در تمام سازمان حضور داشته باشند تا این‌که در نقش خود محدود شوند. برای گسترش کسب‌وکار حسابداری نمی تواند یک بخش ساکت و منزوی از سازمان باشد لذا باید بسیار خلاق و فعال باشد.

حسابدار با استفاده از اطلاعاتی نظیر استهلاک ملزومات، هزینه عملیات، جزئیات حاشیه سود و … به مدیران مجموعه در گرفتن تصمیمات اساسی شرکت کمک و راهنمای می­کنند. ارکان حسابداری کسب و کار از سه جز اصلی تشکی شده است.

  • رکن اول شناسایی و طبقه بندی فعالیت های اقتصادی شرکت، شامل معاملات و سرمایه گذاری در آنها است.
  • رکن دوم ثبت و خلاصه کردن اطلاعات و رویدادهای اقتصادی شرکت به صورت سیستمی است.
  • رکن سوم ارائه صورت های مالی و اظهار نامه مالیاتی است.

 

به کمک این کارها افراد ذینفع درون سازمان مانند مدیران اقتصادی، سرمایه گذاران، بدهکاران و … می توانند چشم انداز آینده شرکت را بررسی کرده و تصمیمات مالی مهمی برای شرکت بگیرند.

 

تفاوت میان حسابدار و دفتردار:

 

برای بیان تفاوت میان حسابدار و دفتردار به شرح وظایف هر کدام از آنها می پردازیم.

 

شرح وظایف دفتردار:

  • تنظیم و برنامه‌ریزی قرارهای ملاقات و به‌روزرسانی تقویم اداری
  • کمک به بازدیدکنندگان و مشتریان در محیط کار
  • مدیریت فایل‌های مشتریان و دیگر اسناد در دفتر کار
  • به‌کارگیری روش‌ها و نظام اداری جدید
  • استخدام، معارفه و معاشرت سازمانی و ارزیابی کارمندان جدید
  • آماده‌سازی گزارشات، ارائه‌ها و اسناد

 

وظایف حسابدار:

حسابدار کسی است که با استفاده از مهارت و دانش خود صورت های مالی شرکت و سلامت مالی آن را بررسی و تایید می­کند. حسابداران اطلاعاتی که سرمایه گذاران برای ارزیابی فعالیت های شرکت در طول دوره های مالی و حسابداری نیاز دارند، را ارائه می­دهد. برخی وظایف حسابداران شامل:

  • تعیین و پردازش حقوق و دستمزد کارکنان
  • تهیه و بررسی اسناد حسابداری و محاسبه درآمد، سود، زیان، هزینه ها، فاکتورها و …
  • جمع آوری اطلاعات، تجزیه تحلیل آنها و تهیه صورت های مالی سود و زیان و گزارشات در زمان های مشخص شده.
  • تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی برای بودجه، درآمد، هزینه و …

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت ورود و تحلیل سریع اطلاعات برای حسابداران مدرن را مطالعه کنید

 

 

 

انواع حسابداری:

 

حسابداران بسته به علایق و اهداف شغلی خود می توانند در انواع مختلف حسابداری تخصص داشته باشند. در اینجا ۸ نوع حسابداری آورده شده است:

  1. حسابداری مالی
  2. حسابداری دولتی
  3. حسابداری هزینه
  4. حسابداری مالیاتی
  5. حسابداری قانونی
  6. حسابداری عمومی
  7. حسابداری مدیریتی
  8. سیستم های اطلاعات حسابداری

 

ماهیت مدیریت حسابداری:

حسابداری مدیریت برخورد علمی، منطقی و منظم با مسائل سازمان ها است. حسابداران مدیریتی بر اساس اطلاعات دقیق و نتایج حاصل از آن به دنبال یافتن بهترین راه حل برای تصمیم گیری های مهم و اساسی مدیران شرکت هستند. حسابداری مدیریت با تکیه بر حساب های مالی، نیاز به اطلاعاتی چون بهای تمام شده کالا، میزان تولید، هزینه اجزا تولید، قیمت فروش محصولات و خدمات و … دارد.

اطلاعاتی که حسابداران مدیریتی ارائه می­دهند، مبنای تصمیم گیری های بلند مدت و کوتاه مدت مدیران است. از سوی دیگر این گروه از حسابداران، تصمیمات مهم برای بهبود و افزایش عملکرد، بهره وری و بازدهی را ارائه می­دهند. حسابداران مدیریت باید سه وظیفه پیش بینی، نظارت و پیگیری عملکرد را به طور دائم انجام داده و به مدیران ارائه دهند.

 

تفاوت حسابداری مدیریت با سایر رشته های حسابداری:

 

در سایر شاخه ها وظیفه حسابداران ثبت و بررسی امور مالی شرکت است، در حالی که حسابداران مدیریت از داده های مالی برای برنامه ریزی برای آینده و بهره گیری از آن داده ها استفاده می کنند. حسابدار مدیریت باید در رشد و ارتقای نیازهای داخلی کسب و کار موثر بوده و توانایی سنجش تمامی موارد را داشته باشد

 

فواید حسابداری مدیریت:

حسابداران مدیریتی با جمع آوری اطلاعات، ریسک پروژه های مختلف که در آینده شرکت مایل به انجام آنها است را مورد ارزیابی و بررسی قرار می­دهند. ارزیابی و مدیریت ریسک باعث می شود که مدیران توانایی تصمیم گیری صحیح در جهت تحقق اهداف شرکت را داشته باشند.

حوزه دیگر فعالیت حسابداری مدیریت عملکرد است. به این معنا که حسابداران مدیریت، نقش پر رنگ و مهمی در مدیریت مشاغل مختلف و تصمیم گیری های آنها دارند. مدیران حسابداری با مدیریت راهبردی، برنامه هایی برای مدیران ارائه می دهند که به بهتر شدن فعالیت شرکت ها منجر می­شود. این افراد در تصمیمات مهم سازمانی نقش تعیین کننده دارند و با دانش و مهارتی که دارند می توانند کسب و کار جدیدی راه بیندازند و کار افرین باشند.

 

وظایف حسابداری مدیریتی چیست:

فردی که حسابداری مدیریتی خوانده آماده ورود به دنیای کسب و کار است و توانایی های زیر را دارا است:

 

مدیریت پروژه:

یکی از وظایف حسابدارن مدیریتی به ثمر رساندن پروژه ها با سرمایه های سنگین و هنگفت است. ارائه کالا و خدمات در مقیاس وسیع نیز از وظایف دیگر این گروه به شمار می­رود. یک حسابدار مدیریتی باید پروژه های مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا میزان سود آوری و بازدهی را بسنجد و بودجه بندی لازم و زمان تحویل پروژه را بررسی کرده و به اطلاع مدیران و صاحبان منافع برساند. این کار بخش مهمی از مدیریت پروژه است که بر عهده حسابداران مدیریتی است.

 

تصمیم گیری درست:

یک حسابدار مدیریتی می ‌تواند به عنوان دستیار و راهنمای اصلی مدیران سازمان شناخته شود. چرا که این حسابدار قدرت تحلیل و ارزیابی و دقت بالایی در تامین اطلاعات مالی دارد. همچنین مدیران کسب و کارها برای تصمیم ‌گیری درباره روال کاری آینده شرکت به دانش و مهارت حسابداران مدیریتی نیاز دارند.

 

مدیریت هزینه:

حسابداران مدیریتی باید هزینه های مختلفی که سازمان یا شرکت با آن درگیر هستند را محاسبه و بررسی کند. این هزینه های شامل هزینه های ثابت، مانند خرید تجهیزات، هزینه عملیات برای فعالیت های روزانه، محاسبه هزینه های متغیر مانند موجودی کالا، هزینه هایی مانند اجاره بها و هزینه های سربار و … را ارزیابی کرده و به مدیران گزارش دهد.

 

سودآوری و پیشبینی:

این نوع حسابداری می تواند با شناخت درست نقاط قوت و ضعف یک شرکت یا سازمان روش ‌های سودآور کسب سرمایه را شناسایی و به مدیران معرفی کند.

 

مدیریت جریان نقدی:

یکی از مسائل مهم در هر شرکتی، جریان ورود و خروچ پول نقد به داخل شرکت است. اهمیت این مسئله از آن­جا معلوم می­شود که هر شغلی برای تامین بودجه به صورت های مالی مختلفی نیاز دارد بررسی میزان وورد و خروج پول به شرکت به عهده این افراد است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله نظریه های بنیادی حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

 

نقش حسابداری مدیریت در توسعه کسب و کار:

حال که با حسابداران مدیریتی و فعالیت هایشان آشنا شدیم به خوبی اهمیت و تاثیر این رشته را در کسب و کارهای کوچک و بزرگ را درک می­کنید. با استفاده از حسابداری مدیریت می­توان برنامه ریزی های مالی آینده شرکت، پیش بینی های مالی، بودجه بندی و … را با دقت و هوشیاری بیشتر انجام داد و کسب و کار پر رونقی داشت.

اطلاعات مالی ارائه شده توسط حسابداران مدیریتی مبنای تصمیم گیری های تیم مدیریت برای پیشرفت کسب و کار است. به کمک حسابداری مدیریت می توان بحران های پیش رو و میزان سودآوری کسب و کار در آینده را پیش بینی کرد و برای رفع و یا بهتر شدن آنها چاره اندیشید.

 

حسابداری مدیریت با تأمین اطلاعات دقیق و به ‌موقع به مدیران این امکان را می‌دهد که تصمیمات بهتری در مورد استراتژی‌ها، منابع و عملکرد سازمان بگیرند و به کسب و کارها کمک کنند تا رشد و توسعه پایدار داشته باشند

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید